M
Jonatan79 skrev:
Dagens i-landsproblem , kliva upp från soffan för att släcka lampor, Doh! Vi kommer bli feta som amerikaner med ny teknik, såsom robotgräsklippare mm
Så du menar att jag blir fet för att jag tänder lampan med mobilen innan jag går och kånkar in en kubik ved i vedboden?

Är rätt gött att kunna ha det tänt överallt ända till man ligger i sängen. Då slipper man snubbla över leksaker eller lägga sig på ungen som ligger i min säng och sover, och sånt där :)
 
Nu vet jag ju iof inte om du är fet redan idag eller inte ;) höhö. Det är kul med ny teknik och prylar men ibland lite överdrivet. Vi går rent generellt mot en utveckling som förslöar människan om du frågar mig. Respekt att elda med ved, stort plus där :)
 
M
Jonatan79 skrev:
Nu vet jag ju iof inte om du är fet redan idag eller inte ;) höhö. Det är kul med ny teknik och prylar men ibland lite överdrivet. Vi går rent generellt mot en utveckling som förslöar människan om du frågar mig. Respekt att elda med ved, stort plus där :)
Jo så är det - rent generellt vill man ju automatisera både för att spara energi (man är lat) och spara pengar.
Det gäller väl framförallt att man hittar ett mellanting så man får lite balans i livet.

Däremot gillar jag när man kan automatisera tråkiga saker, som att ställa dig upp och tända lampan när man ligger så där jäkla svingött i soffan :D
 
stefancrs skrev:
Det är väl snarare smidigt de gånger man vill släcka eller tända många samtidigt. Eller inte resa sig ut soffan :)
KnockOnWood skrev
Hur många knapptryckningar behöver man göra på sin mobiltelefon för att t.ex. släcka taklampan i vardagsrummet?

//Pelle Nyfiken

Nå, hur många knapptryckningar var det? Eller finns det ingen app för att räkna ut svaret på den enkla frågan?
 
Det börjar bli säsong för att bygga altan. Kanske inte den största på BH, men jag kombinerar med stenlagd uteplats också. Gör ett steg ner från altandörren för att minska belastningen från regn och snö. Funderar på att byta partiet med altandörr och -fönster, om jag hittar öppningsbart dörrparti som täcker hela öppningen (2,5 m lång) och som passar till ett rött tegelhus från tidigt 60-tal.
Grundläggning för altanbygge med träreglar och stolpar nära ett rött tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag älskar fjärrstyrt men är alldeles för fattig ännu för att slå slag i sak. Tills dess får detta duga vilket även blev vad jah har gjort idag. Extrabelysning ute som komplement till den 10W LED med rörelsesensor som sitter där idag.

10W LED
Bilden visar en mörk trädgård upplyst av en 50W LED-strålkastare med en bil och en grind i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel fjärrströmbrytare
Hand håller en Nexa fjärrkontroll för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50W LED :)
Exteriör av en byggnad på natten upplyst av en 50W LED-strålkastare och en bil parkerad intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fan.. har precis upptäckt att jag har råttor i huset. Började låta illa från matsalen och hörde hur dom tassade runt på spännpappen i taket :(

Är det råttfällor som gäller? Har redan katt och hon blev nog mer till sig än mig :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Inspekterade lite el inför att jag ska ta upp ett dörrhål mellan vardagsrum och kontor. Det finns ett uttag på ena sidan om blivande dörren som matar ytterligare 5 uttag i en uppenbart hempulad, utanpåliggande, regelvidrig installation.

Naturligtvis går elen över blivande dörrhålet vilket kräver en del extrajobb...trodde jag. För när jag tittade närmare så upptäckte jag att det matande uttaget i själva verket var sist på slingan...sökte vidare och konstaterade att ett av uttagen, i mitten på slingan var infällt och konstaterade att det självklart är matande...skruvade isär och fann mycket riktigt en gammal plåtdosa med pansarrör...men röret var tomt? Sökte mig vidare till nästa uttag, ett utanpåliggande, som dolde ytterligare en plåtdosa med två pansarrör, varav det ena var tomt och det andra innehöll matningen. Rummet har uppenbarligen haft två uttag i original men förra ägaren valde av någon anledning att dra en utanpåliggande kabel istället för att använda det befintliga kabelröret.

Jackpot, tänkte jag då detta underlättar mitt arbete rejält. Prövade att dra dragfjädern i det tomma pansarröret, men det tog stopp direkt. Tog en närmare titt och såg att det fanns två avklippta kabelstumpar i pansarrörets mynning. Lyckades få tag i den ena med radiotången och fick ut den här härligheten

Hand håller en bunt gammal tjärkabel med tecken på slitage och nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal tjärkabel som definitivt gjort sitt.

Försökte sedan få tag i den andra kabeln men gick bet, måste försöka hitta ett bättre verktyg. Jag kunde hursomhelst ta bort de två uttagen som var i vägen för dörren.

Gamla hus, ständiga överraskningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Så du menar att jag blir fet för att jag tänder lampan med mobilen innan jag går och kånkar in en kubik ved i vedboden?

Är rätt gött att kunna ha det tänt överallt ända till man ligger i sängen. Då slipper man snubbla över leksaker eller lägga sig på ungen som ligger i min säng och sover, och sånt där :)
Jaha, det finns alltså ingen "app" som bär in veden åt er?

PS
Har fortfarande inte fått svar på hur många knapptryckningar/klick som behövs för att släcka vardagsrumslampan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu får nog herr TaiTrä ta på sig läsglasögonen ;). Appen kan röststyras, det krävs med andra ord inga knapptryckningar alls :D
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nu får nog herr TaiTrä ta på sig läsglasögonen ;). Appen kan röststyras, det krävs med andra ord inga knapptryckningar alls :D
Om telefonen ligger på laddning kan man starta Siri utan att trycka nått. Annars får man hålla in knappen i två sekunder och sen berätta vad man vill göra.
 
M
KnockOnWood skrev:
Jaha, det finns alltså ingen "app" som bär in veden åt er?

PS
Har fortfarande inte fått svar på hur många knapptryckningar/klick som behövs för att släcka vardagsrumslampan.
Haha tydligen inte :)
Det har du visst det i ett tidigare inlägg!
 
M
Chrissofsweden skrev:
Om telefonen ligger på laddning kan man starta Siri utan att trycka nått. Annars får man hålla in knappen i två sekunder och sen berätta vad man vill göra.
Exakt! "Hej Siri, släck vardagsrum" så är saken biff. Funkar långt över förväntan faktiskt :D
 
M
Chrissofsweden skrev:
Jag älskar fjärrstyrt men är alldeles för fattig ännu för att slå slag i sak. Tills dess får detta duga vilket även blev vad jah har gjort idag. Extrabelysning ute som komplement till den 10W LED med rörelsesensor som sitter där idag.

10W LED
[bild]

Enkel fjärrströmbrytare
[bild]

50W LED :)
[bild]
Alltid är det nåt! Jag måste skaffa mig en sån fjärrkontroll också, har 4 brytare som jag inte kan nollställa utan en fjärr :p

Jag har nog lagt 6-700:- på mitt system om man bortser från servern. Dvs en beg TellStick duo och lite brytare.
 
Jag tror inte heller att man blir latare av att automatisera hemma. Hemautomation kräver ju för det första en del jobb bara att få igång ordentligt. Sen kan man dock njuta av att få mer tid över till annat. Sitter absolut inte mer still idag än innan hemautomation och robotgräsklippare. Däremot kan jag ägna mer tid till träning, mer tid till matlagning, mer tid med barnen, mer tid till renovering istället för att springa runt och ändra timers eller tända och släcka fönsterlampor manuellt. Har förövrigt gått ner från 93kg till 84kg sen jag skaffade mig dessa latheter 😂
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.