Jag tror faktisk att Länsförsäkringar vill sätta poängen att oavsett vilket tätskickt du väljer är det stor risk för skador som Länsförsäkringar tvingas stå för. Det är något som de vill belysa och att tekniken för badrum borde förbättras.

Tror därav rapportens utformning är som den är.
 
Testen är fortfarande ett skämt speglar inte hur tätskikten funkar.
Lådan som används är så långt ifrån ett godkänt underlag så man blir mörk rädd.
Och för att få ett resultat ur ett test så måste man göra det flera gånger.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Fast testet är ju avsett att accelerera åldring. Kan hålla med om att tester för accelererad åldring ibland kan bli för aggresive. Men i detta fall finns det ju problem på riktigt också.

Om man inte tror att badrummens tätskickt läcker kan man väl bara titta på statistiken?
Om tätskikten var så dåliga som dom här skämt testen så skulle det vara totalskador i hundratusentals badrum varje år.
Och nej så många badrum är det inte problem med.
Och när det handlar om stora skador i badrum så är det otroligt sällan pågrund av tätskiktet.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Hur vet jag vilket system jag har? De satt en grå plastmatta över hela golv och väg som svetsade ihop i alla skarvar.
 
Leatch skrev:
Hur vet jag vilket system jag har? De satt en grå plastmatta över hela golv och väg som svetsade ihop i alla skarvar.
Högst sannolikt att du har tarkodry från Tarkett, möjligen att det är forbo
 
hushem skrev:
Testen är fortfarande ett skämt speglar inte hur tätskikten funkar.
Lådan som används är så långt ifrån ett godkänt underlag så man blir mörk rädd.
Och för att få ett resultat ur ett test så måste man göra det flera gånger.
Du får väl ta fram en testmetod då och skicka in till SP, så de kan använda den nästa gång.

Eller menar du att man ska lita på vad tillverkaren av tätskikten säger? Det finns ju ingen tillverkare som säger att deras tätskikt är dåligt, alltså kan man då använda precis vilket tätskikt man vill?
 
hushem skrev:
Om tätskikten var så dåliga som dom här skämt testen så skulle det vara totalskador i hundratusentals badrum varje år.
Och nej så många badrum är det inte problem med.
Och när det handlar om stora skador i badrum så är det otroligt sällan pågrund av tätskiktet.
Så det är inte fuktskador pga att tätskickt gått sönder? Ring länsförsäkringar o berätta de vill nog veta! :)
 
Skysodan skrev:
Så det är inte fuktskador pga att tätskickt gått sönder? Ring länsförsäkringar o berätta de vill nog veta! :)
Nej dom stora skadorna beror nästan alltid på rör eller brunnar som springer läck.
 
Nerre skrev:
Du får väl ta fram en testmetod då och skicka in till SP, så de kan använda den nästa gång.

Eller menar du att man ska lita på vad tillverkaren av tätskikten säger? Det finns ju ingen tillverkare som säger att deras tätskikt är dåligt, alltså kan man då använda precis vilket tätskikt man vill?
Denna test metod är starkt ifrågasatt av hela branschen, sp vet att det ej är normalt att ha tätskikt på spån och att deras låder inte är gjorda för rörelser eftersom dom är så klent byggda.
Men sp har inte beställt eller bestämmer hur testet ska utformas det är Länsförsäkringar som gör det.
 
Polos skrev:
Denna test metod är starkt ifrågasatt av hela branschen,
Jag som trodde det mesta av metoden kommer från den metod som byggkeramikrådet själva använder? Deras främsta protest verkade handla om att man inte väntade tillräckligt länge på att det skulle torka och att man använde en brunnsvariant som är ovanlig i Sverige.

http://www.viivilla.se/siteassets/b...yggkeramikradet-om-undersokningen-fran-sp.pdf
 
Nerre skrev:
Jag som trodde det mesta av metoden kommer från den metod som byggkeramikrådet själva använder? Deras främsta protest verkade handla om att man inte väntade tillräckligt länge på att det skulle torka och att man använde en brunnsvariant som är ovanlig i Sverige.

[länk]
Men varför gör man inte ett riktigt test ?
Testar man en produkt så är det första man lär sig är att testet ska återspegla verkligheten inget annat.
Finns inga badrum som som byggs som provlådan, och jag har fortfarande med 24 år i yrket inte hittat någon med bara tätskikt på väggar och golv.
 
Chaly
Skillnaden mellan SP5111 (som använts i detta test) och ETAG 022 (som bkr använder för godkännande) är väl att i SP-testet skall tätskikt demonteras från spånskivan efter testet för att kika efter läckage. Detta var väl lite otydligt i ETAG 022 och flertalet testinstitut kollar därför bara efter externt läckage som syns utanför testcellen (i.e. som läckt igenom spånskivan)?
 
  • Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Polos skrev:
Nej dom stora skadorna beror nästan alltid på rör eller brunnar som springer läck.
Så brunnarna och rören i plast spricker och läcker ut under tätskickt är de vanligaste felen? Igen ring länsförsäkringar och berätta din hemlighet så kan de testa dessa komponenter i sin nästa gång av tester om de nu ser att dessa saker är överrepresenterade i statistiken. Försäkringsbolagen jobbar här i egen sak, dvs hitta orsaken till de skador de måste bekosta. De kan ju knappast ha nåt intresse av att sänka förtroendet företag i tätskicktsbranchen... faller på sin egen orimlighet
 
Polos skrev:
Men varför gör man inte ett riktigt test ?
Testar man en produkt så är det första man lär sig är att testet ska återspegla verkligheten inget annat.
Nej, testar man produkter så är det första man får lära sig att man testar under extrema förhållanden. Det är självklart att ett tätskikt som inte utsätts för några påfrestningar håller. Det intressanta är hur tätskiktet klarar sig om underarbetet inte är 100% rätt utformat, om det uppstår rörelser i husets stomme etc.

Du verkar aldrig hört talas om såna begrepp som accelererad åldring?

Ta de här välkända enstegstätade fasaderna. De klarade sig utmärkt i de tester som först gjordes, eftersom de testerna gjordes utifrån optimala förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.