S
d b skrev:
Jag är konsult som för det mesta sitter ute hos kund. Jag får ingen ersättning för mina resor, varken för transporten eller tiden. I själva verket är det dåligt för mig att sitta hos kund eftersom jag har gångavstånd till vårt kontor (centrala Stockholm) medan många kunder sitter i Kista, Marievik, Nacka etc.

I Stockholm är väl snittresan till arbete kanske 2 mil (jag gissar bara nu) och ingen får betalt för detta. Vore rimligt om hantverkare också stod för "snittresan" till kunden men tog betalt för "långa" utkörningar. Det är normalt att lägga en halvtimme-trekvart obetald restid enkel resa till sitt arbete. Varför ska hantverkare slippa detta?
Har du också en specialanpassad bil med inredning för nära 100 000kr för verktygsförvaring och maskinhantering?

Varken jag, snickare, målare, rörmokare eller vilken hantverkargrupp du än kan tänka dig får betalt för resan till sin arbetsplats, faktum är att vi inte ens får låna bilen hem utan att förmånsbeskattas. Jag har 30 minuter till min arbetsplats, den tiden får jag inte betalt för, precis som alla andra som tar sig till jobbet.
07:00 börjar jag jobba, då kan jag ha en kund 1 timme bort, ska jag jobba gratis då tycker du? Eller ska jag kosta firman pengar utan att dra in några? Om jag har 4 olika jobb samma dag, alla med 30minuter restid enkel väg, ska jsg då bara ha 4 timmar debiterbar tid?
 
  • Gilla
Humlekillen
  • Laddar…
oceanis skrev:
Anser du att vi skall ha fri konkurrens eller vill du ha ett socialistiskt samhälle med planhushållning??

Om du anser att vi ska fri konkurrens så har du själv svarat på din fråga och behöver inte fundera på något generellt tak utan den leverantör som väljer dyra bilar och andra dyra omkostnader måste då av naturliga skäl ta ett högre timpris och kan inte konkurrera med andra utan blir utan jobb.

Du har ju själv en valfrihet och staten bestämmer inte till dig, ännu åtminstone, så välj då inte den hantverkare som kör en för fin eller för stor bil enligt ditt förmenande.
Sen löser det sig för han/hon som köpte fel bil för han/hon tvingas anpassa sig till rådande marknads prisättning och välja en annan bil eller möjligen acceptera en mindre månadsinkomst mot att han/hon får köra en fin bil i jobbet. Alla värderar vi saker olika nämligen.
Självklart vill jag ha fri konkurrens, men jag vill inte ha en faktura på utfört arbete där det tillkommer 42 kronor per kilometer utan någon som helst information om det i förväg.
Hantverkaren får ju självklart köra Ferrari om denne vill, men jag vill inte betala för det.
 
Varför blandar ni ihop vad ett företag debiterar sina kunder med vad man som anställd får ersättning för (lön)? Det är två helt olika saker och diskussionen blir lite av att en blind leder en döv när man inte gör skillnad på det.
 
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
Självklart vill jag ha fri konkurrens, men jag vill inte ha en faktura på utfört arbete där det tillkommer 42 kronor per kilometer utan någon som helst information om det i förväg.
Hantverkaren får ju självklart köra Ferrari om denne vill, men jag vill inte betala för det.
Som kund har man väl ett ansvar och intresse av att veta vad en sak kostar innan man beställer. Om någon tar 420 kr milen så kan du avstå eller anta budet och det är ju bara du som kan välja vad du vill ha. Så det står ju dig fritt att välja bort den som är för dyr med dina mått mätt.
 
S
MathiasS skrev:
Varför blandar ni ihop vad ett företag debiterar sina kunder med vad man som anställd får ersättning för (lön)? Det är två helt olika saker och diskussionen blir lite av att en blind leder en döv när man inte gör skillnad på det.
ok, säg att företag 1 bestämmer sig för att sluta ta betalt för restiden till kund. Då måste man först och främst ta fram statistik på hur många odebitetbara timmar det blir på grund av detta, vi slår till med att det blir 1 timme per anställd och dag, eller 12,5% per dag som blir odebiterbar.

Säg att firman debiterar 500 kronor i timmen, då har alltså 500 kronor per dag och anställd försvunnit. Företaget får då slå på 71,50kr för att täcka denna förlust.

Det nya timpriset blir då 571,50kr.

Företag 2 å andra sidan fortsätter debitera för hela arbetstiden man lägger åt en kund och deras timpris ligger därför kvar på 500 kronor ( ja jag utgick från att båda hade identiskt timpris för enkelhets skull).

Företag 1 ser alltså dyrare ut vid en snabb jämförelse och det vore därför helt efterblivet att göra så...
 
oceanis skrev:
Som kund har man väl ett ansvar och intresse av att veta vad en sak kostar innan man beställer. Om någon tar 420 kr milen så kan du avstå eller anta budet och det är ju bara du som kan välja vad du vill ha. Så det står ju dig fritt att välja bort den som är för dyr med dina mått mätt.
Ja detta är ju en av de grundläggande principerna i en marknadsekonomi, säljaren väljer priset han säljer för och till vem, köparen väljer vad han betalar och vem han köper av......


Jag tycker den avgörande frågan här är vilket sätt att presentera priset som är "bäst". Tidigare när detta diskuterats har det generellt varit så att köparen vill ha ett lite högre timpris och att basprylar ingår i detta (verktyg, bilar osv) medan säljaren anser att marknaden är mer känslig för ett högt timpris och gör allt han kan för att få ner detta (genom att ta betalt för vissa saker separat).

I detta finns inget rätt eller fel och ser jag till mig själv så vill jag använda båda varianterna, beroende på situation, både när jag är säljare av tjänster och när jag är konsument.
 
SueCia skrev:
ok, säg att företag 1 bestämmer sig för att sluta ta betalt för restiden till kund. Då måste man först och främst ta fram statistik på hur många odebitetbara timmar det blir på grund av detta, vi slår till med att det blir 1 timme per anställd och dag, eller 12,5% per dag som blir odebiterbar.

Säg att firman debiterar 500 kronor i timmen, då har alltså 500 kronor per dag och anställd försvunnit. Företaget får då slå på 71,50kr för att täcka denna förlust.

Det nya timpriset blir då 571,50kr.

Företag 2 å andra sidan fortsätter debitera för hela arbetstiden man lägger åt en kund och deras timpris ligger därför kvar på 500 kronor ( ja jag utgick från att båda hade identiskt timpris för enkelhets skull).

Företag 1 ser alltså dyrare ut vid en snabb jämförelse och det vore därför helt efterblivet att göra så...
Detta hade iofs inget att göra med inlägget du citerade men....ändå...

Din uträkning - så kan det bli, så varför skulle man göra så? Det kanske är lämpligare att ta en del av det på materialet om man säljer sådant. Ytterligheterna är sällan relevanta i praktiken.

Om man tycker att affärerna går sämre pga att man debiterar extra för minsta skruv, bilmil eller vad det nu är så gör man något åt det, om inte struntar man i det, kallar det efterblivet och gör som man alltid gjort. För min del får du göra hur du vill, det enda som är riktigt efterblivet är att inte ens reflektera över alternativa sätt att ta betalt om kunderna stör sig på nuvarande prismodell.
 
Som konsult är det numera väldigt sällan som restid debiteras kunden öht vilket gör att resor i möjligaste mån företas utanför kontorstid, och med avtal som ger en extra veckas semester istället för övertid blir det inte mycket tack för besväret. Övertidsveckan brukar vara täckt i februari.

Så istället för att gnälla om vem som har det värst, så är det bara att inse att kunden vill inte betala för lågproduktiv tid. Naturligtvis leder det till att timtaxa justeras uppåt, eftersom inte heller konsulten vill lägga familjetid i luften utan ersättning.

I slutändan är det alltid någon som betalar, det som är jobbigt är att inse att det är du. Det är bättre att se till att kunden betalar, men är nöjd med det.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
oceanis skrev:
Som kund har man väl ett ansvar och intresse av att veta vad en sak kostar innan man beställer. Om någon tar 420 kr milen så kan du avstå eller anta budet och det är ju bara du som kan välja vad du vill ha. Så det står ju dig fritt att välja bort den som är för dyr med dina mått mätt.
Som sagt, jag har inga problem med hantverkare som i klartext kan berätta vad något kostar. Men när du som helt novis ska behöva dra ur hantverkaren alla potentiella kostnader eller om priset anges med eller utan moms så anser jag att det inte är något ansvar du kan kräva från den som beställer jobbet. Du som hantverkare vet vad du tar i timmen, vet vad det kostar att köra ut och vet vad som kan tillkomma om det inte är första dagen på jobbet. Du kan informera om allt detta redan från början, men känner du att milersättning inte behöver nämnas så kanske det heller inte är rimligt att ta ut 420 spänn milen i efterhand.
Sen kanske riktlinjer är bättre ordval än tak. Med riktlinjer blir det mindre att tjafsa om ifall hantverkaren stoppar dit en post för körningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
Som sagt, jag har inga problem med hantverkare som i klartext kan berätta vad något kostar. Men när du som helt novis ska behöva dra ur hantverkaren alla potentiella kostnader eller om priset anges med eller utan moms så anser jag att det inte är något ansvar du kan kräva från den som beställer jobbet. Du som hantverkare vet vad du tar i timmen, vet vad det kostar att köra ut och vet vad som kan tillkomma om det inte är första dagen på jobbet. Du kan informera om allt detta redan från början, men känner du att milersättning inte behöver nämnas så kanske det heller inte är rimligt att ta ut 420 spänn milen i efterhand.
Sen kanske riktlinjer är bättre ordval än tak. Med riktlinjer blir det mindre att tjafsa om ifall hantverkaren stoppar dit en post för körningen.
När du använde "du" i egenskap av att jag skulle vara hantverkare är det riktigt fel. Jag är som du konsument av hantverkstjänster och har sällan problem med de hantverkare jag tar in. Men jag försöker att sätta mig in i ärenden och vad jag behöver och har inga svårigheter att prata eller fråga om jag inte förstår vad dom menar eller tänker levererar.

Frågar hellre en gång för mycket och verkar dum än är dum och inte frågar.....
 
K
Jag hade en elektriker som körde fel, kom 40 min efter avtalad tid och debiterade 8 mil för sträckan Helsingborg-Ängelholm (och tillbaka gissningsvis)... nu var km-ersättiningen så låg att jag inte nämnde något..

Men är det brukligt att ta ut ersättning för hela resan även vid felkörningar?..

I övrigt ser jag alltid till att få fastpris på större jobb som kräver mer än ett besök
 
S
Kallebo skrev:
Jag hade en elektriker som körde fel, kom 40 min efter avtalad tid och debiterade 8 mil för sträckan Helsingborg-Ängelholm (och tillbaka gissningsvis)... nu var km-ersättiningen så låg att jag inte nämnde något..

Men är det brukligt att ta ut ersättning för hela resan även vid felkörningar?..
Givetvis inte, jag skulle varken debiterat restiden eller milersättningen för extra resan.
 
V
Kallebo skrev:
Jag hade en elektriker som körde fel, kom 40 min efter avtalad tid och debiterade 8 mil för sträckan Helsingborg-Ängelholm (och tillbaka gissningsvis)... nu var km-ersättiningen så låg att jag inte nämnde något..

Men är det brukligt att ta ut ersättning för hela resan även vid felkörningar?..

I övrigt ser jag alltid till att få fastpris på större jobb som kräver mer än ett besök
Självklart ska du stå för både tid pch km.... Hade du inte ringt så skulle dom aldrig kört fel!!
Och väljer man att bosätta sig så att hantverkarna kan köra fel så får man stå sitt kast!

Så kan man också resonera.... 🙄
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
S
VillaAnna skrev:
Självklart ska du stå för både tid pch km.... Hade du inte ringt så skulle dom aldrig kört fel!!
Och väljer man att bosätta sig så att hantverkarna kan köra fel så får man stå sitt kast!

Så kan man också resonera.... 🙄
Man kan även resonera som så att man borde få betala en högre internetavgift till sin leverantör när man början meningar med Och. Det som är tur är att ingen faktiskt gör det. :)
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
d b skrev:
Eeh nej. Det är helt normalt i branschen. Jag har varit hos en handfull olika konsultbolag, från 70 till 1000 anställda. Fungerar likadant överallt.
Är man resurskonsult är det ofta så men att som specialist åka ut på kortare uppdrag utan att få milersättning och debitera restid är ovanligt, i alla fall i väst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.