Vi ska ha ny lås på ytterdörren. Tänkte skaffa kodlås när vi ändå ska byta. Vad jag förstått finns det två alternativ på marknaden, Yale Doorman och Dorma Duo. Var hos två förhandlare idag, och fick två olika svar på många av mina frågor. Var förhandlare hade olika favorit.

Då kändes det inte som att jag vill gå enbart på förhandlarnas informationer, google har inte heller givit mig svar, så mina frågor till er som har antingen Yale Doorman eller Dorma Duo:

* Hur ställer man om till "borta säker" (att det inte går att ta sig ut, i alla fall inte utan nyckel eller kod)? Går det utan att ha fjärrkontroll? Det är lite olika vem i familjen som lämnar sist på morgonen.

* Och: hur lätt ställer man om till "hemma säker" (går att ta sig ut utan krångel) när man kommer hem igen?

* Kan man ha kombinationen tagg + kod (alltså att både tagg och kod krävs för att ta sig in)?

* Annat man ska tänka på?

Jag fick priser på kring 5000 kr för Yale Doorman (m. installation) och cirka 10000 kr för Dorma Duo (installerat), vilket ju också påverkar valet något.

Vår dörr är inte under tak, så (även) andra alternativ ska fungera i regn och rusk.
 
Taget från minnet så det kanske inte är helt korrekt.
Yale doorman har en liten knapp på låsstolpen för att låsa bortasäkert men det kräver en tagg det räcker inte med kod.
Att få det i vanligt läge igen sköter sig själv när du låser upp igen obs går inte med kod nu heller.

Bostasäkert med dorma duo home sker med nyckel och knapp på låsstolpen.

Att ta sig ut i bortasäkert inifrån sker via nyckel på Duo home medans det inte går med yale doorman i standardutförande utan du får öppna från utsidan.

Till yaledoorman går det att komplettera med en radiomodul och radiosändare som fungerar som en fjärrkontroll och fungerar från hela upptagningsområdet även inifrån.

I dorma duo home så kan du använda en mobiltelefon med NFC, tagg, kod, NFC+kod, tagg+kod.

Jag anser att det är olika användningsområden på produkterna då det har olika funktioner men det kan vara just funktionerna som styr ditt val.
Rent säkerhetsmässigt så är dorma duo home med mekanisk låsning av bortasäkert läge bättre än yale doorman.
Jag tänker inte gå in på hur men det går ganska lätt för en obehörig med kunskap att ta sig igenom en yale doorman (har inte testat med V2 men tror det är samma).
Yale doorman har fler begränsningar av antal taggar och antal enheter en tagg kan användas till.
Det är alltså egentligen helt olika produkter med olika användning.
Yale doorman är tänkt för en liten familj som vill bli helt fria från nycklar.
Dorma duo är mer av det som brukar kallas dag och natt låsning (även om uttrycket inte stämmer i en villa) där daglåsningen anses vara när folk passerar ofta och vill göra det elektroniskt utan nyckel medan det man kallar natt låsning är det bortasäkra läget när ingen är hemma och sker med knapp och nyckel.
Jag vill inte säga att den ena lösningen är bättre än den andra utan de fungerar på olika sett och olika lösningar och fyller olika behov.
Om ni inte använder det bortasäkra läget så fungerar båda helt elektroniskt.
http://www.dorma.com/se/sv/produkte...o_home_office_en/index-15478-15802-65283.html
http://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-doorman/
Jag tycker att priset du fick för DUO home var högt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mkling och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för utförligt svar!

En sista (?) sak jag har undrat över är att både försäljaren och 123abc säger/skriver att det kräver nyckel på Duo home att ställa till borta-säkert nivå, medan jag tolkar instruktionerna (i linket ovan) som att det går att göra med koden "9999" + bricka, utan nyckel:

"Duo HOME kan ha två olika säkerhetsnivåer.
Nivå 1 kräver endast nyckelbricka/NFC telefon.
Nivå 2 kräver nyckelbricka/NFC telefon i kombination med
PIN-kod. (Invändig knapp fungerar inte för utpassering)"

(det är alltså nivå 2 jag vill åt)
och:

"För att programmera enheten i nivå 2 (Med PIN)
Visa bricka/NFC telefon
Ange 9999
Enheten kvitterar med tre korta «pip».
Lyft upp dörrhandtaget för att låsa dörren.
Låset är nu låst och man måste använda nyckelbricka/NFC
telefon i kombination med PIN-kod för att öppna låset."

- men jag kanske missuppfattar detta? Är det så att låset då kräver bricka + kod för att gå in, men att man kan ta sig ut från insidan utan kod/bricka/nyckel?

Förövrigt verkar Dorma Duo Home som bästa valet för oss.
 
Redigerat:
Bortasäkert kopplar bort vredfunktionen från insidan.
Det du läser är DUO Office som används till låskistor utan frånkopplingsbar vredfunktion.
Det är skillnad på Home och Office.
Det du läser om är en eskalering till en högre säkerhetsnivå tänkt på ett kontor när de inte ska kunna passera med endast kod t.ex på kväll/natt eller när de har något möte och inte vill bli störda mm.
Du kan ha säkerhets nivå 2 med nyckelbricka/NFC telefon i kombination med PIN-kod med DUO Home.
En högre säkerhetsnivå är inte att likställa med en bortasäker låsning med bortkopplad vredfunktion som omöjliggör en fysisk öppning via vred.
 
Några nyheter på denna front?
 
Personligen så skulle jag inte välja ett system där den "vanliga" nyckeln finns kvar, känlsan att vara helt nyckelfri är riktigt skön och tappar ungarna den "vanliga" nyckeln har man ju tappat vitsen med att slippa byta lås osv...

Angående installationen av Yale Doorman så är det så enkelt att man lätt fixar det själv så köp bara låssatsen så blir det betydligt billigare. Hur andra system är att instalera vet jag inte men bör ju bygga på att de skall passa i befintliga dörrar.
 
Vad är idén bakom att man inte ska kunna ta sig ut? Låter inte genomtänkt utan som nått som resulterar i sönderslagna fönster eller en trasig dörr.
 
Jag har haft ett Yale och det var det sämsta skräpet. Fick efter mycket strul ett helt nytt som ligger i förrådet.

Lätt att montera men helt opålitligt. Låser det inte är du rökt. Då får man skruva loss allt för att kunna läsa dörren.

Att man inte skall kunna ta sig ut är nog för att inte tjuvar så enkelt skall kunna tömma huset.
 
Robert-san01 skrev:
Att man inte skall kunna ta sig ut är nog för att inte tjuvar så enkelt skall kunna tömma huset.
Ja, jag antog att det var därför. Tror ändå att tjuvar med ambitionen att tömma hela huset enkelt tar sönder dörren eller fixar en ny dörr nån annanstans.
 
varför kan man inte tänka om när det gäller elektroniska lås???

1.Nu behövs inga nycklar alls utan ett mekaniskt kodlås som bara har till uppgift att öppna när strömmen är borta

2.Normalt öppnas alltså elektroniska lås med biometri eller kod eller fjärravläsning

3.Fjärrstyrning måste vara säkrad så att utomstående inte klarar att hacka lösningen

4. De som är inlåsta måste alltid kunna ta sig ut utom i sk. bortaläge som kan lösas med mekanisk kod
 
Robert-san01 skrev:
Jag har haft ett Yale och det var det sämsta skräpet. Fick efter mycket strul ett helt nytt som ligger i förrådet.

Lätt att montera men helt opålitligt. Låser det inte är du rökt. Då får man skruva loss allt för att kunna läsa dörren.

Att man inte skall kunna ta sig ut är nog för att inte tjuvar så enkelt skall kunna tömma huset.
Går väl få måndagsexemplar av det mesta man köper, att dömma ut låset som skräp baserat på en upplevelse kanske är lite hårt?
Mina tre lås har fungerat perfekt i ett antal år nu, så baserat på det kan man säga att det är världens bästa lås, kommer aldrig gå sönder!! :)

Sen gäller det väl samma för alla lås att om de går sönder, nyckeln går av, man tappar nyckeln och blir utelåst osv att det är låssmed som gäller eller bortmontering om man kommer åt ifrån insidan.
 
Earplugged skrev:
Går väl få måndagsexemplar av det mesta man köper, att dömma ut låset som skräp baserat på en upplevelse kanske är lite hårt?
Mina tre lås har fungerat perfekt i ett antal år nu, så baserat på det kan man säga att det är världens bästa lås, kommer aldrig gå sönder!! :)

Sen gäller det väl samma för alla lås att om de går sönder, nyckeln går av, man tappar nyckeln och blir utelåst osv att det är låssmed som gäller eller bortmontering om man kommer åt ifrån insidan.
2 av dotterns klasskompisar har Yale och båda har sabbade karmar pga kolv så åkt ut före dörren gått i lås. Det, att man måste krångliga till låsningen för att det skall vara godkänt och den otroligt kassa eftermarknadssupporten gör att jag har dömt ut produkten och systemet.
 
Dessutom är låset väldigt klumpigt och fult.
 
Lås är ett otroligt traditionsbundet verktyg...
Varför måste låset höra ihop med trycket????

Konventionellt tänk gör att lås är eftersatta
 
Finndjävel skrev:
Ja, jag antog att det var därför. Tror ändå att tjuvar med ambitionen att tömma hela huset enkelt tar sönder dörren eller fixar en ny dörr nån annanstans.
Tjuvar med ambition tar sig in där de vill och tar vad de vill. Det enda vi kan kontra med är strulfaktorn och därmed sinka dem. De ska helt enkelt inte kunna promenera ut genom ytterdörren med sitt gods — 55-tums TV t ex — utan tvingas konstra med att improvisera andra utgångar. Även tjuvar med ambitioner är bekväma och vill snabbt ut och in, helst utan att det ser för konstigt ut med tanke på att de flesta inbrott sker dagtid. Är grannens hus sämre skyddat är det han som får påhälsning oftast.

Så beroende på situation är det alltså meningsfullt att ytterdörren inte lätt kan öppnas innifrån.

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.