Anna_H skrev:
Pagno: Varför skulle JAG tycka att det är svårt? Jag tror att du avsåg att rikta detta till "henkop"?

När det gäller en tomt i ett sånt här villaområde, där vi pratar om tomtägaren och inte en random turist, så är det självklart att man INTE får nyttja sin grannes tomt regelbundet på ett sådant sätt som den här grannen gör.

Allemansrätten har helt enkelt inget med detta ärende att göra, särskilt inte när det gäller en permanent annektering av rätt många kvadratmeter tomt. Om det nu inte är så att det ändå står i några papper nånstans att de ska fördela höjdskillnaden...
Mjoe, mitt citat av ditt citat tog inte med det som jag ansåg att du hade rätt på....
Håller med dig fullständigt men inte "henkop" som du citerade... så det kan bli...
Redigerade mitt tidigare inlägg, ha det gott!
 
Redigerat:
Här har du ett tips ifrån mig, Låt han sköta slänten !!!!!!! Min granne ger blanka fan i slänten så nu växer det massa brännässlor, tistlar m.m. som öser in sina småbebisar över min tomt. Du har det väldigt lindrigt! Du ska vara glad att de vill sköta om slänten i huvud taget!
 
Kenny Lundbäck skrev:
Här har du ett tips ifrån mig, Låt han sköta slänten !!!!!!! Min granne ger blanka fan i slänten så nu växer det massa brännässlor, tistlar m.m. som öser in sina småbebisar över min tomt. Du har det väldigt lindrigt! Du ska vara glad att de vill sköta om slänten i huvud taget!
Ja, det där med skötseln vet vi ju inte hur det blir framöver :confused:. Det är kanske roligt det första året och sedan faller det kanske i glömska..... :| Slänten ser ju nyanlagda ut.

Jag tycker TS gör helt rätt; Bättre att stämma i bäcken än i ån.
 
  • Gilla
alienone och 1 till
  • Laddar…
Ganska enkelt egentligen, slänten får ju designas på så sätt att det finns utrymme för grannen att sköta den från sin sida av tomten. Så gjorde vi där vi ligger högre upp än grannen. Det blev plantering av buskar högst upp och sen singel längst ner mot muren. Grannen får göra om och göra rätt. Förstår inte varför det är så svårt för vissa...

/S
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Lite varningsklocka tycker jag att trots att TS verkligen hört sig för med grannen i förväg hur det skulle bli med tomtgränsen, så blev det inga besked, grannen lät hal och velig. Trodde han verkligen inte att TS skulle upptäcka slänten och trappan när den väl stod där ;) Hade ju varit en oerhört lämplig sak att samtala om i förväg.

Jag har respekt för att det bär många emot att "ta strid" eller vad det kallas att hävda sin rätt. Man vill inte "bråka" och är rädd om "grannsämjan". Min enkla synpunkt är att grannsämja bygger man från två håll. Inte att en viker ner sig och en tar för sig. Hur snäll och anpasslig du än är när grannen kör på - det är inte grannsämja ni har då, det är något annat!

Fastigheter är viktiga saker, tomter är dyra och det lär inte förändras framöver. Och förändringar är "eviga", finns liksom ingen ångervecka. Så man ska inte ge bort 25 m x 40 cm för att man "inte vill vara en bråkstake". Det minst konfliktfyllda tror jag är att följa de fyrkantiga regler som finns. Gränsen är där den är. Bygglovspliktigt är bygglovspliktigt. Osv.
 
  • Gilla
Bo Rås och 11 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Lite varningsklocka tycker jag att trots att TS verkligen hört sig för med grannen i förväg hur det skulle bli med tomtgränsen, så blev det inga besked, grannen lät hal och velig. Trodde han verkligen inte att TS skulle upptäcka slänten och trappan när den väl stod där ;) Hade ju varit en oerhört lämplig sak att samtala om i förväg.

Jag har respekt för att det bär många emot att "ta strid" eller vad det kallas att hävda sin rätt. Man vill inte "bråka" och är rädd om "grannsämjan". Min enkla synpunkt är att grannsämja bygger man från två håll. Inte att en viker ner sig och en tar för sig. Hur snäll och anpasslig du än är när grannen kör på - det är inte grannsämja ni har då, det är något annat!

Fastigheter är viktiga saker, tomter är dyra och det lär inte förändras framöver. Och förändringar är "eviga", finns liksom ingen ångervecka. Så man ska inte ge bort 25 m x 40 cm för att man "inte vill vara en bråkstake". Det minst konfliktfyllda tror jag är att följa de fyrkantiga regler som finns. Gränsen är där den är. Bygglovspliktigt är bygglovspliktigt. Osv.
Hear, hear!
 
Pagno skrev:
Mjoe, mitt citat av ditt citat tog inte med det som jag ansåg att du hade rätt på....
Håller med dig fullständigt men inte "henkop" som du citerade... så det kan bli...
Redigerade mitt tidigare inlägg, ha det gott!
Nä, citeringen är lite för intelligent ibland ;-)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Som jag ser det så är huvudproblemet här att slänten delvis hamnat på fel sida tomtgränsen. Och givetvis att grannen även byggt en trappa in över gränsen.

Jag personligen skulle inte ha något emot om grannen tillfälligt beträder min tomt för att sköta en växtlighet i tomtgränsen. En sådan där slänt kommer typiskt att sköta en eller två ggr om året, när växtligheten etablerat sig. Att jag sedan hade föredragit att grannen hade gjort en annan lösning än en slänt, är ju en annan femma.

När det gäller intrånget med slänten som börjar på fel sida tomtgränsen, så vet vi ju inte riktigt hur turerna har gått.

Hur såg TS tomt ut innan man färdigställde? Det låter ju rimligt att anta att den tomten på något sätt planats ut, har man kanske schaktat lite mot det här hållet där terrängen tydligen stiger? Kan det vara så att grannen anser att det skett ett intrång om det uppståt en "ras slänt" på hans tomt?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Som jag ser det så är huvudproblemet här att slänten delvis hamnat på fel sida tomtgränsen. Och givetvis att grannen även byggt en trappa in över gränsen.

Jag personligen skulle inte ha något emot om grannen tillfälligt beträder min tomt för att sköta en växtlighet i tomtgränsen. En sådan där slänt kommer typiskt att sköta en eller två ggr om året, när växtligheten etablerat sig. Att jag sedan hade föredragit att grannen hade gjort en annan lösning än en slänt, är ju en annan femma.

När det gäller intrånget med slänten som börjar på fel sida tomtgränsen, så vet vi ju inte riktigt hur turerna har gått.

Hur såg TS tomt ut innan man färdigställde? Det låter ju rimligt att anta att den tomten på något sätt planats ut, har man kanske schaktat lite mot det här hållet där terrängen tydligen stiger? Kan det vara så att grannen anser att det skett ett intrång om det uppståt en "ras slänt" på hans tomt?
Har haft precis samma tanke. Tycker det låter lite konstigt att en tomt skall vara helt plan för att det sen i tomtgränsen skall stiga 2-2,5 meter. Det borde rimligen varit en höjning/stigning som skett på en längre sträcka.
 
  • Gilla
ladyhawk
  • Laddar…
Låt det grävas upp 40cm av slänten och sätt in ett lågt L_stöd, ett som bara fyller upp det du eller han grävt bort?
 
harry73
Markokoistinen skrev:
Låt det grävas upp 40cm av slänten och sätt in ett lågt L_stöd, ett som bara fyller upp det du eller han grävt bort?
Tänkte samma sak, men problemet är att TS inte kan sätta ett L-stöd i tomtgränsen utan att gräva på grannens mark. Dessutom kommer hela horisontella delen av stödet ligga på/under grannens mark.
TS kan däremot göra en upphöjd rabatt på sin sida tomtgränsen och därmed göra en tydlig avgränsning mellan honom och grannen.Sticker man ner ett kantstöd i gränsen, kan den fånga upp regnvatten och jord som spolar ut
Då finns fortfarande trappan kvar, men problemet där är inte att den finns, men att den ligger för en liten del på TS tomt. TS kan meddela grannen att han planerar att göra en upphöjd rabatt och att han därför komma fylla upp med jord runt trappan. Ifall grannen vill skydda sin trappa kan han dra upp den en bit så att den ligger helt på grannens tomt
 
harry73
Johve skrev:
Nej men jag har läst lite mer och insett att jag bor 20 m från denna herre! Gick förbi i veckan och såg trappen och reagerade på den. Fick inte ihop varför man har en trapp så om man inte skulle vara astajta grannar ☺ Men jag förstår Ts och hoppas de löser sig för han 👍 jäkla osmidig granne kan tyckas!
Så nu är det tre medlemmar i samma område. Ni borde ha Byggahus BBQ :)
Om grannen med trappan också läser detta kan ni kanske ha det hos honom. Då kommer trappan också till nytta
 
  • Gilla
ladyhawk och 3 till
  • Laddar…
harry73
Johve skrev:
jäkla osmidig granne kan tyckas!
Här tror jag att du har rätt. Grannen är framförallt osmidig. Inte elak eller något annat, bara osmidig.

Ni har en fantastisk möjlighet att skapa bra sammanhållning i området. Lyckas ni med det blir det en glädje varje dag ni bor i huset
 
harry73 skrev:
Här tror jag att du har rätt. Grannen är framförallt osmidig. Inte elak eller något annat, bara osmidig.

Ni har en fantastisk möjlighet att skapa bra sammanhållning i området. Lyckas ni med det blir det en glädje varje dag ni bor i huset
Ja, det enda som krävs är väl att han antingen tar bort trappen eller flyttar den till hörnet av tomten
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag tycker det var en väldigt korkad idé att plantera parkslide.... Det kommer nämligen nästan garanterat att slå tillbaka på en själv. Det går inte att säga till ogräs att stopp ni får inte växa på min tomt.
Du skämtar? Det gjorde i alla fall jag. Nej, park slide är ingen bra ide, troligen inte kirskol heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.