Sidan77 skrev:
Consensus:
Hmm, jag menar alltså inte uteluftventiler nu utan tilluftsventiler i slutet på tilluftskanalerna. ;)
Man kan väl rikta dem så att de cirkulerar tilluften förbi fönstren?

Ok, så det här med hygroskopisk yta på växlaren är inget man behöver oroa sig över med normala luftflöden. Frågan är dock hur det blir när man dubblar totala luftomsättningen som vi planerar göra för att få till luftburen värme till övervåningen? Det blir ca 3x högre luftombyte till övervåningen eftersom vi kör normalt flöde till nedre plan. Man vill ju inte vakna med torr hals varje morgon.
Aha! Då fukten bärs tillbaks med tilluften så blir det bara värre med tilluftsdonen monterade nära fönstren.

Jag tror inte du behöver grubbla över vilken växlartyp du väljer. Upplever du inomhusklimatet för torrt så skaffar du bara en luftfuktare, den drar minimalt med energi jämfört med en avfuktare.
 
Mich skrev:
Jag har bara pillat på den i en butik, A100. Det är ett enkelt aggregat, som du nog vet. Det var tanken med den vid konstruktion. Så enkel som möjligt, och så lite som kan strula. Sitter en simpel rumstermostat inne i maskinen för tempsensor. Så tyvärr är ju inte sommarfunktionen som man skulle vilja ha den. I princip inga finesser. Steglös justering av fläkt fart. Lågströmförbrukning och även relativt kraftig också. F7 filter på båda, bra så det hålls rent.

Vilket av detta är dåligt menar du? Sommarfunktion finns enl tillverkaren?
 
sommarfunktionen är verkligen överreklamerad, den behövs inte
Bosse
 
Kommer inte ihåg hur A100 var vad gäller sommarfunktion. Kollade i broschyren och den verkar inte ha någon sommarfunktion alls. Vilket är bättre än en dålig.

Kan hålla med föregående inlägg lite. Men skulle nog vilja tillägga att skall man ha sommarfuntktion, så skall det vara en som gör rätt. Med rätt avser jag att den kyler luften om det är varmt ute och skickar in kall luft när det är kallt ute. Naturligtvis skall det gå att stänga av den, på enkelt sätt. Jag personligen vill inte ha sommarfunktion. Om jag skulle vilja ha den så vill jag inte ha den i källaren, vilket är omöjligt.
 
Låt den rot-vvx gå,det är ofta kallare inne än ute
Bosse
 
Temperatursänkningen inne om du kör med värmeväxlaren på sommaren när det är kallare inne än ute lär inte ens bli mätbar. Det är alldeles för små flöden i ett vanligt ftx-system om det är dimensionerat efter (min-)norm. Dessutm vinner du bara några grader...

Inte ens med ett riktigt kylbatteri i tilluften lär du få någon större kyleffekt. Samma anledning som att Sidan77 har 3 ggr så stort flöde (tidigare i tråden) på övervåning när han skall värma med luft.
 
Tjaa, men när vissa säger att man ska slå av återvinningen för att nattkyla??
det sänker i alla fall temperaturen, även om flödena är små,sen gör man som man vill
 
B
suck, jag kikar också på att byta aggregat, är inne på systemair VR700 EC bara för att den har luftflödesmäteare och håller konstant flöde. samt verkar funka bra för nattkyla. dock dyra filter.. och tanken är ett för "stort" aggregat som körs på låg fart, när jag kikade verkar det krävas mindre effekt till fläktarna. men filtren dyrare än VR400...

Heru, SystemAir, eller Flexit, det är frågan...
 
Jag har precis köpt ett Fresh 400. Fick pris på strax under 20000 så jag slog till.
Bra eller dåligt? Det ska jag svara på om ett år.:)

Jag gillar att det är billiga filter och att jag fick min sommarfunktion. Vet inte om jag tycker att det är värt det nästa år men just nu så har jag gått på det som Fresh beskriver som fördelar.
Har aggregatet anslutet på norrsidan om huset så det lär ju vara som kallast luft där på sommaren i alla fall.
 
Hej, jag har sedan okt förra året ett Fresh Renovent M300 i mitt nya 110 kvm hus.
Det är intrimmat och OVK:at med utblås 165 m3/tim,
men då vi bara är två gamlingar i huset kör vi det på halva farten, 80 m3/tim.
Ventilationsaggregatet funkar mycket bra, hörs inte, utom ett lätt sus i tvättstugan där det är monterat, och håller huset med ren och fräsh luft.
Kan verkligen rekommenderas!

//KoW
 
B
Är det bara systemair som har flödesmätare som standard? Smidigt att bara ställa in flödet och aggregatet reglerar själv.....
 
den finessen är rätt dyr,det är ju ingen stor sak att byta filter en gång om året.
 
B
Inte för filtrens skull jag tänkte, utan att det blir enklare att ställa in och att flödet till huset alltid är rätt. Men, som sagt, bara SystemAir som har detta?
 
jag vet inte ,man har ju den finessen i stora anläggningar,
men den kostar,
 
B
precis, det är just det som är bra med Systemair, att den har den funktionen... och den kostar ju inte speciellt mycket jämfört med de andra. (tom lägre)

så med det i åtanke, och kompletterat med två separata filterboxar för "billigare" filter kanske en VR700 för 22000 inte är så dumt? just att kunna ställa in flödet och sen justerar den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.