Trä på betong är väl inga problem... du kan ju iofs lägga en papp eller foam under, men att riva upp ett befintligt golv för den saken känns väl lite onödigt. Går det upp fukt genom betongen vill man kanske ha en ångspärr, men är underlaget torrt spelar det ju noll roll.
 
krilleman_215 skrev:
Ja pannkaka är ju "avancerat" :wow:

Återkom efter du har rökt ditt egenskjutna vildsvin och gjort äkta rostbiff. (köpt rostbiff på ICA godkännes ej utan pardon) :p

Sun Tzu Said...

Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win.

Sensmoral...
Nu var väl inte detta höjden på min matlagning. Jag gjorde till exempel min egen bröllopstårta, och jag har även gjort älgkorv av kött min bror avlivat.

Nu var dock frågan vad vi gjort idag. Min poäng, förvisso illa kommunicerad, var att jag faktiskt lagar mat i mitt innerstadskök trots att det är vitt och det står en KitchenAid på bänken. Och trots att jag hade en lååång arbetsdag i ryggen och två barn att ensam ta hand om.
 
  • Gilla
beqen och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag förberett inför morgondagens drabbning som ska bli att gräva upp avlopp med stopp i, gräva ner en pumpgrop och avrinning från stuprör.

Trodde jag lyckades ha ihjäl min hitachi borrhammare också, men det visade sig bara vara glapp i sladden :)
 
I dag har vi ätit hemmalagade pannkakor, gjorda på ägg från våra helt frigående höns,
och med körsbärssylt från vårt största körsbärsträd (10 meter från husknuten).
Det var liiite jobbigt att få iväg gästerna sen :)
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
...gräva ner en pumpgrop och avrinning från stuprör...
De där pumparna, som många behöver ha för att de har "förhöjd markbädd":
Fungerar de i evighet eller behöver de tillsyn varje månad, som de flesta mekaniska manicker?
 
På den aktuella fastigheten är det en källare som ligger för lågt för sitt eget bästa, jag har faktiskt tappat räkningen på översvämningarna. Så vi höjer bl.a. marken runt källardörren för att inte få in vatten den vägen. I händelse av att det skulle komma vatten i gropen framför dörren så sätter vi en dränkpump i "golvbrunnen" (eg en bit upprättstående marktrumma med sträckmetall ovanpå).

Jag räknar med att pumpen behöver kontinuerlig tillsyn, men det finns inga andra alternativ tyvärr.
 
Det finns även larm att sätta in. En flottör i pumpbrunnen som varnar om nivån blir för hög, dvs när pumpen inte fungerar. Man slipper inte tillsyn helt men kan vara ett bra komplement.

Ett tips bara, se till att brunnen är slät på insidan annars kan dränkpumpens flottör haka i och lura pumpen att nivån är lägre... Tyvärr så var det inte bara dagvatten som gav mig denna lärdom!
 
Målat lite brädor, rivit lite gammal panel. Häftat upp insäktsnät, spikat upp nya plankor. Målat förrådsdörren och lite annat smått. Dragit lite rör och kabel till utebelysningen med. Bra dag :)

Ny målad grön förrådsdörr och nymålade vita plankor längs en altangång med en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Snodde ihop en prototyp för nästa fågelbord. Hästarna är beställningsjobb från frugan.
 
  • Handgjord prototyp av ett träfågelbord på en stolpe utomhus med träd och en äng i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träprototyp av ett fågelbord och två trädhästar med rosa rep i en grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
strip skrev:
snodde ihop en prototyp för nästa fågelbord. Hästarna är beställningsjobb från frugan.
Snygga! Kommer nog låna designen även om de påminner lite om..
:D
En humanoid robot med ett gevärsliknande föremål, beige färg och mekanisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D09
Haft flyt ikväll 😄👍🏼

Varit på utbildning sen i fredags och när jag äntligen skulle duscha ikväll så var det svinkallt vatten..

Kollade varmvattnet i köket och där fanns det.. Ok. Termostaten / blandaren i duschen..

Duschade svinkallt ha ha sen gav jag mig på blandaren som började läcka som fan när jag rört lite på den..

Flyt att den inte började läcka när man inte var hemma 😄👍🏼

Vek och snörade slangen bakom kabinen eftersom disk och tvättmaskin var igång 👍🏼
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Byggt om en magnetkontakt från Nexa för att fungera som låst dörr detektion.


Mobilskärm visar en app för hemautomation med status på ombyggd Nexa magnetkontakt som detekterar låst dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggt staket för soptunnorna så att de inte ska rymma vid höststormarna! ;)


Två sopkärl inneslutna av nyligen byggt horisontellt trästaket på betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strip och 2 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Byggt staket för soptunnorna så att de inte ska rymma vid höststormarna! ;)
Oj vad många tunnor, vi har bara en :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Oj vad många tunnor, vi har bara en :wow:
De stora har vars fyra fack för diverse sorterade sopor och är standard för varje hushåll här. Den lilla är extra pga en extra inneboende familj.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.