K
Inte så kul att den ska låta så mycket mer. Annars verkar det väl inte så dumt.
 
Kallebo skrev:
Inte så kul att den ska låta så mycket mer. Annars verkar det väl inte så dumt.
Her i Norge har den modellen vært i salg i år, og jeg kjøpte en slik i vår, så den har gått hele sommeren. Jeg har ikke hørt noen andre Landroid-modeller, men jeg kan ikke si at jeg synes den lager mye lyd.
 
Kan ju vara att de skrivit fel i specifikationen. Alla övriga M-modeller verkar ligga på 63 dB oavsett tre eller fyra knivar. Jag upplever dessa 63 dB som extremt tyst, inga problem att ha den körandes mitt i natten om man skulle vilja. Det som kan höras litet mer är om den kör över fallfrukt etc men det brukar vara ett snabbt övergående rassel när knivarna hackar det till mos.
 
Tänkte dela med mig av det fantastiska jobbet en Worx gör. Detta är min syster och hennes mans gräsmatta. Installerade klipparen till dem i Våras och dem har endast gödat gräset en gång.


Välskött gräsmatta klippt till 2,5 cm höjd framför ett hus, gjort av robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klipparen är inställd på 2,5cm klipphöjd.
 
Nu när det snart är dags för vinterförvaring, hur ska jag göra detta på bästa sätt? Jag har hört och läst lite olika ang laddning av batteriers vara eller icke vara mm. Hur gör man med laddstationen, kan den stå kvar ute eller ska den plockas med in?
 
Jag kommer att låta laddstationen vara på sin plats, kontaktpinnarna inoljade och känsliga delar skyddat med plastpåse e dyl.

Vill helst underhållsladda batteriet några gånger under vinteruppehållet, maskinen i frostfritt utrymme. Litet oklart hur detta görs bäst. Man borde kunna använda laddstationens laddaggregat direkt på maskinen eller batteriet men vet ej hur detta görs på smidigaste sätt.
 
Harald Blåtumme skrev:
Jag kommer att låta laddstationen vara på sin plats, kontaktpinnarna inoljade och känsliga delar skyddat med plastpåse e dyl.

Vill helst underhållsladda batteriet några gånger under vinteruppehållet, maskinen i frostfritt utrymme. Litet oklart hur detta görs bäst. Man borde kunna använda laddstationens laddaggregat direkt på maskinen eller batteriet men vet ej hur detta görs på smidigaste sätt.
Varför vill du underhållsladda batteriet?
Ladda upp det till 80% ta ur det ur maskinen, sätt i det till våren. Då har batteriet förlorat 1-2%
Varför håller uppladdningsbara batterier inte så länge, oftast laddas de sönder!
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Varför vill du underhållsladda batteriet?
Ladda upp det till 80% ta ur det ur maskinen, sätt i det till våren. Då har batteriet förlorat 1-2%
Varför håller uppladdningsbara batterier inte så länge, oftast laddas de sönder!
Helt rätt. Tyckte jag såg något i manualen om underhållsladdning men kollade igen... står så här: "För korrekt förvaring av batteriet, förvara det fulladdat på en kall och torr plats mellan 20°C och 60°C."

Kring 80% laddnivå är kanske ännu bättre.
__
PS. En smula märkligt att ange "en kall och torr plats mellan 20°C och 60°C"... ok "kallt" jämfört med temperaturen i tex en påslagen ugn är det ju förvisso... :D
 
Redigerat:
Är det inte så att denna manual är gammal och ej uppdaterad? Jag tror dom menar dom gamla batterierna, inte lithium batterierna som sitter i nu, eller har jag fel?
 
Harald Blåtumme skrev:
Nej det är aktuell manual och avser litiumjonbatteri, avsnitt 7.3 & 7.4: [länk]
Tack.
Tror att min manual syftar på dom äldre batterierna med underhållsladdning under vintern.
 
Corpes skrev:
Tack.
Tror att min manual syftar på dom äldre batterierna med underhållsladdning under vintern.
Har Worx roboten haft annat än Li-Ion batterier?
 
Dom gamla hade väl blybatteri eller är jag helt ute nu?
 
Corpes skrev:
Dom gamla hade väl blybatteri eller är jag helt ute nu?
Jag känner inte till hela utvecklingen från "Landroid 1.0" för ett antal år sedan. Vad jag vet är att även förra årets (2015) maskiner körde med LI-ion teknologi i batterierna. Samma lagringsprocedur där dvs ladda fullt och lagra i vettiga temperaturer 20 - 60 grader Celcius. Varför man skulle välja att lagra i annat än kring 20 grader C är ju en gåta men svårt är det knappast.
 
Corpes skrev:
Dom gamla hade väl blybatteri eller är jag helt ute nu?
Fram t o m den första "L" hade de blybatterier iaf. Sen blev det nog Li-Ion 2015 tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.