Röd stuga med träaltan, två infällda luckor med diskreta rephandtag på altanens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luckorna är helt infällda och vilar på undersidan mot reglar. För att kunna lyfta av luckorna satte vi dit rephandtag som ryms i falsen mellan brädorna. Nästan osynligt.
 
Ahaa. Jag tänkte automatiskt på luckor på kjolen vid sidan om altanen. Inte tänkt på att man kan göra luckor i själva golvet. Hur ser luckorna ut sett uppifrån?
 
Precis som trallen för övrigt, bortsett från att det är en "skarv" i plankorna där luckan tar slut. Skulle gärna lagt upp bild, men huset är några mil från min nuvarande plats, så jag kan inte göra det just nu. Vi gjorde så att vi använde oss av det virket som utgör trallen, men de stagades upp på undersidan och sedan sågade vi av de tre - fyra plankor som utgör luckorna. Väldigt enkelt och blev väldigt snyggt.
 
Ok. Tål att fundera på. Till skillnad från dig har jag ju en hög men liten veranda så det blir lite trix i så fall att få till en stor lucka på liten yta utan att den syns för mycket. Ska rådfråga maken. Tack för bilderna!
 
Putsgubben har blivit sjuk så vi kör hängrännor o stuprör så länge...
 
DÅ har vi har en takyta på 65 kvm på varje sida så har jag läst mig till att vi ska ha en ränna på minst 100 mm och stuprör på minst 75 mm. Vi ska ha en ränna med ett stuprör vid varje knut. Sätter man hängrännan rak då, utan fall? Känns svårt att bocka till så att man får fall åt två olika håll
 
Du sätter den med fall mot vadera stuprör. Enklast borde vara att göra övergången mellan de olika vinklarna med en rännskarv?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med om lucka i trallen. Det räcker långt, du har ju ändå inte tänkt gräva upp nånting förrän det blivit helt knas, och nu ser du det långt innan.
Vi gjorde samma sak vid stuprör/lövsilar - de ligger under lucka i trallen.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Edit: puck 8a..
 
Så här ser luckorna ut uppifrån:
Träaltan med brädor och synliga skarvar, inklusive en kvadratisk lucka med ett handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Gubben satte upp rännor och stuprör på ena sidan huset. Tog mer tid än väntat då de gamla rännkrokarna endast gick att få bort genom att såga av dem. Han passade även på att måla fotbrädan innan då vi ska måla om huset nästa år. Putsgubben var här idag också och knackade bort allt löst och primade. Kommer åter imorgon. Elektrikern har vi ej hört av. Skulle kommit förra veckan.
 
Bild
 
  • Rödmålat trähus med vita knutar och fönster samt en hund på trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trodde det skulle vara svårt att så gräs såhär sent på året men det kommer fint o inte behöver man vattna heller såhär års.
 
  • Nyutsädat gräs som börjar gro på en tom plats med skog och en grusväg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsning på gång
 
  • Putsarbete på en husgrund under en röd träfasad med spatel och hink synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med nya färska putsarbeten längs en röd trävägg, plastskydd på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sockeln primades innan putsning, men borde den ha blötts upp innan putsen lades på? Nu, tre dagar senare är putsningen klar. Det är ju nollgradigt på natten och uppemot 15 grader och sol på dagen. Borde sockeln vattnas? Hur mycket och ofta i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.