När kommer det hela badrumsgolv i rostfritt stål? Typ durkplåt. Det måste ju vara hur bra som helst. Extremt lättstädat och golvbrunnen integrerad i golvet.
 
pelpet skrev:
När kommer det hela badrumsgolv i rostfritt stål? ...
Rostfritt stål är väldigt motståndskraftigt mot korrosion/rost.
Och det är plastmatta också!

Plastmatta., uppvikt i hörnen, och med "svetsade" skarvar är nog det bästa man kan få i ett litet bad/duschrum!
 
  • Gilla
Meta9
  • Laddar…
Mido11 skrev:
Beror på när det är byggt. Men ingen förhöjd fukthalt på besiktningen låter bra.
Spännande att höra hur den fuktkontrollen gjordes?
Lite knepigt att fuktmäta på klinker, då det alltid är fukt ner till fuktspärren.
Vilken typ av metod som användes.
Gjordes det hål i tätskiktet vid mätningen?
Lyfte man på klinkersen för att mäta?
Mätte man underifrån eller från sidan?
Mm vore kul att höra HUR man avgjorde att det var torrt...:x
 
  • Gilla
Meta9 och 1 till
  • Laddar…
Hullefar skrev:
Jag har undrat över detta mycket. Varför gjuter man inte hela golvet i badrum i nån typ av plast/epoxi? Gör lagret fem cm tjockt så lär det vara tätt om du låter vatten stå på det i 100 år. Borde knappast vara dyrare än klinker.
Så gör man t.ex. ofta i Japan, hela badrummet gjutet i ett stycke plast (fast inte 5 cm). Säkert bra i ett land med jordbävningar.
Finns även liknande badrumslösningar modell mindre för t.ex. finlandsfärjor. Googla "Bathroom pods".
 
LUDDET skrev:
Jag har fått lära mig att klinkerfogen inte är det minsta vattentät. Att vatten rinner igenom direkt. Då gäller det väl alla vätskor? Urin mm. Man får alltså inte chans att torka upp utan det rinner ner till tätskiktet. Tätskiktet skall ha fall mot golvbrunnen vet vi också men kapillärkraften och klinkerfixet gör väl att det rinner ganska dåligt, för att inte säga: rinner inte alls. Golvvärmen bromsar väl också upp flödet?

Antagligen är det något i konstruktionen som jag inte har förstått. Men det hoppas jag att forummedlemmarna här rättar till åt mig.

:confused:
Vilken sorts klinkerfog skulle inte bromsa vatten/vätskor alls? En täckande klinkerfog (utan glipor) blir fuktig, men det inte säkert att fukten ens hinner ner till tätskiktet innan den torkat upp. Särskilt inte om det är ett värmegolv.
Det är ju knappast så att det rinner floder av vatten under klinkersgolvet, där sitter fixet i vägen. Fallet är till för att vatten ovanpå golvet ska rinna åt rätt håll. Stående vatten ovanpå golvet lär ta sig igenom fogen om det inte får torka upp.Tätskiktet skyddar byggmaterialet under mot eventuell fukt. Ett oorganiskt betonggolv, bortsett från eventuella armeringsjärn som kan rosta, skulle klara sig bättre än ett gipsgolv t.ex. om tätskikt saknas.

Håller man fogen ren från hudrester och annat organiskt innan det börjar växa så är klinkers sannolikt mer hygieniska än en plastmatta. Har någon sett ett slakteri med plastmatta på golvet?
 
imported_Benno skrev:
...Har någon sett ett slakteri med plastmatta på golvet?
Nej, och jag har inte sett något slakteri med klinkergolv heller.
Där skulle väl kossorna halka och bryta benet. Kanske till och med dö.

Men vad har det med våra badrumsgolv att göra?
 
Det där med bathroom pods måste ju vara helt rätt väg att gå inom byggbranschen. De borde finnas i en del förkonfigurerade storlekar som man sedan monterar in i huset. Och när man sen ska renovera badrummet så öppnar man fasaden, lyfter ut den gamla podden och lyfter in den nya. Badrumsrenoveringen klar på en halv dag. Bara att plocka ur spegelskåpet och vänta.
 
KnockOnWood skrev:
Nej, och jag har inte sett något slakteri med klinkergolv heller.
Där skulle väl kossorna halka och bryta benet. Kanske till och med dö.

Men vad har det med våra badrumsgolv att göra?
Förr var det oftast klinkergolv i slakterier, idag är det oftast epoxi eller liknande. Iaf de slakterier jag varit inne på
 
KnockOnWood skrev:
Nej, och jag har inte sett något slakteri med klinkergolv heller.
Där skulle väl kossorna halka och bryta benet. Kanske till och med dö.

Men vad har det med våra badrumsgolv att göra?
Rubriken handlar ju om klinkers är ohygieniskt eller inte. I ett seriöst slakteri är hygien viktigt, men det finns förstås andra exempel där man vill ha slitstarkt, lättstädat och rent där kakel/klinkers används. Epoxy är i vissa avseenden ännu bättre (används i renrum) men är kanske inte det snyggaste och är tveksamt om det är något för gör-det-självaren.
 
Det kan hamna mycket otrevligheter på ett badrumsgolv. En bekant berättade att då han hade vinterkräksjukan fick han rusa till toan och han nästan fram.:x
 
imported_Benno skrev:
Rubriken handlar ju om klinkers är ohygieniskt eller inte. I ett seriöst slakteri är hygien viktigt, men det finns förstås andra exempel där man vill ha slitstarkt, lättstädat och rent där kakel/klinkers används. Epoxy är i vissa avseenden ännu bättre (används i renrum) men är kanske inte det snyggaste och är tveksamt om det är något för gör-det-självaren.
Jag kanske går off-topic men i de flesta simhallar jag känner till så är det kakel/klinkersbeklädnad. Det finns väl antagligen en anledning till detta? Där är väl hygien viktig?
Fast i sjukhus där hygienen oxå är viktig är det ofta golvmatta
 
KnockOnWood skrev:
Nej, och jag har inte sett något slakteri med klinkergolv heller.
Där skulle väl kossorna halka och bryta benet. Kanske till och med dö.

Men vad har det med våra badrumsgolv att göra?
Du vet väl att meningen med ett slakteri är att kossorna SKA dö...?

Huddingebo skrev:
Möjligtvis är en gnutta mer hygieniskt med plastmatta, som att hygienen skulle vara det minsta problem. Det är snarare för rent i Svenska hem.
Inte mitt. Jag har hur skitigt som helst. Till exempel försöker jag torka ut badrummet efter varje dusch. Men kakelfogarna bakom badkaret samlar ändå på sig svarta prickar som kräver skurning med alg- och mögeltvätt i massor. Plastmattan nedanför borstar man av med lite såpa, men kakelfogarna är ett äckelcentrum av hin håles verk.

Nej, plast är inte nåt ljuvligt material, men jag har heller ingen lust att ge mina barn mögelallergi.

Hullefar skrev:
Jag har undrat över detta mycket. Varför gjuter man inte hela golvet i badrum i nån typ av plast/epoxi? Gör lagret fem cm tjockt så lär det vara tätt om du låter vatten stå på det i 100 år. Borde knappast vara dyrare än klinker.
5 cm blir dyrt, tungt och jobbigt. I en stor fritidsbåt på flera ton hittar du inte några sådana dimensioner mer än på enstaka ställen. Men redan på tidigt 90-tal bodde jag på ett hotell i Italien där hela badrummet var som en liten plastbalja. Så varför inte?
 
Enolf skrev:
Du vet väl att meningen med ett slakteri är att kossorna SKA dö...?
...
Ja, men inte att de skall halka omkull, bryta benet och nödslaktas :p
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det har väl redan retts ut vid det här laget, att plastmatta är en tekniskt sett bättre lösning än klinker, men att många väljer klinker/kakel för utseendets skull. Om utseendet verkligen inte spelar någon roll, så tror jag mattans lägre pris och om man lejer bort det, lägre monteringskostnad, får överhanden. Dock är det ju inte ett okänt fenomen att folk betalar mer för att de tycker något är snyggt, jämför två jämnkvalitativa tröjor, den ena med känt märke har ett högre pris och det funkar för att marknaden för den tröjan finns!

Att man sedan inte har plastmatta i industrier och liknande miljöer beror nog allra troligast på att de keramiska plattorna har mycket högre mekanisk motståndskraft. Kossornas klövar skulle trampa hål på plastmattan inom kort tid. Likaledes skulle en matta i en offentlig simhall snart bli nersliten rent mekaniskt. Jag tänker på mitt jobb där vi dagligen kör tunga lastpallar på truckar med hårda plasthjul och ett lager grus på golvet, det golvet är fortfarande helt blankt på grund av att det är gjort i granit. Där har vi ett material som är hårt!

Jag har låtit renovera ett badrum för ett par år sen. Med anledning av kostnaden och framförallt arbetskostnaden med torktider osv, då hantverkaren hade en bit att åka till vårt hus på landet, föll valet på plastmatta. Jag fick välja färger/mönster för både väggar och tak ur en katalog och när arbetet var klart var jag riktigt nöjd med resultatet. Idag väljer man ju de färger man tycker är snyggt och jag associerar inte plastmatta med brun, orange eller grön. Själv valde jag ett antracitfärgat golv med mosaikliknande mönster och dito matchande väggar i ljusblått. Med korrekt fall vid duschhörnan, och med draperiet för när man duschar hamnar inte en droppe utanför duschhörnan utan att någon list behövs.

Lite färgad i mitt val var jag då jag sett denne killes jobb i ett annat badrum och noterat hur noggrant och nästan perfektionistiskt han monterat mattan. I det här fallet hade jag inte varit mer nöjd bara för att jag valt klinker/kakel.

I tvättstugan, som jag hoppas kunna dra igång med senare i vinter, blir det dock kakel, fast på målat betonggolv (inte helt bestämt än). I en tvättstuga passar plastmatta (utseendemässigt) sämre tycker jag.
 
  • Gilla
Meta9 och 1 till
  • Laddar…
Plastmattor åldras inte med värdighet, jävlar vad mycket trasiga/sunkiga plastmattor man sett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.