Mycket vackert hus - blir kul att följa!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Gammelnörden skrev:
Hurra för gamla hus!!! En liten brasklapp i sammanhanget som kan förklara er villrådighet kring byggåret är att 1909-1910 infördes ett nytt fastighetsregister för hustaxering i Sverige. Detta resulterade i att alla hus byggda innan 1910 gavs taxeringsår 1909 oavsett om det är byggt 1709 eller i närområdet av 1909. Ni har ett par fönster som finns med i Löfvenskiolds Landtmannabyggnader 1890-94 men verandan och resten av fönstren skvallrar efter sekelskiftet 1900, men det kan ju lagts till i efterhand... Å vilket spännande och underbart projekt och tack för alla bra bilder! Dom blev finfina inspirationsbilder till vårt eget projekt. : ) All lycka och välgång i ert behjärtansvärda värv!
(Ps. Balkonger är till för att hänga ut täcken, kuddar och lakan på morgonen för att vädra ur värmen och skaka ur lössen. Ds.)
Ja men precis! Det läste jag om när vi köpte vårat förra hus, som var byggt "1909", tyckte inte det stämde riktigt! I vårt nya hus finns det omnämnt i en tidskrift från 30-talet att det skall finnas en mangårdsbyggnad uppförd 1909, vilket förstås kan syfta på nya byggårs-bestämmelsen men kan inte vara byggt så mycket tidigare om man tittar på bland annat betonggrunden, och på murstocken i "andra" huset (det finns ett till hus som ska vara byggt samtidigt och använts till tvätt) står det 1907, så må hända att det kan ha påbörjats runt slutet av 1900talet iallfall! Intressant med fönstren du skrev om! :) Jag ska fortsätta leverera bilder! ;)
 
Ulric skrev:
Jovars, ett av våra bostadshus var rejält nergånget. Så här såg vårt nedrasade bjälklag ut.

[bild]
Men oj!! Det är en liten pers, men det är ju det som är liiiite halva (1/4) grejen. ;)
 
Gammelnörden skrev:
Hurra för gamla hus!!! En liten brasklapp i sammanhanget som kan förklara er villrådighet kring byggåret är att 1909-1910 infördes ett nytt fastighetsregister för hustaxering i Sverige. Detta resulterade i att alla hus byggda innan 1910 gavs taxeringsår 1909 oavsett om det är byggt 1709 eller i närområdet av 1909. Ni har ett par fönster som finns med i Löfvenskiolds Landtmannabyggnader 1890-94 men verandan och resten av fönstren skvallrar efter sekelskiftet 1900, men det kan ju lagts till i efterhand... Å vilket spännande och underbart projekt och tack för alla bra bilder! Dom blev finfina inspirationsbilder till vårt eget projekt. : ) All lycka och välgång i ert behjärtansvärda värv!
(Ps. Balkonger är till för att hänga ut täcken, kuddar och lakan på morgonen för att vädra ur värmen och skaka ur lössen. Ds.)
Jaha... det kanske förklarar varför så många hus jag kollat på senaste tiden varit "byggda" 1909-1910 ...:)
 
Mikael_L
Meurman skrev:
Till sist vill jag visa denna bild, ett valv i en gammal typ garderob kanske? Någon som vet om detta har använts till något speciellt? Vi har gissat på typ "torkskåp a la sekelskift", men har ingen aning
[bild]
Kan det inte vara en murad nisch för en kamin?

Men i så fall ska det vara murat in i murstocken.
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Fantastiskt fint objekt! verkligen ett drömhus!

Blir avundssjuk på hur pass orört de ändå är! Lycka till!

40/50-talet tog betydligt hårdare på mitt hus. Hittade rester av 3 kakelugnar i ett gammalt badrumsgolv i förra veckan:thumbdown:
 
Huset är alldeles på tok för fint att riva eller låta förfalla. Samtidigt är det hutlöst stort.
Eftersom jag själv har arbetat en del med byggnadsvård och har litet begrepp om kostnader och tidsåtgång från andras projekt där jag har arbetat skulle jag aldrig själv ge mig på ett hus med över 150 kvadratmeters golvyta. Ni har det dubbla:eek:

Lova mig att ni tar en vilopaus någon vecka ibland och har tid med varandra så ni inte renoverar sönder familjelyckan och kärleken så som många gör med sådär stora hus!

Lycka till...... och ta hand om varandra så blir huset ett drömhus med tiden!
 
  • Gilla
Sunlake och 5 till
  • Laddar…
Jonatanm535 skrev:
Fantastiskt fint objekt! verkligen ett drömhus!

Blir avundssjuk på hur pass orört de ändå är! Lycka till!

40/50-talet tog betydligt hårdare på mitt hus. Hittade rester av 3 kakelugnar i ett gammalt badrumsgolv i förra veckan:thumbdown:
Va! hahaha, ja det är mestadels masoniten som tagit överhanden hos oss (som hos många andra) synd att alla bröstbingar och profiler (som sticker ut) blivit borttagna bara!
 
  • Gilla
Oscarlegnesjo och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Huset är alldeles på tok för fint att riva eller låta förfalla. Samtidigt är det hutlöst stort.
Eftersom jag själv har arbetat en del med byggnadsvård och har litet begrepp om kostnader och tidsåtgång från andras projekt där jag har arbetat skulle jag aldrig själv ge mig på ett hus med över 150 kvadratmeters golvyta. Ni har det dubbla:eek:

Lova mig att ni tar en vilopaus någon vecka ibland och har tid med varandra så ni inte renoverar sönder familjelyckan och kärleken så som många gör med sådär stora hus!

Lycka till...... och ta hand om varandra så blir huset ett drömhus med tiden!
Jag lovar! Vi har nog insett lite liknande att det är ett "svårt" hus på grund av storleken, men som tur är kan man inte allt själv så då får man hjälp! ;)
 
Mikael_L skrev:
Kan det inte vara en murad nisch för en kamin?

Men i så fall ska det vara murat in i murstocken.
Juste! Kanske finns nått hål bakom prylarna där! (Måste upp och kolla det!) :)
 
Mikael_L
Ja är det till för en kamin ska det ju finnas en skorstenspipa för denna som antagligen är igensatt.

Vad tror ni andra forumister om min teori?
 
Fint hus med fina proportioner ! Skall bli kul att följa !
 
Mikael_L skrev:
Ja är det till för en kamin ska det ju finnas en skorstenspipa för denna som antagligen är igensatt.

Vad tror ni andra forumister om min teori?
Tittar man i översidan på insidan av valvet ser det ut som en glipa tycker jag..bort med skräpet och kolla, nästan som om någon ställt en skiva framför?
 
L
Vilket underbart projekt att följa. Hade mer än gärna haft ett sådant hus om det inte kostar vad det gör i mina trakter.

Alla ber er ta det lugnt, jag vill ha mer som händer nu med samma! :)
 
Frustrator skrev:
Tittar man i översidan på insidan av valvet ser det ut som en glipa tycker jag..bort med skräpet och kolla, nästan som om någon ställt en skiva framför?
Du det stämmer nog! Vi ska ju dit i helgen så ska nog ta en titt då! Jag hör av mig med uppdatering! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.