Anders.H skrev:
Har en 315 som till och från åker omkring utan att klippa.
Trodde från början att detta berodde på att den sökte laddstationen men det kunde hända även med fullt laddat batteri.
Har kommit på den att köra runt i 20 minuter utan att klippa och sedan gå till laddstationen, mycket ineffektivt
Den startar alltid när den lämnar laddstationen men sedan kan det hända något så att klippen kopplas från, har en del slänter men detta ska inte påverka. Startar jag om klipparen manuellt med powerknappen så börjar den klippa igen.

Känns definitivt som om detta är en bugg i mjukvaran, fick min klippare i maj.
Har sett att andra i denna tråden haft liknande problem, någon som fått detta åtgärdat?

Anders
Fått nåt svar från din ÅF? Exakt samma har jag på min 430 har jag märkt. Ska ringa och höra efter med min Åf på måndag.

https://mobil.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/283233-hqv-430x-gar-men-klipper-ej.html
 
Inträffar nu även på vår 330x, inte hela tiden förstås, men flera gånger i veckan.
ÅF ville inge tro mig då inget felmeddelande finns.

Kan nog bara vara en bugg i programvaran för flera modeller.

Uppdateringen sedan juni säger att det är en 430x, så förmodligen samma programversion.
Det måste nu vara många ÅF som fått detta påtalat.
 
ANR skrev:
Fått nåt svar från din ÅF? Exakt samma har jag på min 430 har jag märkt. Ska ringa och höra efter med min Åf på måndag.

[länk]
Har inte haft tid att lämna den för uppdatering ännu så jag vet inte om HQ har löst problemet.
Med tanke på att det nu trillar in rapporter om samma fenomen på flera av deras modeller så bör ju denna info även nått tillverkaren. Kommer nog att skicka in den för vinterförvaring med medföljande uppdatering och då bör väl detta vara löst tycker jag.

Hanterar själv en hel del mjukvara i jobbet och förstår varför HQ inte kan presentera vilken som är den senaste versionen på hemsidan och även visa en "changelog" så man ser vad som ändrats från föregående version. Att behöva ringa ÅF och fråga är ju lite "stenålder".

Frågan är väl hur derras bugghantering ser ut, om inte ÅF tror på detta för att det inte presenteras något felmeddelande så har infon förmodligen inte gått vidare till HQ som då inte kunnat rätta buggen, tillverkaren borde ha en egen teknisk support som man kunde ringa och på de sättet skulle dom bättre fånga upp kundernas rapporter,
/Anders
 
Redigerat:
  • Gilla
ANR och 1 till
  • Laddar…
Har idag meddelat min ÅF om detta buggproblem så han kan vidarebefordra det till Husqvarna.

Får hoppas att de tar tag i detta så nästa säsong har våra robotar fått hjälp.

Onödigt att behöva låta roboten gå fler timmar för att hinna med hela gräsmattan.

Vår 330x har kunnat ökat från 4 timmar 10 minuter till 4 timmar 40 minuter innan han går in för laddning.

Detta är en tydlig markering för att klippmotorn står stilla ganska mycket, det typiska surret från klippmotorn och knivarna uteblir ganska ofta numer.
 
  • Gilla
ANR och 2 till
  • Laddar…
Hm! :mad:
Laddstationen började blinka röd/grönt nu ikväll. Den signalen finns inte enligt manualen. Ska ringa supporten men är det någon som sett den signalen? I manualen beskrivs ett blinkade rött sken som fel på laddstationens antenn, men min lampa blinkar ju röd/grönt?!

Jag tror detta hände efter att jag kopplade ur transformatorn en liten stund för att låna eluttaget, men den kan ha blinkat innan - det kollade jag inte innan jag bröt strömmen. Men oavsett det så ska det ju inte ett fel.

Har provat att bryta strömmen igen en stund, men samma resultat :(
 
Koppla ur strömmen en längre stund, flera minuter.

Haft samma på föräldrarnas Gardena Sileno, som är samma klippare under annat namn.

Laddaren verkar hänga sig omedelbart, om man kopplar ur strömmen en kortare stund.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Strömmen var bortkopplad under natten och på morgonen funkade det, så precis som du också råkat ut för.

Dock så var laddstationen strömlös i minst 30 minuter innan felet uppstod :x

Nåja, nu klipper den igen :)
 
mexitegel skrev:
Hm! :mad:
Laddstationen började blinka röd/grönt nu ikväll. Den signalen finns inte enligt manualen. Ska ringa supporten men är det någon som sett den signalen? I manualen beskrivs ett blinkade rött sken som fel på laddstationens antenn, men min lampa blinkar ju röd/grönt?!

Jag tror detta hände efter att jag kopplade ur transformatorn en liten stund för att låna eluttaget, men den kan ha blinkat innan - det kollade jag inte innan jag bröt strömmen. Men oavsett det så ska det ju inte ett fel.

Har provat att bryta strömmen igen en stund, men samma resultat :(
Det jobbas på en fix, men det tar lite tid. Lite svajig jämnhet i produktionen av transformatorer så vissa exemplar kan ge lite för svag ström och då räcker det inte för att starta både trafon och laddstationen samtidigt. Fältfixen är att först sätta i trafon i vägguttaget och sedan koppla ihop kabeln till stationen så trafon startar före stationen.

Problemet är inte tillräckligt allvarligt för att återkalla, utan man löser det vartefter. Hör med din åf om en lösning är på gång snart. Inget att belasta supporten med kan jag tycka, åf ska alltid vara första kontaktväg när man köper i fackhandel.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för initierat svar (y)
Då vet jag vad felet berodde på, det känns bra. Var rädd att det var kretskortet som havererat :).

Jag ska kolla med åf, tack för tipset.
 
Hej vänner. Nu börjar det väl bli dags att plocka in sin klippare för året, ja, kanske någon vecka till. När jag har kollat till min klippare nu ser jag att det har fastnat riktigt mycket gräs under karossen/skalen. Allt kommer man inte åt då "bottenplattan med hjulen" sitter i vägen.

Jag har fått för mig att jag sett någon förklara hur man kan få bort karossen/skalet, men sökfunktionen hjälper mig inte, och det fanns inte överdrivet mycket information på Google. Finns det ett enkelt sätt att bara lossa karossen utan att ta bort kabeln till laddningsblecken?

Jag ber om ursäkt på förhand ifall frågan redan är ställd och besvarad.
 
Jag citerar mig själv ifrån tråden längre ner i listan. Vet inte hur man länkar till en annan tråd här i appen.

Quick skrev:
Vänd roboten upp och ner. Och pilla ur kabelgenomföringen som går in i chassit. Bakom där sitter en kontakt på kablen som går till laddskenorna. Dela den och se till så den andra änden inte försvinner in i chassit. Sen är det bara att vända tillbaka klippare på rätt håll och dra i karossen rakt upp och hålla ner klipparen. Så kommer den "ploppa" loss ifrån sina fästen.
 
Jag bugar och bockar för hjälpen
 
Exile82 skrev:
Jag bugar och bockar för hjälpen
Rätt dåligt att det inte står någon i bruksanvisningen om hur man tar loss karossen. Det behövs göras då och då och man ska väl inte behöva lämna den till verkstaden för det.
 
  • Gilla
iggepop och 2 till
  • Laddar…
ollefisk skrev:
Rätt dåligt att det inte står någon i bruksanvisningen om hur man tar loss karossen. Det behövs göras då och då och man ska väl inte behöva lämna den till verkstaden för det.
Det är nog det Husqvarna och återförsäljarna vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.