Micke_xyz skrev:
Mäklaren/dödsboet försöker uppenbarligen sälja det som renoveringsobjekt och inte som tomt med fasthet med rivningsbehov.
Ja, det ligger ju absolut i deras intresse att få det att framstå som så. Givetvis kan de argumentera för ett högre pris om huset inte har ett negativt värde (rivningskostnader) och belastar tomten.
Med en friskrivningsklausul vet de ju också att de har ryggen fri oavsett vad de sagt (eller utelämnat).
Sedan skulle jag nog inte vilja att mina barn växte upp i ett hus som man vet haft sådana mögelangrepp, även om de i bästa fall bara satt på ytskikten och allt försvann med nya innerväggar...

pelpet skrev:
Ingen i det här forumet vet ju som sagt hur stommen ser ut, eller hur hårt mögeldoften sitter. Det krävs en seriösare undersökning för att avgöra det. Som jag förstått det så är det långt ifrån omöjligt att få bort mögel från trä.
Just därför vore det ju perfekt om någon byggahusare i området kunde titta förbi på visningen och avge ett kvalificerat byggnadstekniskt utlåtande till oss andra nyfikna :)
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
AxxChild skrev:
Jag ställde en husvagn på tomten över vinterhalvåret och på våren såg den liknande ut som detta hus, kanske inte lika extremt dock.
Då var alla vädringsspjäll ändå öppna och inget vatten läckte in nånstans.

Sen har jag flera ouppvärmda uthus utan ventilation som aldrig har visat nåt som helst tecken på mögel, så jag vet fortfarande inte varför detta uppstår med en logisk förklaring.
En husvagn har i princip oisolerade tunna väggar och när temperaturen svänger dag/natt bildas stora mängder kondens på väggarna när de kyls ner på kvällarna. Samma sak inträffar inte i ett hus dels eftersom väggarna är isolerade, och dels eftersom konstruktionen är mycket mer värmetrög. I det här fallet måste det tillförts fukt på något sätt som inte är naturligt.
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Finns fler övergivna hus i fina villaområden i Göteborg. Dumt med tanke på bostadsbristen. För den som vill ha ett rejält renoveringsobjekt kanske det går att göra ett klipp.
 
Det slog mig att huset skulle funka i Cillit Bang reklam.
 
  • Gilla
shomakie och 4 till
  • Laddar…
FG skrev:
Finns fler övergivna hus i fina villaområden i Göteborg. Dumt med tanke på bostadsbristen. För den som vill ha ett rejält renoveringsobjekt kanske det går att göra ett klipp.
Hmm Finns många hus i hela Sverige som antingen är tomma för att nån tror att dom ökar i värde utan tillsyn eller en äldre som hoppas att klockan ska börja gå baklänges.
Lägg därtill inlåsningseffekter av reavinst så har vi löst en del av bostadsbristen. Men det är en annan tråd.

Vad gäller detta huset visade jag upp bilderna för min kusin som har byggfirma.
Hans allra första kommentar var: "Där läcker det någonstans, så blir det inte annars"
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73
Det finns inte bostadsbrist i Sverige. Det finns bostadsbrist i delar av Sverige och det finns bostafdöverkott i andra delar, med mycket stor potential att bygga mer om det vara skulle löna sig.
Sveriges bostadspolitik borde fokusera på att göra hela Sverige attraktiv att bo i
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
2 770' när detta skrivs.

Jösses! :O
 
  • Gilla
AxxChild
  • Laddar…
Eftersom mäklaren lagt upp kopior på detaljplanen (eller stadsplan som det väl hette på 40-talet när de skrevs...) så får man anta att intresset varit stort bland spekulanterna på möjligheten till ny/ombyggnader. Så antagligen köper folk den för tomten/läget. Hur är området i göteborg? Ser ju fint ut, dock nära till biskopsgården som ju är ganska välkänt numera.
 
Det är faktiskt två fastighetsbeteckningar så man kan bygga ett nytt hus framför. Total tomtyta 365+257=622 Kvm. Det är väl därför det ändå sticker iväg. Känns dock väldigt litet med en tomt på 257 kvm i mina ögon... 😳
 
masterjohn skrev:
Känns dock väldigt litet med en tomt på 257 kvm i mina ögon... 😳
Ja sannerligen! 1/4 dels tomt här i Småland och på sin höjd en garageuppfart i Norrland.
 
  • Gilla
Theresa I och 1 till
  • Laddar…
shieldfire skrev:
Det slog mig att huset skulle funka i Cillit Bang reklam.
Levererar de med tankbil?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
2.785.000 kr nu.

En höjning med 15.000 bara, så de kanske har nått taket nu?

Undrar om köpare kommer att uppfylla sin undersökningsskyldighet :rolleyes:
 
KnockOnWood skrev:
Undrar om köpare kommer att uppfylla sin undersökningsskyldighet :rolleyes:
Enkelt i detta fall:

  • Är huset av trä? - Ja!
  • Brinner trä? - Ja! :cool:
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.