Riktigt fint!
 
Klart vi är intresserade, det blir riktigt fint.
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
tommib
Klart vi vill se mer! Hur blev trappan? Valvet i källaren? Heja er som ror iland ett så stort projekt!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vad fint det blir!
 
Det blir ju kanon. Hoppas gubben har tid att uppdatera lite och visa smarta lösningar :)
 
Äntligen!
 
Så fint det blir!!
 
Helt missat denna tråd, satans fint hus :)
 
Får man fråga vad ett sånt här bygge går loss på i runda slängar :) ?
 
Hade missat denna tråd helt tidigare, men det var helt klart värt att läsa igenom den från början till slut. Fantastiskt fint jobb ni har lagt ner på huset!

Trist med förlusten av farsgubben, genomgick samma sak under vintern när min far förlorade kampen mot en stroke så jag kan helt klart förstå hur jobbigt det är att inte ha honom med och få visa allt man gör.

Kämpa på och ta hand om er i familjen så får resten ta den tid det tar. (y)
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Marre666 skrev:
Får man fråga vad ett sånt här bygge går loss på i runda slängar :) ?
Fråga får man alltid men vi tänkte fokusera på bygget mer än ekonomin i tråden. Det kommer bli rejält mycket billigare än om vi hade tagit in en entreprenör för att göra det i alla fall. Jag har garanterat lagt över 3000timmar från att jag började med vägen (jag har tyvärr ingen koll ☹️) och gick som grovis med grävmaskinen. Så bara där en rejäl besparing, å andra sidan var jag tjänstledig i omkring 10-11 månader vilket betydde en del i förlorad arbetsinkomst, (har nu jobbat mer än heltid i 12månader, därav lite lägre tempo). Vad gäller material så har vi heller ingen entreprenör som skall lägga sitt entreprenörsarvode på materialet (ofta runt 15% på bygg). Vi får se om vi kommenterar ekonomin när vi kommer till slutet, men helt säkert är att vi kommer plöja ner en hel del blod, svett och tårar ytterligare (och pengar också så klart)!
 
  • Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Superfint, hoppas man får se lite på insidan sedan med :D
Lägger på listan "måste hålla koll på"

(y)
 
Ser fantastiskt fint ut!
 
Sällsynt vackert hus för att vara ett nybygge! Vackra proportioner, och fin symmetri på fönsterplacering.
Det huset ska ni vara stolta över!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kan bara lyfta på hatten för ett fantastiskt projekt med alla intressanta inlägg och insikter.
Byggfysik är det väldigt sällan som man ser diskuterat och utvidgningskoefficienter mellan puts betong tegel trä etc är bara en liten men ack så viktig del i hur ett hus åldras.

En sak som är nytt i byggfysik är hur en högisolerad konstruktion som utsätts för intensiv sol fungerar när temperaturen varierar från -10 till +? ....beroende på hur Mörk/ljus fasaden är?

Kul också att du gillar gavelpannor o vindskivor som står sig lite längre innan det är dax att måla om...

En sak som jag verkligen gillar i ditt projekt är valet av takisolering och hur du löst problemet med diffusionsöppen lösning....
En sak som jag funderat på är hur man kan undvika den brandfarliga spalten under råsponten ...

Som sagt ett husprojekt som ert är verkligen stort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.