Har själv hittat en sådan projekt..enda problemet är att jag är single och tror mig ej kunna klara allt själv. .Huset är underbar..

Ni är änglar dom räddar dessa pärlor. 💜
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vilket projekt - Kul! - Lycka till!!!!
 
Fantastiskt vackert hus, förstår att ni blev kära :D
Ni kommer dock inte gå sysslolösa framöver har jag en känsla av ;)

Men det kommer bli kanon! Ser fram emot att följa er resa..

Lycka till!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vilket underbart hus! Där har jag gärna satt i mina tänder ;) :rolleyes:
 
Ja alla takanslutningar orsakar jämnt problem känns det som!! Men med plåtslagarsvärfar så kanske vi kan hålla allt under kontroll genom åren (och göra det ordentligt från början)!
 
Kelly Jamieson skrev:
Har själv hittat en sådan projekt..enda problemet är att jag är single och tror mig ej kunna klara allt själv. .Huset är underbar..

Ni är änglar dom räddar dessa pärlor. 💜
Ja men det handlar nog om (det alla tjatar om) att ta det i ett OK tempo, inte för fort... Om man har den möjligheten såklart! :)
 
Snigla skrev:
Fantastiskt vackert hus, förstår att ni blev kära :D
Ni kommer dock inte gå sysslolösa framöver har jag en känsla av ;)

Men det kommer bli kanon! Ser fram emot att följa er resa..

Lycka till!
Med vänlig hälsning, Sandra
Det har du nog absolut rätt i!!
 
Jag har nog aldrig riktigt förstått vitsen med en balkong, ska man sitta där på kvällarna eller? Det känns ju som man bor i en lägenhet då. Klart det är bra ifall man röker.. :)
 
johd01 skrev:
Jag har nog aldrig riktigt förstått vitsen med en balkong, ska man sitta där på kvällarna eller? Det känns ju som man bor i en lägenhet då. Klart det är bra ifall man röker.. :)
Ja i värsta fall får man börja röka helt enkelt! :)
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
johd01 skrev:
Jag har nog aldrig riktigt förstått vitsen med en balkong, ska man sitta där på kvällarna eller? Det känns ju som man bor i en lägenhet då. Klart det är bra ifall man röker.. :)
Beror på utsikten!

När min balkong är på plats, kommer du hitta mig där i tid och otid ;)
..bara sittandes och titta ut över nejden.. (Troligen med ett parasoll eftersom det är söderläge hehe)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
I väntan på nästa jobbdag i huset så kan jag dela med mig av lite bilder så som det ser ut just nu!

Detta är från hallen in till "stora salen" med det inrasade innertaket..
Hall med skadat och delvis raserat golv synligt genom öppning, med lutad dörr och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen, ytterdörren finns till höger på bilden bakom dörren som står lutad mot väggen.
Renoveringsbehov i en hall med skadat innertak, avskalade väggar och en lutad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen sett från andra sidan
Renoveringsprojekt med delvis raserat innertak och gammal inredning i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på samma hall (efter lite masonitborttagning, i bild är arkitekten (min far) som gör uppmätningar på huset.
Man gör uppmätningar i en renoveringsbehövande hall med masonitskivor och oputsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av 3 kvarlevande kakelugnar. Ett så här stort hus kräver sina kakelugnar, så vi kommer lägga rätt mycket krut på att få tillbaka så många eldstäder som möjligt, 9 st fanns det ursprungligen...
Kakelugn i ett hörn av ett rum med röd-blommigt tapetserade väggar och en grön dörr till vänster, träpanel och blå matta syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en av kakelugnarna, denna i salen på övervåningen.. (Här vågar man inte gå in med risk för att golvet rasar in)
Renoveringsbehovigt rum med mönstrad tapet, kakelugn, skadat tak och en soffa framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist vill jag visa denna bild, ett valv i en gammal typ garderob kanske? Någon som vet om detta har använts till något speciellt? Vi har gissat på typ "torkskåp a la sekelskift", men har ingen aning
Hall med lutande dörr och träplankor framför valv i renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni frågor eller funderingar så är det bara att skriva! Hejdå så länge! :)
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Meurman skrev:
I stora salen (Där taket rasat in på grund av gammal vattenskada)
[bild]

O vad jag känner igen mig i den bilden. :D <3
 
Ulric skrev:
O vad jag känner igen mig i den bilden. :D <3
Jaha?? Har du haft nått liknande problem?? Nyfiken!
 
Meurman skrev:
Jaha?? Har du haft nått liknande problem?? Nyfiken!
Jovars, ett av våra bostadshus var rejält nergånget. Så här såg vårt nedrasade bjälklag ut.

Nedrasat bjälklag i ett gammalt bostadshus med bråte och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Gammelnörden
Hurra för gamla hus!!! En liten brasklapp i sammanhanget som kan förklara er villrådighet kring byggåret är att 1909-1910 infördes ett nytt fastighetsregister för hustaxering i Sverige. Detta resulterade i att alla hus byggda innan 1910 gavs taxeringsår 1909 oavsett om det är byggt 1709 eller i närområdet av 1909. Ni har ett par fönster som finns med i Löfvenskiolds Landtmannabyggnader 1890-94 men verandan och resten av fönstren skvallrar efter sekelskiftet 1900, men det kan ju lagts till i efterhand... Å vilket spännande och underbart projekt och tack för alla bra bilder! Dom blev finfina inspirationsbilder till vårt eget projekt. : ) All lycka och välgång i ert behjärtansvärda värv!
(Ps. Balkonger är till för att hänga ut täcken, kuddar och lakan på morgonen för att vädra ur värmen och skaka ur lössen. Ds.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Oscarlegnesjo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.