Inför ett förestående husbygge har jag bestämt mig för att modernisera och uppgradera hushållets uppsättning av verktyg och maskiner, däribland en kap- och gersåg. Efter en tids efterforskningar stod valet mellan en Bosch GCM 8 SJL och en Makita LS1018L samt ett lämpligt stativ/arbetsbord.

Huset står i Tyskland och verktygen kommer också beställas därifrån. Båda ovanstående kombinationer kostar där ca. EUR 500.

När jag slutligen började tendera mot Makitan märkte jag dock att det tillhörande stativet (Makita DEAWST06) endast är 2,55 m långt, vilket jag upplever som att det är i kortaste laget. Som jag förstår det passar dock även arbetsbord från andra tillverkare oftast lika bra. Stämmer detta? Är det något (t.ex. fästen) som man måste kolla för att säkert veta att grejerna passar ihop?

När jag började leta efter ett längre och möjligen aningen stabilare stativ råkade jag av en ren slump hitta Bosch-maskinen i paket med ett GTA2600 för lite drygt EUR 400. Dock är vi då tillbaka till frågan om vikten av ett långt bord. Vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta?

Avslutningsvis såg jag att Bosch ofta envisas med att kalla sin maskin för "utdragssåg" (eller "panelsåg" på tyska), till skillnad från det annars så vanliga uttrycket kap- och gersåg. Finns det i praktiken någon skillnad mellan dessa begrepp idag? Som jag har förstått saken handlar det om att en utdragssåg till skillnad från en kap- och gersåg har en släde som gör att man kan dra klingan framåt/bakåt över ett arbetsstycke. Det har dock även Makitan så jag blir osäker om jag har missat något annat viktigt.
 
  • Gilla
Pettergranlöf
  • Laddar…
Köp Boschen, jag har en sån såg och det är en utmärkt bra kap & gersåg!
Har haft den till hus och altan bygge i fem år och den går fortfarande som tåget. Jag tror å andra sidan inte du blir missnöjd med Makitan heller, tryck, lyft och känn på dom så upptäcker du snart vilken som du upplever är bäst.
 
Känn på båda sågarna innan du bestämmer dig. Jag tycker att Boschen är för klent byggd och flexar för mycket. Jämför med Makitan. Boschens stativ (jag tror att mitt heter 3700) är mycket bra. Även det är lite för kort ibland, och man får hjälpa till med rullstöd. Tänk på att det går utmärkt att kombinera ett Boschstativ med en Makitasåg om du vill. I värsta fall får man bygga en adapterplatta i plywood.

Sen är det ju inte säkert att en kap/gersåg är det du behöver. De är bäst till listning och paneler. Många använder dem till reglar också, men jag tycker att det är enklare att jobba med handcirkelsåg direkt vid virkeshögen, speciellt om det är grovt virke. Det finns fantastiskt fina handcirkelsågar med inbyggd funktion för både gerning och vinkling. Kolla på Mafell KSS och Festools motsvarighet. Det går med all säkerhet att lista med dessa maskiner också, men det är svårare innan man har lärt sig. Riktigt små arbetsstycken är hopplösa. De maskiner jag nämner är sannolikt dyrare än du tänkt dig, men du slipper kostnaden för handirkelsåg och sänksåg, eftersom de s.a.s ingår i dessa handcirkelsågar.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Håller med mattiasp. Har en Bosch 8 SJL själv, och tycker den är lite klent byggd trist nog. Speciellt när man drar ut sågen, det är där man känner att den flexar väl lite för mycket. Annars är det en bra såg till helt ok pris. Originalklinga inte det bästa om du förväntar dig fina snitt om du frågar mig.
Makitan har jag ingen erfarenhet av. Säkert en jättebra såg den med.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Kolla på Mafell KSS och Festools motsvarighet. Det går med all säkerhet att lista med dessa maskiner också, men det är svårare innan man har lärt sig. Riktigt små arbetsstycken är hopplösa. De maskiner jag nämner är sannolikt dyrare än du tänkt dig, men du slipper kostnaden för handirkelsåg och sänksåg, eftersom de s.a.s ingår i dessa handcirkelsågar.
Intressant! Den där mafellsågen med flexibel skena ser verkligen behändig ut. Har du erfarenhet av den? Utveckla gärna. Det här paketet kostar ju ungefär som en motsvarande ts 55, fast då med två skenor till ts 55 så klart...

http://www.ebay.de/itm/Mafell-Kapps...193379?hash=item3f3c55c423:g:ZQwAAOSwboVXOx4a

Edit såg att det följde med 2 extra klingor, inte en. Så priser är nog bra jfr ett festool paket
 
Redigerat:
Ja, jag har KSS300-systemet med flexibel skena. Om man ska ha bara en såg, skulle jag välja något lite större. Man kan inte kapa en regel i ett pass med KSS300. Dessutom passar den bara med skenor från Mafell och Bosch. Om man panelar hus från byggställning är den däremot oslagbar. Vansinnigt trevlig maskin faktiskt.
 
Du har inte kollat på Ryobi EMS254L2C? Jag har en sån och är supernöjd. Starkare motor än dem du skriver, denna har 2000w istället för 1600 på boschen. Och sen angående bord så finns det ju lösa stativ. Jag använder mig av ett sånt när jag sågar bräder över 4 m.

https://www.bauhaus.se/bosch-rullstod-pta-1000.html

Bauhaus är ju från tyskland så de borde finnas där med.
 
Tack för all input så här långt!

Sågens användningsområde kommer primärt vara tillsågning av allt fasadvirke, bygge av en altan samt läggning av parkett med tillhörande listning. En ny cirkelsåg kommer säkert också behövas men för ovanstående användningsområden kändes det som att en kap- och gersåg (eller "utdragssåg") skulle vara lämpligast.

Med tanke på främst fasad- och altanvirket kändes det spontant som att ett ca. 2,6 m långt arbetsbord skulle vara för kort. Har sneglat lite på Metabo KSU400 och Dewalt DE7023, som båda är ca. 4 m långa och sägs vara väldigt stabila. Erfarenheter och tankar kring arbetsbordets längd? Är det bättre att bygga ett eget sågbord?
 
Utlandssvensk skrev:
Tack för all input så här långt!

Sågens användningsområde kommer primärt vara tillsågning av allt fasadvirke, bygge av en altan samt läggning av parkett med tillhörande listning. En ny cirkelsåg kommer säkert också behövas men för ovanstående användningsområden kändes det som att en kap- och gersåg (eller "utdragssåg") skulle vara lämpligast.

Med tanke på främst fasad- och altanvirket kändes det spontant som att ett ca. 2,6 m långt arbetsbord skulle vara för kort. Har sneglat lite på Metabo KSU400 och Dewalt DE7023, som båda är ca. 4 m långa och sägs vara väldigt stabila. Erfarenheter och tankar kring arbetsbordets längd? Är det bättre att bygga ett eget sågbord?
Jag klämde och kände på metabos sågbord innan jag köpte bosch gta 3800. Boschen känns betydligt mer rejäl och av kvalitet.
 
mattiasp skrev:
Ja, jag har KSS300-systemet med flexibel skena. Om man ska ha bara en såg, skulle jag välja något lite större. Man kan inte kapa en regel i ett pass med KSS300. Dessutom passar den bara med skenor från Mafell och Bosch. Om man panelar hus från byggställning är den däremot oslagbar. Vansinnigt trevlig maskin faktiskt.
Ja jag såg att sågdjupet var lite begränsat. Passar den på Bosch FSN skenor menar du?
 
Den passar på de Boschskenor som egentligen är ombrandade Mafellskenor. Jag är osäker på om de heter FSN. Jag trpr att Bosch har två modeller av skenor. Den som introducerades tillsammans med sänksågen är en Mafellskena.

Om jag skulle välja en enda såg skulle det bli en Mafell KSS400 eller en Festool HK 55 EBQ-Plus-FSK420.
 
Redigerat:
Jag har bara lyckats känna på Bosch-sågen än så länge, från Makita har jag bara hittat modellen LS0815L, som verkar vara lillebror till LS1018L. Men när grejerna är uppställda i butik är det ändå svårt att få en verklig uppfattning av hur stabila de är och hur exakt de arbetar.

Att Dewalt- och Metabo-borden skulle vara stabilare än de från Bosch och Makita läste jag i en test. Att komplettera med ett eller två lösa stativ är ju helt klart också en möjlig väg att gå.

Tack för länktipset om nödvändigheten av ett sågbord!

En cirkelsåg eller möjligen sänksåg blir säkert också aktuell lite senare men just nu gäller mina funderingar endast en kap- och gersåg.
 
Dewalt bordet har ja, stabilt och prisvärt. Där kommer du inte bli missnöjd
 
Jag har Bosch GTA 3800 sågbänk (3,8 m utdragen). Den är riktigt stabil när man sågar bärlinor 220x45. Kompletterar dock fortfarande med separata stöd om jag skall såga en kort bit av en 4,8 m längd. Det är nog den storleken på bänk du behöver.
Har också GCM 8 SJL och tycker den funkar bra även för bärlinor och golvreglar, men har fått justera den ett par gånger för att behålla rät horisontell vinkel. Mycket nöjd med "setet"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.