stefancrs skrev:
Jag tror att om man sågar av en del av grannens trappa så är det ett definitivt steg mot att få så dålig grannsämja att det inte lämpar sig att bo kvar. Även om man juridiskt inte riskerar något.
Det är ju iaf inte TS fel att grannsämjan blivit dålig - jag skulle inte heller vilja ha en granne som kan promenera titt som tätt invid min uteplats ☺️
 
harry73
Blwrgrl skrev:
Besiktnigsmannen är ny på forumet för dagen - han är entusiastisk om ämnet så skräm inte bort han för mkt nu :) det kan ta ett tag innan man vant sig vid hur forum fungerar och hur man bäst uttrycker sig i text utan att bli missförstådd eller trampar nån på tårna...
Ja du har nog rätt :surprised:
Förlåt om det lät otrevligt och välkommen på forumet besiktningsmannen :)
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Eller förresten - det kan inte vara egenmäktigt förfarande för det är ett tillgreppsbrott - alltså att du tar/behåller något som är någon annans - snarare grannen som gör egenmäktigt förfarande som tar mark från någon annan.

TS vill inte behålla trappan på sin tomt - för DÅ gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande om han behåller den där och han vill inte vara olaglig...

TS du kan polisanmäla detta - värdet på mark är högt så det kan prioriteras ☺️
Att polisanmäla är nog ganska meningslöst. Polisen kommer nog att komma fram till att inget brott begåtts, rätt kvickt. Men det är en intressant aspekt att se det som egenmäktigt förfarande, det är inte utan att jag tänker att man faktiskt borde kunna nå framgång med en sådan klagan i domstol. Detsamma skulle kunna gälla för en annan tråd i ett liknande ärende där en granne lagt en jordvall mot ett staket. Problemet i detta fallet är nog uppsåtet. Men det kanske kan ses som uppfyllt i och med att grannen inte plockat bort jorden/slänten från TS tomt på direkt begäran.

Att såga sönder trappan kallas för skadegörelse, om man tar med sig den delen som är avsågad kan det nog bli stöld också. Om man tar hela trappan och slänger upp den på grannens tomt, kan det nog bli både skadegörelse och egenmäktigt förfarande.
 
Sl22en skrev:
Kan förtydliga att detta är ett nybyggt område, jag flyttade in för 1 år sen. Grannen flyttades in i juli och planteringarna kom till i augusti. När de började sitt markarbetet i våras med uppfyllbad visste de inte vad de ville med slänten. Deras grannar med samma höjder har valt att sätta L- stöd .
Det låter som olovligt markarbete lång väg...prata med bygglovshandläggare om du inte vill prata med grannen för löser ni inte problemet nu så kommer det bli jobbigt...
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Slänten ska ligga på den fastighet där förändringen gjorts mot den befintliga marknivån. Ex om befintlig mark ligger på +1 m och en fastighet planeras på 0 och den andra på + 2 ska slänten vara 50/50. Men i detta fall då båda fastigheter verket ha fyllt upp från befintlig marknivå så hamnat i slänten endast hos den som fyller upp mest.

Eftersom du fyllt upp först är teorin att du gjort din slänt från tomtgräns med krönet 40 cm in på din tomt. Han har då Fyllt sin slänt mot din så att inget dike bildas då kommer han in en bit på din fastighet eftersom ditt släktkrön är en bit in. Är inte rätt men kan vara bakgrunden.

kommunen borde ha ställt krav på suteräng det med tanke på höjdskillnaderna alternativt anpassat tomtstorlekarna så att slänter kan ordnas på den egna fastigheten. Det åligger även varje fastighet att ta reda på vatten från egna fastigheten, när slänter placeras i tomtgräns som i detta fall så rinner överskottsvatten vid nederbörd över på annans fastighet vilket inte är Ok.
 
  • Gilla
knåpoknep
  • Laddar…
1. ATT det är en höjdskillnad mellan era tomter rår ju inte han för. Hur vill du ha det åtgärdat? En mur? Och varför är det hans ansvar? Gör det själv om du har 200 papp över.
2. Om din granne vill göra en slänt med planteringar och faktiskt har för avsikt att sköta om den borde du ju rulla ut röda mattan och låta honom komma åt för det ändamålet. Det är ju ni som får njuta av växtligheten eftersom ni bor nedanför slänten.
3. Genom att bråka med honom är du redan förlorare eftersom han ju kan göra ingenting i slänten också vilket ger fult högt gräs och sly med sork, orm, sniglar och kirskål som objudna gäster efter ett tag.
Frågan du bör ställa är: Hur vill DU ha det? Och varför är det HANS ansvar stt uppfylla den viljan?
 
  • Gilla
Micleg
  • Laddar…
Sl22en skrev:
Vi har dräneringsrör runt vår tomt
Jo, men grannen måste ändå ta hand om sitt vatten. Dom kan inte strunta i det bara för att du har varit förutseende och ordnat dränering på din tomt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Han verkar ha en hög ambition att sköta slänten och ha den fin... Hellre fin tomt och slänt än fula L-stöd? Och grannsämjan kvar...
 
Sl22en skrev:
Sen de började med sitt markarbetet i våras har vi varit oroliga över denna slänt och vi har försökt prata med dem när de varit och kollat till sitt husbygge. Men allt har varit väldigt luddigt, veligt och oklart från deras sida. . Jag vill inte ha en grannfejd. Hade vi haft 2 släta tomter mot varandra eller om det var en mindre brant slänt hade jag aldrig brytt mig om dessa cm. Vårt förslag till honom kommer bli att han får se till att fixa ett ordentligt avslut på slänten , som ska göras enligt konstens alla regler. Att de avslutet skulle hamna på min tomt är ok bara det blir rätt gjort. . Samt att vi flyttar trappan till högra hörnet av slänten.
Det låter väl väldigt sansat och klokt!
 
Alltså jag hade uppskattat om grannen gjort det där. Nu ska han alltså anlägga en rabatt/odling istället för att ska titta in i ett L-stöd. Använd din lagrätt kring tomtgräns för att få lite veto om vad som ska planteras och var trappan förläggs. Kan den ligga mer dold eller göras mer diskret/enklare med utplacerad natursten/skiffer eller kanske du kan erbjuda väg via din tomt när slänten ska skötas? Skriv sen ett enkelt avtal.

Försök gör det till nåt positivt.
 
Det kan vara jobbigt att ha grannar när de inte gör som man förväntat sig. Det kan vi nog alla hålla med om. Det är trevligt med grannsämja. Det kan nog de flesta hålla med om också. Jag vet inte TS inställning men du verkar på dina inlägg kunna hålla med och försöker bara få till det så grannens slänt inte ställer till det för dig i framtiden med ovälkommet jordras, vatten och "skötselbesök". Helt normalt tycker jag.
Mitt råd till TS är att du tar med dig något gott och går _uppför_ trappen, bjuder på det goda och berättar lugnt och sakligt om din oro. Och frågar grannarna hur de tänkt lösa detta med vatten och jord. De kanske inte ens tänkt på det? Om det visar sig att de förstår och kommer att göra något så kom överens om något som funkar för er båda. Skriv gärna ett papper på vad ni kommit fram till, för ifall ni säljer. Det kanske inte är något som håller juridikt i en tvist men är bra att visa för köparen ändå för man minns ju inte allt.

Om det inte funkar med att vara bussig, blir väl steg 2 att ta till lagluga åtgärder.

Lycka till!
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
De bästa ni kan göra är väl att skala av och göra stödmurar antingen med mursten eller L - stöd. Snyggt och ni slipper lutningarna. Sen har ni möjligheter till till att göra rabatter och planteringar.
 
En livlig diskussion - för och emot...
Jag har ytterligare ett tips:
Bygg ett enkelt staket - trä eller nät - precis vid tomtgränsen. 50 cm högt.
Rakt över trappan men inte så det nuddar trappan.
Om grannen gör åverkan på staketet så får väl du göra åverkan på trappan? (Såga av t.ex.)
Sen kommer ni att leva lyckliga (?!?) i alla dar!
 
thomasx skrev:
Jag tycker att det grannen gjort ser exemplariskt ut. Deras slänt är ju din utsikt, de ser själva inte ett smack av den. Att du har en granne som tar så väl hand om sin tomt och sin slänt att de gör detta på en del de själva inte ser, tycker jag att du, TS, skall vara ganska tacksam för. Ett inte allt för ovanligt alternativ hade nog varit att de fullständigt sket i slänten och då hade du haft en övervuxen ogrässlänt med grejer som hängde in på din tomt, som du själv fick ta bort, att titta på istället.

Att de nedersta 40cm av slänten råkar vara dina kan man se på ett par olika vis. Antingen kan du vara tacksam för att grannen sköter om den delen av slänten, som du ändå inte har någon direkt nytta av, eller så kan du se det som att du vill utnyttja den delen av din tomt också, och gräva ut och sätta L-stöd. Men då är det ju snarare du än din granne som vill sätta L-stöd, och då räcker det ju att du gör det till den höjd du vill ha. Oavsett vilket hade jag sagt till min granne att de självklart få stå på min tomt när de vårdar sin vackra slänt. Det är ju till min egen fördel att de tar hand om den.

Vad gäller trappan så har vi och våran granne bakom oss som ligger 10 meter eller så högre upp diskuterat att göra en trappa mellan oss, så det blir lite enklare att gå emellan när vi ska besöka varandra, för att prata gemensamt underhåll av växtlighet, eller bara för att ta ett glas tillsammans och tjöta lite.

Av det jag ser på bilderna har du en omtänksam granne, den grannen tycker jag du ska bli kompis med och vårda väl. Prata om hur ni tillsammans gör det bästa av slänten, den berör ju ändå er bägge.

Och, jo, förresten, när du ska gå upp till din granne för att prata med dem om detta, använd den förnämliga trappan de byggt.... ;)
Att den är vacker är ju er åsikt. Kan vara så att TS inte delar den åsikten. Själv hade jag inte uppskattat den slänten mot mig. Dessutom har de planterat ängsgräs vilket inte är så uppskattat då det garanterat kommer sprida sig.
Jag hade blivit skogstokig om mina grannar gjort som TSs grannar gjort.
Extremt tacksam att mina grannar valde att sätta L-stöd i betong!
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Smaken är som baken. Jag älskar vår grannes L-stöd. Stämmer utmärkt med vår stil då vi har en 105 kvm stor uteplats i betong mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.