Det jag mena är sätt inte ihop golvet med väggar eller sula utan ha skum eller eps i mellan
 
Det blir ju tyvärr omöjligt att inte få ihop vägg och golv.
Eftersom det sluttar inåt emot rummet på grundmuren. Så ifall golvet sjunker så låser kanten fast det ändå.
Eller vad tror den stora skaran?
 
I ditt fall känns det givet förutsättningarna att plattan inte kommer kunna röra sig oberoende av väggarna så att du köra något i mellan är väl rätt meningslöst
 
En tunn fog mellan golv och väggar är inte bara för att ta upp eventuell rörelse, utan även bra om du har markradon. Så gjorde jag; satte en tunn cellplastskiva mot väggen innan man gjöt golvet, efter gjutningen krafsade man bort översta centimetern så det blev en skåra mellan golv och vägg, och denna skåra fylldes med mjukfog.

Men du kanske inte bor i ett område med markradon, och då faller det argumentet.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Med den gamla plattan så låg vi under 80 Bq/m3, och den var inte i bästa skick.
Så jag kör som planerat.

Tack för inputs i frågan.
 
Radon är som globala uppvärmningen en pseudo vetenskaplig FF

Det finns inga belägg för att Radon i sig utgör någon fara så kör på...
 
Nu ligger golvvärmen på plats, och fylld. Håller koll på trycket och håller tummarna.
Imorgon kommer betongbilen och vi gjuter. Känns som man är tillbaka där man började.

Kan erkänna att jag är lite nervös för det hela, men det ska nog gå bra, försöker jag intala mig.
 
  • Gilla
Xtruder och 2 till
  • Laddar…
det går jättebra...bra gjort med fylld golvvärme men kolla najning klamring så den inte rör sig i onödan
 
Ah, gjutarfrossa 😄

De får vi alla, oavsett hur mycket man gjort de! Men visst är de härligt att få skapa och förbättra sitt boende! Och när gjutningen är gjord är du framme vid ännu en milstolpe 😊
 
Nu är det klart!
Blev riktigt bra, tur att man har bra folk som hjälper till.

Nyligen gjutet källargolv med blank yta, vägganslutningar och en värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Har eftervattnat några dagar och lagt på plast. Än så länge ser det bra ut.
Men nu får golvet ta hand om sig själv till projektet fortsätter.

Nästa steg blir att rensa bort elementet på bilden och dra om några värmerör i taket.
Ska försöka få bort det mesta av rören som syns, även om det blir svårt.

Efter det så ska den gamla elen bort och dras om.
Har "några" ormbon som tidigare ägare lämnat, och det ska fixas.

Vi har även en gammal comhem-anslutning som hänger, nåt man ska behålla eller klippa?
Tror aldrig jag kommer använda den igen. Det är den gamla standarden med två-hål i väggen.
 
Kanske låga att kolla med Comhem innan du klipper och rensar. När det gäller snörtelefon med Telia är väl du som kund ansvarig hela vägen fram till jacket?
 
Har haft lite semester ifrån källarprojektet men idag tog jag nya tag.

Identifierade elkaoset som ligger i taket
Tanken är att få bort slangen som ligger kors och tvärs, sen dra EKK i kabelkanaler upp till första dosan.

Rensade även bort de gamla värmerören och planerade vad som ska inhandlas.
Grannen kom över och erbjöd mig låna ett pressverktyg så det uppskattades.
Man inser hur många kopplingar som behövs när man drar rör.

Har märkt att det blir lite kallt när man inte har värmen igång och det börjar smyga ner under 10 grader utomhus.
Planen är att få lite varmt på golvet under kommande vecka.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Förstår inte att allt ska ta så mycket längre tid än man tror.
Tänkte hinna med massa saker idag.
Men det som gjordes var att dra om 6st kabelrör och inse att elen i källaren är livsfarlig så nu har jag ingen belysning och el i källaren.
Planen är att få lite ljus där nere ganska snart.
Kanske räcker med att sätta in fönstret :x
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Efter en semester från källaren, med tenta och lite tid med familjen, så har jag fortsatt med källaren.
All puts är nu nere från väggarna. Körde betongslip men det dammade som bara den. Så jag köpte en barkspade och hackade, var mycket enklare. Till helgen är planen att putsa väggarna och börja med återuppbyggnaden igen.
Klinker är beställt och levererat, skall på plats medan putsen brinner.
Planen är att kunna inviga tvättstugan under tidig november, sedan får resten rulla på i den tid som behövs.
Mycket småskit som tar tid där nere.

Bjuder på nya bilder under veckan!
 
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.