Hej

Funderar på att montera en rörelsevakt i garaget som bara reagerar på när man öppnar garageporten.

Befintlig belysning är kopplad via två strömbrytare och det är en sparkoppling.

Min tanke är att rörelsevakten spänningssätter tändtråden när jag öppnar porten. Självklart från samma säkring, men om jag då tänder via någon av strömbrytarna kommer ju rörelsevakten att matas även via tändtråden. Dvs både på L-in och L-ut.

Går det att göra en sådan koppling?

Elektriskt kopplingsschema för en lampa i ett garage med strömbrytare, sparkoppling och ett uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska gå bra. Rörelsesensorer brukar ha ett potentialfritt relä på utgången, hörs på klicket, så de mår inte dåligt av att spänningsmatas på utgången. Principen för din koppling är alltså rätt, men i praktiken bör du koppla dig på tändtråden i samma dosa som du tar ut fas och nolla till sensorn så att det blir en grenstruktur som på ett träd utan korskopplingar mellan grenar.
 
Nej! Det går inte att koppla så som du tänkt!

Rörelsesensorn har ingen växlande utgång.

Beroende på kvalitén på rörelsesensorn så kan det gå att parallellkoppla sensorns utgång med vanliga strömbrytare.

Exakt vilka funktioner vill du ha?
När ska det tändas/släckas automatiskt?
När ska personen tända/släcka?
Ska någon funktion vara starkare än den andra?
Vad ska hända om rörelsesensorn tänder och du sedan manuellt släcker (när rörelsesensorn forfarande är aktiverad), vad ska hända när rörelsesensorn sedan deaktivaras?
 
Tack för svaret.

Självklart kommer kabeln till rörelsevakten att gå från samma dosa som en av strömbrytarna är ansluten till.
Var bara en schematisk bild för att förklara vad jag menade.
 
Demmpa:

Exakt vilka funktioner vill du ha?
När ska det tändas/släckas automatiskt?
Att det tänds i garaget om jag öppnar porten och sedan lyser någon minut.
När ska personen tända/släcka?
Som det fungerar nu. Du tänder om du går in i garaget för att göra något
Ska någon funktion vara starkare än den andra?
Nej
Vad ska hända om rörelsesensorn tänder och du sedan manuellt släcker (när rörelsesensorn forfarande är aktiverad),
Inget
vad ska hända när rörelsesensorn sedan deaktivaras?
Släckas om ingen slagit på strömbrytaren

Tanken är bara att när jag öppnar porten så tänds det i garaget. Råkar man sedan tända med strömbrytaren så kommer det att lysa i garaget hela tiden. Jag är inte ute efter en trappkoppling med rörelsevakten utan bara att det tänds ett tag om garageporten öppnas.
 
tommib
Jag håller med Bo.S, det kommer fungera som tänkt. De flesta normala rörelsedetektorer har ett växlande relä på utgången, eller något annat som tål bakmatning. Kolla efter om rörelsesensorn går att koppla parallellt med flera sensorer, då kan du vara säker på att det fungerar.

Om du har en elport kanske du redan har en växlande utgång på portmotorn för att tända en lampa. Min Hörmann har det, men man får koppla via ett relä då utgången är för klenspänning (om jag minns rätt). I det fallet behöver du kanske ha en helt separat lampa för den här funktionen, men det går med relä att realisera din koppling också...
 
tommub: Jag har också varit inne på att koppla via portmotorn, men den port jag har från Skånska byggvaror har bara en liten LED-lampa som sitter på ett kretskort. Porten i gamla huset hade en vanlig lampa och då hade det varit lättare att ta styrström till ett relä.

Har även funderat på gränslägesbrytare från Kjell&Co
 
  • Gränslägesbrytare med blått kapslat hölje och justerbart fäste, för byggprojekt.
  • Blå gränslägesbrytare med rulle och vinkelarm för att monteras i en portmotorinstallation.
Hej Demmpa

Det var den från biltema jag hade i åtanke. Vet ej om vi pratar om samma problem. Växlande reläutgång behövs väl bara om rörelsevakten ska "sammarbeta" med strömbrytarna. Mitt syfte var ju att rörelsevakten skulle tända belysningen när garageporten öppnas, men om belysningen redan är tänd i garaget ska inget hända, men tändtråden blir spänningssatt och du har då spänning på L-ut på rörelsevakten samtidigt som du har fas på L-in. Tar rörelsevakten skada av detta?
 
tommib
Ok, det var fel att använda växlande. Jag vidhåller dock att det kommer fungera som ts vill.

Min portmotor har en separat utgång, förutom den inbyggda lampan, just för att styra extern belysning. Är du säker på att din inte har det?
 
JED skrev:
...
Tanken är bara att när jag öppnar porten så tänds det i garaget. Råkar man sedan tända med strömbrytaren så kommer det att lysa i garaget hela tiden. Jag är inte ute efter en trappkoppling med rörelsevakten utan bara att det tänds ett tag om garageporten öppnas.
Jag fick uppfattningen att du villa ha in rörelsesensorn i trappkopplingen. Du har ritat att det är sparkopplat via tre strömställare där dom två yttre är trappströmställare och den i mitten är en korsströmställare och att det var den ena trappströmställaren du ville byta ut till rörelsesensor.

Det du vill göra går att fixa med nästan vilken rörelsesensor som helst bara det är en med reläutgång.
Kolla efter en som klarar av att parallellkopplas, flera av Steinel´s sensorer går att parallellkoppla.
 
Det finns ett antal anslutningar på portmotorn, men bara F omnäms i manualen för anslutning av strömbrytare för att öppna/stänga porten.
Skiss av en portmotor med betecknade anslutningar och en schematisk översikt över strömbrytaranslutning.
 
En fråga här, är det någon som provat koppla rörelsevakter av typen Demmpa nämner utan reläutgång parallellt med brytare? Har svårt att se hur de inte skulle fungera eller ta skada av en sån koppling TS tänker sig.
 
tommib skrev:
Ok, det var fel att använda växlande. Jag vidhåller dock att det kommer fungera som ts vill.

Min portmotor har en separat utgång, förutom den inbyggda lampan, just för att styra extern belysning. Är du säker på att din inte har det?
Min har det med, fast det är iofs också en Hörmann. Jag var dock tvungen att (efter tips här) skaffa en trappautomat där jag kunde ställa längre fördröjning eftersom den inte kunde ställas på porten. (Trappautomaten räknar dock snällt efter när den fick den positiva flanken, alltså på, och struntar i att signalen ligger på i tio minuter efter det).

Och liksom GK100 har jag svårt att se att det skulle bli något problem med bakmatning på utgången även utan relä. Jag har en sådan rörelsevakt utan relä i källaren på ett ställe där jag även kan tvinga med brytare parallellt med vakten, och den har fungerat klanderfritt i ganska många år nu.
 
tommib
Vad heter porten? H och G ser lite misstänkt ut, även om G möjligen kan vara till för en fotocell eller liknande också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.