Gynteri
Marilis skrev:
För att jag är grannen brevid
Då får du väl se till att ta bort den där satikens trappan då.
 
Gynteri skrev:
Då får du väl se till att ta bort den där satikens trappan då.
Jag tror nog att det rör sig om granne åt det annat håll.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ja grannen brevid..Inte grannen mittemot..du borde nog läsa saker en gång till innan du hetsar upp dig..nu ska jag sova..godnatt:)
 
  • Gilla
Gissemisse och 3 till
  • Laddar…
Marilis skrev:
För att jag är grannen brevid
Om du är grannen bredvid så lyssna nu...
Du måste tyvärr bygga en stödmur eller gräva in släntfoten in på din fastighet och ta bort trappen!

Du måste placera stödmuren 1 m inne på din fastighet så du kan underhålla den.
Tyvärr fungerar fastigheter så att du måste hindra ras o vatten från att komma till din granne...

Ingen är bov i detta om bygglovet felar men din slänt måste ha bygglov
 
byggarätt skrev:
Om du är grannen bredvid så lyssna nu...
Du måste tyvärr bygga en stödmur eller gräva in släntfoten in på din fastighet och ta bort trappen!

Du måste placera stödmuren 1 m inne på din fastighet så du kan underhålla den.
Tyvärr fungerar fastigheter så att du måste hindra ras o vatten från att komma till din granne...

Ingen är bov i detta om bygglovet felar men din slänt måste ha bygglov
Men nej nej nej. Jag är grannen BREVID! INTE grannen MITTEMOT. Alltså inte grannen med trappen. Det är grannarna mittemot som har de höga tomterna och mina grannar har löst höjdskillnad en med ett underbart L-stöd. Jag är helt på TS sida och delar exakt samma åsikter som dom har.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
När man bygger nya områden och smackar upp tomter och villor, brukar det inte bli reglerat hur gränser ska skötas? Alltså att man beskriver det i detaljplan eller stadgar.
 
Marilis skrev:
Men nej nej nej. Jag är grannen BREVID! INTE grannen MITTEMOT. Alltså inte grannen med trappen. Det är grannarna mittemot som har de höga tomterna och mina grannar har löst höjdskillnad en med ett underbart L-stöd. Jag är helt på TS sida och delar exakt samma åsikter som dom har.
ok.. det som behöver framföras till bägge dessa olyckliga grannar till dig är att Lagstiftningen är helt bäng när det gäller just slänter...

Det är märkligt att man inte reglerat detta i lag på så sätt att man delar ansvar för gränser i höjdled och att idiotier typ omöjligt underhåll kan bli fallet trotts att bygglov beviljats.


Jag lider verkligen med TS trotts att jag själv hade motsatta rollen...mina grannar underminerade min fastighet och anklagade mig för ras o vatten...
De grävde kontinuerligt i tomtgräns och förstörde 80 m dränering i släntfot inne på min fastighet
dödade växtlighet jag försökte använda för binda slänten...
totalt galen lagstiftning som tillåter vägbyggen som skapar rasslänter utan att den som drar vägen blir skyldig att säkra högre liggande fastigheter...mao underminerar dessa
 
jonmo skrev:
Precis, ingen avsågning är ok. Om trappen ligger lös kan du däremot flytta den upp på hans tomt om det görs utan att förstöra den. Sedan säger du vänligt men bestämt att han inte får beträda din tomt för att sköta sin plantering.
Grannen får visst beträda TS tomt, vi lever inte i USA heller.. Här finns det något som heter allemansrätten!
 
Citat från villaägarna:
"Respektera hemfriden
Allemansrätten får inte innebära att allmänheten tar sig sådana friheter att markägaren störs eller drabbas av olägenheter. Kring varje bostadshus finns en ”hemfridszon” som man normalt inte får inkräkta på. Gör man det, kan det innebära att man gör sig skyldig till ”hemfridsbrott” eller ”tagande av olovlig väg”."
 
Redigerat:
  • Gilla
MiTi och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
När man bygger nya områden och smackar upp tomter och villor, brukar det inte bli reglerat hur gränser ska skötas? Alltså att man beskriver det i detaljplan eller stadgar.
Det brukar stå en hel del, i vårt område så står det att den som fyller ut eller sänker och därmed orsakar höjdskillnaden är den som ska stå för ev murar eller slänter och det ska göras på egna tomten.

Upplevelsen är väl att många sköter det där men det finns alltid några som försöker tämja lite på reglerna, går det att få någon annan att betala eller ta en viss del av kostnaden så försöker ju vissa detta.
Kommunen själva är ett bra exempel på granne som gör vad de kan för att smita undan de egna reglerna.

Det enklaste vore väl om TS gjorde ett staket eller planterar en häck några dm in på sin tomtsida, slänten kommer ju inte försvinna, och om vissa grannar har L-stöd så kan det ju även vara så att man delat kostnaden på sådana framför att göra en slänt, L stöd är inte så billiga, framförallt inte när det är dessa höjder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pefix
  • Laddar…
henkop skrev:
Grannen får visst beträda TS tomt, vi lever inte i USA heller.. Här finns det något som heter allemansrätten!
Du är rolig du.
"Alle man" har alltså rätten till din trädgård hur som helst?
 
  • Gilla
ing0065 och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
KarolinaA och 5 till
  • Laddar…
Dizzy84 skrev:
Du är rolig du.
"Alle man" har alltså rätten till din trädgård hur som helst?
Ja, det är självklart att någon kan beträda din mark utan problem. Lagen gör ingen skillnad på tomtmark eller mark där ett hus står intill. Om någon vill beträda din del av tomten så är det fullt lagligt. En person kan passera igenom en tomt hur han vill. Absolut får en person passera genom en trädgård såvida den inte skadar något.

Villaägarna skrev:
[länk]
Respektera hemfriden
Allemansrätten får inte innebära att allmänheten tar sig sådana friheter att markägaren störs eller drabbas av olägenheter. Kring varje bostadshus finns en ”hemfridszon” som man normalt inte får inkräkta på. Gör man det, kan det innebära att man gör sig skyldig till ”hemfridsbrott” eller ”tagande av olovlig väg”.

Markägaren får inte heller hävda en större hemfridszon än vad som kan anses rimligt och får inte köra bort folk som håller tillräckligt avstånd från zonen.

Det finns inga exakta regler för hur nära man får gå. Det beror mycket på hur terrängen och växtligheten ser ut. I vissa fall kan man passera nära huset, men inte närmare än cirka 15 meter, såvida man inte går på en väg eller stig som används av allmänheten. I andra fall kan det ses som ett intrång om man passerar inom 60–70 meter från huset. Det beror helt på hur tomten ser ut och hur insynsskyddat det är.
Eftersom det inte finns några exakta regler för hur nära man får gå, och svaret är luddigt så skulle jag vilja påstå att det inte är prövat särskilt många gånger. Så vill grannen arbeta från TS tomt så kan han det, inga problem! Finns ingen åklagare i världen som skulle tro att det är ett hemfridsbrott.. hmm, jo kanske i USA.
Det är ju bara att acceptera att man som husägare inte har speciellt mycket att säga till om OM man inte sätter högt staket runt hela tomten, då är det en helt annan fråga.
 
henkop skrev:
Ja, det är självklart att någon kan beträda din mark utan problem. Lagen gör ingen skillnad på tomtmark eller mark där ett hus står intill. Om någon vill beträda din del av tomten så är det fullt lagligt. En person kan passera igenom en tomt hur han vill. Absolut får en person passera genom en trädgård såvida den inte skadar något.



Eftersom det inte finns några exakta regler för hur nära man får gå, och svaret är luddigt så skulle jag vilja påstå att det inte är prövat särskilt många gånger. Så vill grannen arbeta från TS tomt så kan han det, inga problem! Finns ingen åklagare i världen som skulle tro att det är ett hemfridsbrott.. hmm, jo kanske i USA.
Det är ju bara att acceptera att man som husägare inte har speciellt mycket att säga till om OM man inte sätter högt staket runt hela tomten, då är det en helt annan fråga.
Du lär inte komma långt med det resonemanget när det gäller villatomter av dagens storlek som ofta ligger på 6-800 m2. Eftersom TS bor på ett nybyggt område så gissar jag att det är ungefär så stor tomt.
Att hävda allemansrätten så nära ett hus skulle du inte komma långt med om det skulle gå till domstol. :wow:
Däremot så är förmodligen inte straffet fängelse precis, för en sådan förseelse om du skulle bli dömd. Fängelse får ju, i dagens läge, inte ens brottslingar med mycket värre brott på sitt samvete. Det är alltid någon förmildrande omständighet och speciell rabatt får man om det är många brott som personen är inblandad i. :|
 
  • Gilla
andyv
  • Laddar…
henkop skrev:
Ja, det är självklart att någon kan beträda din mark utan problem. Lagen gör ingen skillnad på tomtmark eller mark där ett hus står intill. Om någon vill beträda din del av tomten så är det fullt lagligt. En person kan passera igenom en tomt hur han vill. Absolut får en person passera genom en trädgård såvida den inte skadar något.



Eftersom det inte finns några exakta regler för hur nära man får gå, och svaret är luddigt så skulle jag vilja påstå att det inte är prövat särskilt många gånger. Så vill grannen arbeta från TS tomt så kan han det, inga problem! Finns ingen åklagare i världen som skulle tro att det är ett hemfridsbrott.. hmm, jo kanske i USA.
Det är ju bara att acceptera att man som husägare inte har speciellt mycket att säga till om OM man inte sätter högt staket runt hela tomten, då är det en helt annan fråga.
Du kan ju läsa här vad som gäller. Det räcker med att du läser de 4-5 första meningarna i dokumentet.
https://www.google.se/url?sa=t&sour...wHvmN7aR7DCIN9D5A&sig2=qtKM_nZgmU0o04luOQ252g
 
  • Gilla
alienone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.