Och i alla varianter som tagits upp nu så är det tänkt att fiberkonverteraren sitter fast i närheten av där fibern är kontakterad. Och att då hålla på att sätta mellanstycken och patcha vidare själv inom huset går självklart men för mig känns det som en knölig lösning.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Och i alla varianter som tagits upp nu så är det tänkt att fiberkonverteraren sitter fast i närheten av där fibern är kontakterad.
Japp, därav mitt råd att låta de som bygger nätet ordna fram fibern dit den behövs. Behöver inte bli dyrt eller krångligt.
Framgår inte ens om det är kontakterat och klart hos trådskaparen, kanske räcker med en längre pigtail.
 
Det är dom som äger fibern som ska flytta den dit du vill ha den.
Det är det enklaste svaret på frågan.
Hos oss plomberar dom fiberkonvertern så dom ser att man inte varit i den och pillat
 
Vi får ett paket med fiberuttag å 20 m fiber. Detta monterar man själv på valfri plats i bostaden sedan borrar man genom fasaden och matar ut minst 1 meter fiber. När fibernätsägaren blåst i fiber från fastighet till knutpunkt så svetsas fibern på utsidan av fastigheten.
Om vi senare vill ändra så får vi flytta fiberuttaget, vi får även byta fiberpatchkabeln mellan uttaget och konvertern.
 
Okej, mycket snack i tråden nu.. :)
Vi har fibern in i källaren. Punkt. Sen får vi dra det vidare hur vi vill. Detta är även enligt mig det mest smarta, för alternativet som vissa påstår (låta leverantören dra fibern hela vägen fram dit jag vill ha den) hade inneburit att de fått blåsa fibern upp till andra våningen. Detta leder då till att om jag i framtiden vill renovera fasaden eller liknande helt enkelt riskerar att få betala för att blåsa eller skarva ny fiber från brunnen ute i gatan.
Nu behöver jag i värsta fall bara peta på ny fiber från min kontakt i källaren fram till boxen. Jag är alltså frikopplad från leverantörens sida.
Tycker det liknar Demmpas setup ovan.

Tänk alltså att det i princip ser ut som att jag har ett fiberuttag i källaren, där får jag koppla och dra sladd bäst jag vill. Jag är alltså inne på att dra det längs fasaden och undrar över möjligheterna till detta. Ansvarsområden, plomberade fiberkonvertrar osv är irrelevant. Dock kan jag förstå att det inte riktigt framgår i detalj och det är lätt att läsa in egen information i det hela. Men i korta drag: vem kontaktar jag för att dra en fiberkabel i mitt hus?
 
Förstår då upplägget bättre.
Köper du färdigkontakterad fiber kan du ju utan problem dra den helt själv. Behöver den svetsas för att det inte går att göra hål så att kontakten går igenom blir det ju krångligare. Men kolla med de som gör den andra installationen då de säkert gör mindre jobb oxå. Eller kolla runt vilka andra firmor som gör liknande jobb i området.
 
Lånar tråden, då jag vill göra samma fast tvärtom :)
Idag kommer fibern in på plan 2 vilket jag tycker är helt fel. Jag vill att den ska komma in i källaren, för det är där jag kommer ha NAS och servern, för att sedan dra TP-kabel upp på våningarna där AP kommer finnas.
Fibern är idag dragen på fasaden i något form av rör.
Är detta ett jobb man kan göra själv, eller behöver jag ta ut en behörig elektriker för ändamålet?
Om man kan göra själv, hur går man tillväga? Finns det nån tutorial?
 
@holetaker, bilder underlättar.
Beroende på vad det är för rör och hur det ser ut så kan det gå att backa ut fiberkontakten genom väggen och eventuellt ur röret för att sedan föra in den i källaren.

@tensiden & holetake.
Sök efter firmor som har tex "tele, data, larm" som tex Elia, Triator, LR-installation, Elbolagsgruppen.
 
Var bor ts mer exakt?
 
Att beakta om man själv börjar plocka med fiberkablar och omkopplingar är att hantera rengöring av ytan.
Tidigare har man inte fokuserat på det men nu börjar man se problem med just det. I t.ex. en fiberkabel så kan man tro att ytan är vad man ser, ca 2 mm, är fibern men så är det inte. Ytan är för att centrera den betydligt mindre fibern och nu är vi under millimeternivå och minsta förorening i luften som hamnar på ytan kan skapa störning för ljuset. En ny marknad håller nu på att utvecklas och det är rengöringsprodukter för fiber. Ni t.ex. kolla TD Fiberoptik som många operatörer/fiberbyggare använder och deras produkter men det finns flera leverantörer som har motsvarande.
Personligen (arbetar med fiber) så skulle jag i en bostad fokusera på att bygga dessa lösningar med vanliga nätverkskablar (Cat5 eller 6) och inte krångla till det med fiber. Det finns redan standard att sedan lösa detta med switchar och routrar om man vill trafikseparera och prioritera. Så jag ser ingen fördel med att dra extra fiberkablar bara krångligare och känsligare "kablar".
 
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
AndersS skrev:
Att beakta om man själv börjar plocka med fiberkablar och omkopplingar är att hantera rengöring av ytan.
Tidigare har man inte fokuserat på det men nu börjar man se problem med just det. I t.ex. en fiberkabel så kan man tro att ytan är vad man ser, ca 2 mm, är fibern men så är det inte. Ytan är för att centrera den betydligt mindre fibern och nu är vi under millimeternivå och minsta förorening i luften som hamnar på ytan kan skapa störning för ljuset. En ny marknad håller nu på att utvecklas och det är rengöringsprodukter för fiber. Ni t.ex. kolla TD Fiberoptik som många operatörer/fiberbyggare använder och deras produkter men det finns flera leverantörer som har motsvarande.
Personligen (arbetar med fiber) så skulle jag i en bostad fokusera på att bygga dessa lösningar med vanliga nätverkskablar (Cat5 eller 6) och inte krångla till det med fiber. Det finns redan standard att sedan lösa detta med switchar och routrar om man vill trafikseparera och prioritera. Så jag ser ingen fördel med att dra extra fiberkablar bara krångligare och känsligare "kablar".
Branchen som säljer rengöring av fiber har funnits en massa år och många pratar om att det är viktigt att sätta hattar på fibern. Men jag har än inte sett någon som säljer hattar i damfria påsar så man garanterat har en ren hatt när man behöver en. Jobbar även jag och kopplar fiber dagligen och visst händer det att man får tvätta en extra gång men jag tycker det går åt ett håll där man har större toleranser i in nivå och då inte ställer samma krav på rena fibrer. Särskilt på den typ av system man har mot slutkund på max 1 Gb gör man det med stora toleranser. Även de riktigt avanserade DWDM systemen är idag så smarta att de klarar av ganska mycke skit på fibern innan det stular till det.
Värst problem blir det när laserna ska gå långt och man måste sända starkt då risken för reflektioner som kan skada lasern eller kontaktytan som är smutsig.
 
Allra enklast är att låta utrustningen sitta där den kommer in och bygga vidare på Cat 5E /Cat6.
 
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
Varför dra fiber som standard ända till plan 2.. dra in i källaren och så ääcat6 kabel upp till datorer med router där.. idioti att böja fiber för mycket... 1 Gbit räcker långt på cat6
 
Redigerat:
snuttjulle skrev:
Branchen som säljer rengöring av fiber har funnits en massa år och många pratar om att det är viktigt att sätta hattar på fibern. Men jag har än inte sett någon som säljer hattar i damfria påsar så man garanterat har en ren hatt när man behöver en. Jobbar även jag och kopplar fiber dagligen och visst händer det att man får tvätta en extra gång men jag tycker det går åt ett håll där man har större toleranser i in nivå och då inte ställer samma krav på rena fibrer..
Det har funnits men man har inte varit riktigt medvetna om dess påverkan och därför slarvat med rengöring. Det som ska beaktas att det blir flera kopplingar på vägen, t.ex. att det på stationer finns x-antal av dessa utifrån byggsätt med olika patchkablar och utvecklingen att fiber man blåser görs tunnare, dvs ljusytan blir mindre.
Och precis som du säger det är ju oftast 1Gbit/s man klockar med i fibergränssnittet så varför krångla till det i huset med fiber när det finns vanliga cat-produkter som är betydligt enklare att hantera.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.