För att det räknas som egenmäktighet konstigt nog...
 
Det jag dock efter lite fundering kan tycka är att din granne verkligen maxximerar sin tomt på din bekostnad. Det är ju fult.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Det jag dock efter lite fundering kan tycka är att din granne verkligen maxximerar sin tomt på din bekostnad. Det är ju fult.
Nej om grannen ville maximera sin tomt hade han byggt mur/L-stöd för att kunna fylla ut sin tomt jämnt ända till tomtgränsen. En slänt är väl inte posivt i detta fallet om den ska skötas och inkräktar verkligen på den användbara delen av tomten. :wow:
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Okay... maximerar med slänt lösning vilket förmodligen ger lägsta kostnad.

Om den förläggs så slänten slutar i tomtgräns och ser till att det inte rasar ner nåt så är väl slänt bättre för användandet kan jag tycka.
 
roland53 skrev:
Nej om grannen ville maximera sin tomt hade han byggt mur/L-stöd för att kunna fylla ut sin tomt jämnt ända till tomtgränsen. En slänt är väl inte posivt i detta fallet om den ska skötas och inkräktar verkligen på den användbara delen av tomten. :wow:
Man kan väl säga att grannen maximerat sin tomt och samtidigt minimerat sin kostnad. Att ordna med en slänt är ju mycket billigare än att bygga en mur/sätta L-stöd. Personligen hade jag velat ha en mur eller L-stöd. Perfekt för ungarna att sparka boll mot. Om man vill kan man dölja delar av muren med en spaljé med klätterväxter, en häck eller annat.
TS: Det har ju kommit en del goda råd i tråden. Jag har inte så mycket mer att tillägga mer än att ni bör vara sakliga och tydliga i all kommunikation med grannen. Brusa inte upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Om jag vore ts och grannen inte var lyhörd för mina åsikter så skulle jag använda trappan jag med. Jag skulle slå ner ett antal stolpar i backen sen traska upp på grannens tomt med pensel på teleskopskaft och måla stolparna. När grannen upptäcker detta och ifrågasätter så skulle jag bara svara "perfekt att du satte trappan där, det är jättesvårt att måla mina stolpar där nerifrån.
Om grannen inte fattar galoppen vid första tillfälle så kan man byta färg efter en vecka
 
Det går inte lära grannar något det är bara bygglovet som kan ordna saken...slänten måste bort från TS tomt
 
-RB- skrev:
MOm man vill kan man dölja delar av muren med en spaljé med klätterväxter, en häck eller annat.
Vill man ha en spalje med klätterväxter eller en häck, så är det ju bara att fixa det, oavsett om det finns en mur bakom eller inte.
 
thomasx skrev:
Vill man ha en spalje med klätterväxter eller en häck, så är det ju bara att fixa det, oavsett om det finns en mur bakom eller inte.
Vatten och nedrasande jord då?
 
-RB- skrev:
Man kan väl säga att grannen maximerat sin tomt och samtidigt minimerat sin kostnad. Att ordna med en slänt är ju mycket billigare än att bygga en mur/sätta L-stöd. Personligen hade jag velat ha en mur eller L-stöd.
Håller med dig om att grannen minimerat sin kostnad.
Men det är fortfarande inte ok att lägga del av slänten på TS tomt.
Grannen har dock maximerat sin arbetsinsats att hålla tomten sin iordning.

Nu kan jag inte utläsa bredden på slänten. Visserligen anger TS att bredden är 25 m, men jag antar att han menar längden?
Om man antar att varje trappsteg på grannens del av slänten är 25 cm så torde bredden vara 9x0,25 = 2,25 bred.
Detta gånger längden är 56 m2.
Om grannen kostat på sig någon form av mur i tomtgränsen så hade han verkligen maximerat sin tomt i form av en plan yta som kan utnyttjas mycket bättre än en frånsluttande slänt !!

Om han då också anlagt gräsmatta som på övriga ytan hade han dessutom minimerat sin arbetsinsats för trädgårdsskötsel. :rolleyes:
 
  • Gilla
ing0065 och 1 till
  • Laddar…
Plantera kaktus på de två nedre stegen. Måste vara det billigaste lagliga alt.
 
Hej.
Tomtgränser där det finns höjdskillnader är ett stort problem där det ofta uppstår konflikter mellan grannar( rågrannar) då ett markområde bebyggs under lång tid. Bygger grannarna samtidigt så brukar det lösas sig då det är ett gemensamt intresse.
Gränser mellan fastigheter regleras i Jordabalken under 3 kap., man får inte skapa olägenheter för grannen.
Man kan inte hävda sin rätt att beträda grannens för att sköta sin slänt/mark eller skapa olägenheter för densamma.
Vidare har förmodigen grannen lagt ett ogrässkydd iform av en tät duk i slänten, vilket i sig kommer att medföra att ytvatten kommer att ansamlas på den lägsta tomten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tom12
  • Laddar…
-RB- skrev:
Vatten och nedrasande jord då?
Nedrasande jord är högst tillfälligt tills plantering har kommit på plats, som binder upp jorden. Vattnet tas om hand av rabatten/planteringen, och om det ändå skulle vara ett problem framgick det bestämt tidigare i tråden att grannen ville sätta en kantsten längst ner. Den hanterar såväl nedrasande jord som stoppar upp vattnet så det kan tas upp av marken.

Det stor problemet här, och det som jag verkligen tycker TS skall hantera, är det faktum att grannen tillskansat sig 40cm av TS tomtmark. Nu vet jag inte hur stor tomt TS har, men med dagens nybyggartomter så kan ju en sådan remsa utgöra en rätt ansenlig del av den öppna ytan/gräsmattan på den sidan huset.
 
jag hade satt taggtråd vid tomtgräns och över trappen extra mycket, snåljävel till granne och bygga slänt på annans mark.

Och till er som tycker detta förfarande är ok kan väl stå där och bli tagna i röven, men vi andra som inte köper tomt till andra nyttjande försvarar oss och daltar inte med "översittare". De lär ju bara fortsätta när de märker att de går...
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Så du tycker att TS skall påskynda det fördomsfullt oundvikliga så att han får skiten direkt, just in case grannen kommer sluta vårda sin slänt i framtiden? Ja, tycker man det är en bra idé kan man så klart göra så också.

Det är bara min personliga uppfattning utifrån bilden att grannen har gjort ett gediget arbete med slänten för att få den fin, och min bedömning att det finns ett värde i det även för TS. Men vi tycker alla olika och det finns säkert de som gillar ogräs framför en fin välvårdad slänt.

Jag gissar att slänten fanns där när TS köpte sin fastighet. Så det kunde ju vara lite intressant att höra hur du TS själv tänkte kring slänten och hur den skulle skötas, när du köpte din fastighet?

En annan reflektion är att jag personligen nog mycket hellre hade sett en slänt där det är en slänt, än en 2m hög mur. En sådan mur stänger in och mörkar en hel del, medan slänten öppnar upp och släpper in ljus. Även TS tomt "blir" större med en slänt, än med en mur. Och det då faktiskt på bekostnad av grannens tomt, som blir lite mindre av att slänten finns där, jämfört med en mur som hade gjort att grannen kan fylla ut sin tomt fram till tomtgränsen. Så jag kan förstå de grannar som har satt mur/L-stöd, men jag hade inte velat vara den som bor nedanför, med sådan L-stöd att stirra rakt in i. Mycket hellre en slänt då.
Jag bor granne och har samma höjdproblem med min motstående granne. De har valt att sätta L-stöd. Ca 140 cm högt och det är jättefint och bra. Mörkar inte alls utan vi har bara bra saker att säga om muren. Väldigt tacksam att inte ha en slänt..
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.