Vi (en förening) kommer att göra en bastu i ett läge där vi inte har tillgång till el. Den kommer att bli ungefär 8 m3 stor och användningen kommer inte att vara så frekvent, kanske 20 bad om året.

Planen var en vedeldad bastu men så kom en av våra medlemmar med förslaget gasoldrivet. Spontant så låter det intressant, inte minst med tanke på säkerhet och enkelhet i installationen.

Den enda produkt jag har hittat när jag googlat är:
http://www.modultech.fi/downloads/finsteam_swe.pdf
Ser ut att kunna funka bra för oss...


Är det någon som har erfarenheter och tips kring gasoldrivet bastuaggregat?
 
Låter rent ut sagt livsfarligt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
J
Knappast farligare än att köra med gasolvärmare i stugor, arkar osv.
Man kan väl ha en gasolvarnare om inte annat?
(Gasol är tungt, så en varnare kan man ha långt nere vid golvet, där den inte heller blir utsatt för destomer värme.
 
  • Gilla
Adell
  • Laddar…
Uppföljning 1:

Vi har köpt installerat ett gasoldrivet Bastuaggregat från dem i mitt första inlägg. Kostnaden för det är ungefär 10 000 inklusive frakt. Jag har inte sett det på plats ännu utan det har fallit på andra i föreningen att montera det. Jag kommer att återkomma med lite kommentarer och bilder när jag sett det på plats (och kanske provbadat) men jag tycker det kan vara intressant att skriva hur vi resonerade vid köpet.

Anledningen till att vi valde Gasol var:
- Installation, att slippa skorsten sparar mycket arbete och minskar risken
- Enkelhet, vi är många (ett 20 tal) medlemmar. Att elda med ved kan vara lite klurigt och el var inget alternativ
- Rostfritt, vi har endast tillgång till havsvatten vid bastun
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Hur ska det fungera utan skorsten? Även om gasol inge ger någon märkbar rök så produceras ju en hel del co2 och co som måste ut för att man inte ska kvävas i bastun. Är tanken att ni ska klara er bara med ventiler?
 
toolman77 skrev:
Hur ska det fungera utan skorsten? Även om gasol inge ger någon märkbar rök så produceras ju en hel del co2 och co som måste ut för att man inte ska kvävas i bastun. Är tanken att ni ska klara er bara med ventiler?
Tillverkaren säger 350 kvadratcentimeter intag vid golvet och 200 kvadratcentimeter vid takhöjd så det är vad vi kört på. bastun är ungefär 8 kubikmeter...
 
Smidigt. Klarar ni er utan bygglov för bastun då?
 
Föredrar att inte svara på den frågan....
 
  • Gilla
Morkl och 6 till
  • Laddar…
Väldigt intressant! Kommer följa tråden med stort intresse, då det här kan vara en perfekt lösning för mig.
 
GIX skrev:
De har en del roliga lösningar på bastu, tex denna: :wow:

[länk]
Hade inte sett den innan, sedan hade de ju en Finstone och tältbastu också. Mycket galna grejer...
 
Sjukt intressant för mina temporära bastuexperiment.

Nästa försök på listan
- Förrådstält med grill fylld av bastustenar

Vad tror ni? Raka vägen till döden? ;)
 
Instruktioner för tältunderhåll: undvik eld, inte för permanent bruk, rengör försiktigt, ta bort snö/is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar inte helt rekommenderat ;)
 
Fältbastu i militärtält 12 är ju annars en klassiker. Helst ska man ha två tältdukar för extra isolering (nödvändigt om det är lite svalare ute). Sen eldar man bara i det vanliga aggregatet så in i h-e. Det ska glöda en bit upp på rökröret.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Jo det är en klassiker. Nu är mitt försök till en ny modern klassiker ;) Webern tillsammans med förrådstältet från Jula ;)

Ser det som rätt osannolikt att tältet ska ta eld av gasolgrill i tältet. Ska ta upp lite ventialtion.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.