Hej,
Vi har varit på jakt efter en tomt en tid, och nu verkar det som att vi har hittat ett väldigt lovande objekt. Hittade den igår, så vi har inte hunnit dit och titta än. Det blir efter jobbet idag.

Men jag lägger in en bild från Google Maps så kan ni väl komma med era spontana synpunkter.

Själv har jag reflekterat över följande (än så länge):

  • - Det finns ingen ordentlig väg fram till tomten. (Den man ser på tomten är grannens väg och den är privat)
  • - Den är stor! Nästan 5000 kvm
  • - Ingen anslutning till kommunalt VA (egen brunn och avlopp)

Fler synpunkter?

Tomten
Satellitbild på en stor tomt markerad med röd linje, utan tillfartsväg, bredvid skog och fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska det byggas hus?
Vart ska vägen dras?
Vems är remsan med träd mellan "åker?" Och det utrutade tomten?
 
1. Ja, det ska byggas hus.
2. Jag vet inte vart vägen ska dras just nu. Detta förutsätter jag kan regleras i köpekontraktet.
3. Remsan mellan träden och åkern ägs av en gård i närheten. Har inte varit i kontakt med dem än.

Som ni ser, många frågor och nästan inga svar.
Men jag tycker marken ser platt och fin ut :)

Ska skriva mer när vi varit där och tittat.
 
Hemmakatten
Trevlig tomt.

Om fastigheten är avstyckad och klassad som småhusfastighet måste det finnas en tänkt tillfartsväg beslutat av Lantmäteriet. Rimligtvis blir det som ett servitut över annans mark.

VA kommer att kosta uppåt 200' och indragning av el uppåt 100'.

Egen infartsväg (grus) nånstans mellan 500-1000 kr metern att anlägga.
 
  • Gilla
TPettersson
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Trevlig tomt.

Om fastigheten är avstyckad och klassad som småhusfastighet måste det finnas en tänkt tillfartsväg beslutat av Lantmäteriet. Rimligtvis blir det som ett servitut över annans mark.

VA kommer att kosta uppåt 200' och indragning av el uppåt 100'.

Egen infartsväg (grus) nånstans mellan 500-1000 kr metern att anlägga.
Många tack för svaren.
Nu kommer jag låta som en riktig novis, men hur tar jag reda på om tomten är avstyckad som småhusfastighet?
Så kommer även få räkna med någonstans mellan 50 och 100.000 för grusvägen då.

Vilket bra forum detta är..
 
Mikael_L
Är fastigheten redan avstyckad hittar du fastighetsbeteckningen på en tomtkarta.
Kolla vad för typkod det är på den fastigheten. Är det någon av typkoderna för bostadsändamål bör det redan vara klart utrett hur tillfartsväg ska dras, ev redan servitut.
Annars är bör det vara ganska lätt att tvinga till sig ett servitut, det fixar lantmäteriet åt dig. Men det kostar ju några tiotusen.

Är tomten inte avstyckad än, eller har någon annan slags typkod så har ni ett jobbigare utgångsläge.
Då ska både kommunen och lantmäteriet finna denna plats lämplig för bostadsbyggande för att det ens ska bli tillstånd till avstyckning eller ändring av typkod.
 
De här uppgifterna har jag (se bild)
 
  • Dokument med fakta om en tomt, inklusive storlek, läge, pris och taxeringsvärde, med viss information dold.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Typkod 210, småhusenhet, tomtmark betyder att det är grönt ljus för att bygga hus där. (Väldigt säkert i alla fall).
Finns det inte redan någon slags tillfartslösning, servitut osv så bör det vara en ganska smal sak att få LM att fixa det.

Men sen är det ju det här med VA-lösningar, och elanslutning.
Kan ju både krångla och bli dyrt. Svårt att veta något om.
Kommunerna blir ju allt kinkigare på att godkänna infiltrationslösningar. Men om marken där huset ska stå är lite högre beläget så verkar det vara ganska bra läge för en infiltration. Men egentligen skulle man nog vilja få använda lite av åkermarken nedanför där till markbädden då.


edit:
eh, ser ju nu att det redan finns ett servitut på att få nyttja en befintlig väg. :surprised:
 
Ta reda på mer om läget av det där vägservitutet. Är det grannens lilla väg som avses (och vad tycker grannen om det isåfall, kan lätt vara en orsak till osämja), eller är det ett nytt område där ingen väg finns än, t.ex. längs med åkerkanten från kröken på den lite större vägen i nedre vänstra hörnet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Jag tror att det blir trevligare om ni har egen väg längs grannens tomt än om ni använder deras väg, men det viktiga är att ni har officialservitut så att ni har rätt till vägen.
En annan sak som är viktig är att ni har en klausul i köpekontraktet att ni får förhandsbesked för bygglov. Där tittar man också på tilltänkta va lösningar. Elen borde inte vara en stor problem eftersom ni har en granne som redan har elanslutning, jag undrar om det verkligen kommer att kosta 100tkr. Vi betalade 20tkr i en liknande sits.
Kolla hur bra mobiltäckning är. Ni kommer nog att behöva det för tele och bredband om ni inte vill gräva teleledning med.
I SGU:s brunnsarkiv kan ni se vilka brunnar som finns i området och hur djupt de är, det kan hjälpa dig att göra en bättre kostnadsuppskattning för vattenbrunnen,men räkna med 50-100tkr. Ring kommunen och fråga vilka avloppslösningar ni kan ha. En trekammarbrunn med infiltration behöver inte vara dyrare än 50tkr om man har tur.

Att ha skogen öster om tomten är rätt så skönt med tanke på snöstormar. Det blir rätt så behagligt även om det blåser ordentlig.
 
  • Gilla
TPettersson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Eftersom fastigheten är avstyckad som småhustomt innebär det att kommunen anser att den kan bebyggas. Bra!

Jag skrev avsiktligt beräknade belopp i det högre skiktet eftersom allt blir dyrare än vad man tror. Vår elkostnad var 50' för 250 m + grävning för 11 år sedan. Vattenbrunnen inklusive grävning, dragning och pump mm gick på nästan 60' för 10 år sedan.
 
Redigerat:
Ta reda på hur det ligger till med det där vägservitutet, hur vägen är tänkt att dras. Är det över grannens tomt skulle jag vara tveksam, stor risk för tjafs och misshälligheter. Bättre då i åkerkanten men det är inte säkert att det är samma fastighet/ägare.
Ta reda på vilken fastighet servitutet belastar, hur vägen är tänkt att dras och vad ägaren av fastigheten har för åsikter om saken!! Känns det tveksamt, hoppa av!
Åsikter om vägservitut och dess praktiska tillämpningar är en klassisk grund för osämja, kika lite i juridikdelan här tex.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Ni är medvetna om att tomten ligger typ 400 meter från ett flygfält va? Man kan inte komma inefterhand och gnälla på buller.
 
5000 kvadratmeter är en halv hektar. En lämplig tomtstorlek. Det ryms några uthus och vedtravar och rentav en verkstad om behovet uppstår.
Man kan skrota en lastbil på tomten när man vill. Det brukar jag sätta som baskrav för att en plats skall anses beboelig.

Gemensam väg med en granna brukar fungera bra förutsatt att man skriver avtal om hur underhållet skall fördelas och sedan håller sig till det. Om vägen redan finns blir det säkert att köpa in sig med några gruslass eller litet pengar men sådant går oftast att komma överens om.
Att plöja ned en telefonkabel i en stenfri åker brukar inte kosta hela världen. Däremot blir det svindyrt om man måste gå genom skogsmark eller stenig jord. Trådlöst nät brukar sällan fungera ordentligt på landet.
Priset på tomten är vansinnigt högt tycker jag...... men kanske det där är gällande prisläge i Västmanland?

Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att bostätta mig 400 meter från ett flygfält. Det är inte hälsosamt att bo i det där bullret.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Flygfältet används i stort sätt inte, lite segelflyg då och då, sen kommer trådskaparen få väldigt nära till en av Arbogas trevligast ställen, så placeringen är nog bra.
Tomtpriset är nog ganska normalt, men kommunen säljer ibland småtomter för 45 kr/kvm bara för att få lite fart på byggandet.

Jag tror som många andra, väg vatten och avlopp måste lösas sen är det bara köra :) lycka till och bra att du bygger i Arboga

Mvh en annan Arbogabo
 
  • Gilla
TPettersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.