Tänkte jag skulle ge mig själv en rejäl spark i baken så att det händer något genom att lägga upp en tråd om konverteringen från garage till verkstad med tonvikt på snickeri men så småningom lite metallarbete och annat pyssel också.

På grund av dolt vattenläckage från otätt tak har jag valt att riva ner innertak och isolering (glasull) samt innerväggar (gips och råspont) med samma isolering. När det är klart ska golv, väggar och tak sprutas med Jape Mögelfri. Därefter ny isolering, OSB och förmodligen plywood som ytskit på vägg. I taket tänker jag mig Huntonit e dyl eller kanske bara tunn spånskiva.

Över det befintliga betonggolvet ska det bli ett ventilerat golv med golvspån och plywood överst. Tanken är att delvis dra rör för spånhantering under golvet också, vi får se hur det blir med det men avskyr tanken på att ha rör eller slangar som dräller ner från taket lite varstans.

Initialt ska trädelen av verkstan husera de maskiner jag redan har. Dvs bandsåg, liten bordsåg, kap o ger, pelarborr, liten rikt-/plan (som gärna får bli större snart), svarv, fräsbord, diskslip och figursåg; utöver div handmaskiner och -verktyg. Plus allt annat som hör till. Centralt tänker jag mig en egengjord MFT ca 200 x 80 cm med en Festool reservdelsskiva jag redan köpt som mall.

Nu är det så att jag varken har tid eller ork (eller vill) jobba med det här projektet varje ledig stund. Dessutom är garaget inte helt tömt av den enkla anledningen att vi inte har annanstans att ha grejorna just nu så det hela är som ett 15-spel i 3D där jag flyttar runt bråte beroende på var jag behöver komma åt. Alltså kommer mina postningar att ske sporadiskt när det hänt någonting eller om jag behöver forumets input på olika problem – jag hoppas att det ska vara OK.

Det blev långt det här så nu bryter jag. Lägger upp några bilder i nästa inlägg.
På återseende.
//Ronnie
 
  • Gilla
zodiaken och 8 till
  • Laddar…
Wohoo! När kommer nästa inlägg?
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Nu!

Helt kort om garaget så är den sammanhängande golvytan som jag minns det ca 3,6 x 7 dvs ca 25 kvm. Till det kommer en trappa som leder ner till en ingång till källaren; över den trappan har jag tänkt mig en plattform för att få till ett utrymme att jobba med metall. Vill inte blanda metall och trä i samma utrymme. Jag kommer att lägga upp en skiss på garaget så blir det lite tydligare hur jag tänker hoppas jag...

Men först några bilder som visar hur det ser ut just nu, beklagar bildkvaliteten men Hasselbladarna är inte längre vad de en gång varit.

Bilderna visar helt enkelt ett garage från 1973 som strippats på allt samt en del av det skräp man står kvar med när man känner att alltför många godbitar i desperation fått göra sista resan till tippen och man försöker få det att funka som det är. Dessvärre hör en del av det jag förvarar till min far och är inte alls slängbart utom i mina ögon. I ärlighetens namn finns det en del matnyttigt som jag har glädje av även där; VVS-grejor och farfars handverktyg som han hade i jobbet som modellsnickare på Kockums – en del godbitar. (Bl a mätverktyg som "visar fel" och användes när de gjorde trämallar till gjutformar för detaljer i gjutjärn som ju krymper när det svalnar. Jobbet blev ju enklare när man inte behövde räkna med krympning utan kunde mäta och bygga i fel men rätt skala direkt så att säga.

Nu blev det sådär långt igen, beklagar det.
Kommer att lägga upp en "ritning" på garaget samt en skiss på hur jag fantiserar om hur det ska bli så ni får en chans att förstå vad som händer i mitt huvud när jag tänker "Verkstad".

Tack så länge
//Ronnie

Rörigt garage fullt med verktyg och lådor, en stege och oorganiserade prylar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av rörigt garage från 1973 med öppna träbjälkar och diverse föremål och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strippat garageinteriör från 1973 med nakna träreglar, arbetsbelysning och gammalt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Ett litet förtydligande:
Vissa saker ni ser på bilderna kan verka väldigt skumma i era ögon. Och då har ni rätt! Svärfar var konstnär med huvudinriktning på skulptur så vissa saker på bilderna har ingen som helst praktisk funktion. Chansen/risken är stor att det ni ser är konst helt enkelt.

Och annat kommer jag definitivt att förklara som konst. som t ex när jag skulle kapa råspont och körde av en vattenledning bakom med tigersågen – det blev i samma ögonblick ett blött konstperformance. Trist bara att jag var hela publiken.

Kort sagt har vi en kombo av byggarbetsplats och galleri. Unikt tror jag...
//Ronnie
 
  • Gilla
Muki och 4 till
  • Laddar…
Najs... ska följas.
Du behöver inte be om ursäkt för att du skriver en lång täxt.

//AA
 
  • Gilla
ml747 och 1 till
  • Laddar…
Skiss av garageinredning med arbetsytor, maskiner och förvaring planerad för metallarbete, verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej

Eftersom det inte har hänt särskilt mycket ute i garaget sedan sist tänkte jag posta en skiss på hur jag tänker disponera ytan. Ber i förväg om URSÄKT för all text, ska försöka vara kortfattad. Är tacksam för kommentarer och synpunkter som kan hjälpa mig att optimera utrymmet.

Huvuddelen är ca 6,3 x 3,6 m, ungefär 23 kvm alltså. Till vänster finns en trappa som leder ner till källaren/in i huset. Till höger finns garageporten; gammal takport som ska bytas till slagportar med olika bredd.

Över trappan ska jag ha ett loft bestående av 3 st sektioner (orange rektanglar med kryss i), lösa om jag behöver ta ner något skrymmande/högt till källaren. Här tänker jag arbeta med metall; såga/fila/borra, köra bänk- och vinkelslip osv. Durkplåt på golvet och plåt på väggarna för gnistskydd. Arbetsbänken blir vägghängd.

Mellan garageytan och trappan har det funnits en ”spaljé” som fallskydd, jag kommer att ha en liknande lösning. Den nya spaljen (små blå rektanglar) består av reglar 125x45 med cc 600 mm.

Förvaring av verktyg och maskiner kommer att lösas med en köksliknande del – den ljusblå vinkeln är arbetsbänkar, 55 resp 60 cm djupa med lådhurtsar under.

Det gula vid spaljén är hyllor och utanpå dem 2 st verktygsskåp (vackert aprikos på skissen) av typen altarskåp för förvaring av handverktyg. De blir ca 80 cm breda och 100 cm höga så med förvaring även i dörrarna motsvarar det drygt 3 kvm väggyta för förvaring.
Den röda rektangeln är ett skåp för skruvdragare, laddstation och bits- och annan tillbehörsförvaring.
De gula hyllorna nås från baksidan av spaljén/loftet och kommer att erbjuda 8-10 hyllmeter förvaring.

Över den ljusblå vinkeln finns en streckad röd rektangel som markerar överskåp till takhöjd för div förvaring. Den stående delen av bänken blir tom till en början, här ska jag kunna sitta och jobba med olika mindre pyssel. på den övre/liggande delen kommer det att stå en svarv, diskslip och kanske en kontursåg (om jag gör mig av med min kap/ger och inte ersätter den utan kör allt på en framtida bordssåg. Därefter följer i dagsläget kap/ger, fräsbord och (förhoppningsvis snart) en spindelputs. I hörnet uppe till höger en grovdammsugare med cyklon som betjänar fräsbord och spindelputs samt aktiviteter på arbetsbordet i mitten av lokalen via rördragning.

Arbetsbordet är ett egentillverkat MFT med lådhurtsar under som nås från långsidorna, annat smågodis planeras att byggas in också. Bla ska el och trycklyft droppas från taket här.
Till höger om MFT:t ska en bordssåg stå, nu är det plats avsatt för en Bosch GTS 10 XC men vi får väl se vad det blir... Till vänster min bandsåg. Pilarna visar matningsriktningen.

Till höger om ingången står pelarborren och vid sidan om den ett skåp för spik, skruv mm. 150 cm brett och 220 cm högt med 15 cm hyllavstånd ger det 19,5 hyllmeter förvaring.
Därefter kommer plats för en skivvagn och ovanför den konsoler för virkesförvaring.

Kompressor kommer antagligen att hängas i taket med lastband ovanför ingången och den vänstra kortsidan/väggen vid trappan kommer att hysa hyllor för div förvaring. Spånsug kommer förmodligen att få ett eget isolerat utrymme utanför lokalen med återblås av renad luft.
Plats för rikt/planhyvel är inte löst än, kanske kan den stå på hjul tajt mot skivvagnen? Det mesta kommer att stå på hjul.
Förvaring av tvingar och limknektar tar vi nästa gång.

Detta är i ”korthet” hur jag tänkt hittills. Till dig om orkat läsa ända hit kan jag bara säga – Tack! Du har gjort dig förtjänt av Lilla Nobelpriset i Uthållighet; dessvärre är det ingen som delar ut det...

Som sagt var, jag blir bara tacksam för all slags input.
Allt gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Två frågor:
1. Vad tänker du göra för slags snickeri-verksamhet? Möbler? Inredning? Lådor? (Lättare att vara konstruktiv om man vet mer exakt syfte).

2. Om man skickar måtten vad tar du för att göra en tjusig ritning av min 'verkstad'..som för övrigt får din att verka både gigantisk och välorganiserad ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Sorry orka inte läsa allt men har studerat bilden noga:) Finns väl ingen som möblerat om sina 18 kvadrat fler gånger än jag gjort.

Lite spontana reflektioner.

*Känns jobbigt att rama in mft't med såg på båda sidor, ofta vill man ha access runt om. Även om prylarna står på hjul blir det bökigt. Bordsågen står väl bra men bandsågen hade jag flyttat.

*långväggar är guld värda och jag tycker du ska fundera en gång till på hur du använder dom, nån grund vägghylla för småplock tror jag inte du har råd med, sånt kan va i skåp ovanför hyvel eller nåt istället.

Nu lite konkreta idéer.

Jag tror det blir tajt med 2 "rullbara maskinväggar" på 360, det blir väldigt lite utrymme att rulla ut saker till, ex fräsbordet i din skiss. Jag hade försökt knuffa allt mot övre väggen. Kanske kört på 40 skåp där uppe på långväggen samt mindre luft mot mft't, 80 räcker.

Undre långväggen hade jag samlat det som behöver rullas ut för användning (bandsåg, hyvel etc) och försökt maxa avståndet mellan mft till den väggen.

Skivor kan som du va inne på stå bakom nåt annat, du kan väl ha småmaskiner på en hjulstation och skivor bakom?

Dammsugaren hade jag klurat på att få in i centrum och spånsugen hade jag försökt få nära (framtida) hyvel och bandsåg o bordsåg (oj, läste nu att den skulle va utanför. Jaja:surprised:)

Fräsbordet hade jag funderat på om det kan bo i mft'n.

En snabbskiss på vad jag babbla om, du behöver inte använda ett enda förslag, det va bara lite idéer.:|

Handritad skiss av en verkstadsinredning med maskiner och förvaringslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Två frågor:
1. Vad tänker du göra för slags snickeri-verksamhet? Möbler? Inredning? Lådor? (Lättare att vara konstruktiv om man vet mer exakt syfte).

2. Om man skickar måtten vad tar du för att göra en tjusig ritning av min 'verkstad'..som för övrigt får din att verka både gigantisk och välorganiserad ;)
1. Helt riktigt, miss av mig. Men du spikar användningsområdet direkt. Målet är att jag ska kunna snickra egna möbler så småningom och övriga inrednings-accessoarer men inte platsbyggd inredning som bibliotek odyl egentligen. Sådant finns det de som är bättre lämpade på alla sätt att göra.

2. Tack, jag rullar mig ohämmat. Jag ritar i Adobe Illustrator, helt enkelt för att jag förfogar över det och kan det. Det innebär dessvärre såvitt jag vet att den digitala filen är rätt värdelös — den kan inte användas vidare i någon annan applikation tror jag.

Men om du bara vill ha hjälp med att få en skalenlig ritning av din verkstad hjälper jag gärna till utan kostnad. PM:a mig dina underlag så tar vi det vidare därifrån.

//Ronnie
 
@ Ola C

Underbart, här har man klurat i några år (min första skiss är daterad 2013) och så kommer du och vänder upponer på det mesta!!! Dessvärre har du såklart vettiga synpunkter och högskåpet för spik och skruv mm skulle kunna bli ett väggskåp där jag tänkt kap/ger, bordsfräs och spindlesander vilket innebär att bandsågen kan stå bredvid pelarborren för att rullas fram vid behov. Och då är en kortände på arbetsbänken frigjord. Vilket jag egentligen önskat men inte sett möjligt.

Gillar verkligen alla dina tankar och ser att du har ett antal poänger. Spontant känner jag inte för att ha fräsen bordsmonterad i MFT:n även om jag kan se fördelarna med det i en liten verkstad men på det stora hela har du fått mig att inse att jag inte var så klar med dispositionen som jag trodde.

Du har verkligen vänt upp och ner på en hel del — stort tack!!!
//Ronnie
 
Kul att du uppskatta några av idéerna. Insåg nu att pelarborr o kap ger kanske borde byta plats i min skiss men det är smågrejer, det övergripande, att ha en rymlig "rulla ut maskin - sida" va det viktiga.
 
  • Gilla
John*5 och 1 till
  • Laddar…
Ola, jag har försökt att åstadkomma en lösning som skulle innebära att så få maskiner som möjligt behöver rullas fram för att användas, men inser att jag nog inte har "råd" med det.
Att byta plats på pelarborr och kap/ger är ju ännu ett intressant förslag.

En massa tack!
//Ronnie
 
Till att börja med tycker jag absolut du måste ha med en hyvel i planeringen, baserat på det du vill bygga så kommer du köpa en senast när verkstan är klar...och hyveln sätter mycket av layouten.

Rulla är rätt OK, så länge det bara är en rull. Rulla nåt för att kunna rulla nåt annat blir det väldigt trögarbetat....och ja på 23 kvadrat tror jag inte du kommer undan rullningar.

Det som jag tycker blir lite ooptimerat med flytt av bandsågen är att du kommer ha väldigt mycket plats vid garageporten, utan störra nytta. Där borde något på hjul kunna stå, ska du såga långa plank och måste öppna porten kan du rulla bort detta.
 
Ett alternativ kan också vara att tänka sig att rulla in ex hyvel under mftn. Beroende på vad du har för hyvel såklart.
I mitt krypin försöker jag att ha allt som inte behöver ha stöd för utmatning så att det går att rulla in under borden..
 
Bra idé Frustrator! Nu verkar pysslarn vilja ha såna där verktygsboxar i sitt mft vilket gör att inget kan bo under det.

Men om man ser på nedre långväggen skulle kap ger kunna stå ganska centralt på en hylla/bänk/konsoler med materialstöd höger och vänster, under denna hylla bor hyvel, fräsbord och dammsugare och cyklon. Blir dock lite hög kap gersåg eller låg hyvel om den ska gå att rulla in med anhållet på plats vilket man absolut vill.

Ah, sorry jag engagerar mig så det är ju din verkstad Ronnie men jag tycker kompakt snickerilayout är förbannat kul:)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.