Och östersidan Östra sidan av ett hus under renovering, med grus och byggmaterial synliga vid husgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 3. Dränpump på plats Dräneringsgröp längs husvägg med nyinstallerad dränpump och utgrävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 3. Kantlist på platonmatta på och slutfyllt med grovt grus. Fingruset återstår.Första kommunikationsmissen uppstår. Kantlist monterad på platonmatta, fylld med grovt grus längs en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1a kommunikationsmissen. I detta läge hade jag velat vika markduken över det grova gruset och sen fylla på med fingrus. Grävgubben fyllde dock på med fingrus ovan det grova gruset och markduken avslutade i marknivå, lite utåt, så att både fint grus och lite jord låg över duken. Detta ledde till att jag fick gräva undan en massa för hand för att kunna få duken dit jag ville. Lärdom nr 1. Ta ledigt från jobbet och övervaka.
 
Dag 4-5. Arbetet med att lägga platonmatta, kantlist och fylla på med grus fortsätter.
 
Dag 6. Vår tidigare infart, brukad sen 70-talet var hårt packad jord med en vacker lantlig grässträng i mitten. Borde ha planerat för hur vägen skulle återställas. Uppgrävd jordväg med spår av vegetation, sett från en grävmaskins öppna dörr, i ett lantligt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 6. Det blev mer förstört i gräsmattan längs uppfarten än vad jag hade räknat med. Visste iofs om att ledningen skulle från huset ner till diket men trodde inte att så stor del av gräsmattan skulle bli påverkad. Jag hade alltså inte behövt kämpa så hårt mot mossan i den delen av gräsmattan här under sommaren. Positivt är dock att många av de stenar som stack upp och störde gräsklippning försvann i och med att gräsmattan behövde ordnas till efteråt. Gräsmatta förstörd av grävningsarbete med synlig skada, röd minigrävare och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 6. Röret från fördelningsbrunnen ner i diket. Får måla det grönt eller något så det inte syns så mycket. Måste rensa diket också inför vintern. Ett orange rör sticker ut från marken invid en fördelningsbrunn, omringat av grävda diken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 6. Fördelningsbrunnen ska på plats.På östersidan dök det upp ett avloppsrör som klarade sig helskinnat. Även övriga rör runt huset klarade sig. De rör/ledningar som fanns var elkabel, telekabel, avloppsledning och ett tomrör utan någon som helst funktion. Grävmaskin nära husvägg vid installation av fördelningsbrunn med synliga rör och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 6. Dränpumpen ska på plats i och med upptäckten av berg på norrsidan. En merkostnad på ca 8000 exklusive arbetet med att få den på plats + elektrikerkostnad för att dra el till den. Vad nu det kommer att kosta. Dräneringsarbete längs en husgrund med synligt berg, dränpump och grus, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 7. Dränpumpen. Bad elektrikern att borra genom mattan så att elkabeln inte syns. Det fick han dock inte enligt branschreglerna så kabeln kommer att döljas av någon slags plåtskärm fick jag det förklarat för mig. Tycker det är bra när hantverkaren säger ifrån när man tänker tokigt istället för att bara göra som man säger. Ytterligare en miss i kommunikationen med grävgubben uppstod avseende dränpumpen. Jag vill senare ha grus och kantsten i en rak linje längs med huset och således innanför dränpumpen. Mattan är dock lagd så att det ska vara grus kring pumpen. Detta fick vi själva fixa till i efterhand. Ytterlgiare en lärdom i att övervaka och kommunicera. Tycker det är så svårt dock. Vill inte hänga över axeln på någon och hela tiden övervaka och prata. Man upplevs ju som jobbig. Borde ha ritat upp hur slutresultatet skulle bli men hade ju inte räknat med berg och dränpump så det kom lite hastigt och lustigt mitt i jobb och dagishämtningar. Dräneringsarbete vid husvägg med matta, dränpump och en synlig elkabel nära en plåtskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 7. Ytterligare en miss. Vi hade talat med grävgubben om att efter honom kommer en putsgubbe som ska fixa till grunden. Därför är det viktigt att han inte fyller på med för mycket grus eftersom putsguben ska putsa ner över kanten på platonmattan. Den måste därmed vara åtkomlig. Jag tänkte att han kunde lägga grus på markduk i en sträng runt huset, så kunde vi putta ner det sen när putsgubben var klar alternativt lägga gruset på hög så kunde vi själva fylla upp efteråt. Grävgubben fyllde dock på med mängder av grus långt upp över kantlisten. Min gubbe fick därför ägna två kvällar åt att forsla bort grus så att putsgubben kunde komma och göra sitt jobb. Jag har tyvärr ryggproblem så jag kan inte lyfta på det viset. Efter många vändor med skottkärra och gruset var borta så lade jag en byggfog längs kantlisten, bara för att vara på den säkra sidan om putsen skulle släppa i framtiden. Jag har aldrig varit med om maken till hårt material att pressa ut ur flaskan. Fick göra kalasstort hål för att ens kunna trycka ut fogen. Kämpade som satan för att trycka ut den. Vet inte om det är jag som är svag... Grushög längs husvägg, över kantlisten där byggfog applicerats, med tom byggfogen-tub i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 7. Eftersom det ska putsas, läggas på grus och kantsten så var det ingen större mening för grävgubben att sprida ut matjord runt huset. Jorden lades istället i en hög så vi själva kan sprida ut den då det andra är klart. Kommer att bli en hel del jobb för min gubbe då jag inte kan pga ryggen. Jag tänkte istället kratta till efteråt och så gräs, bevattna och den biten. Tyvärr blir det ju så om den ena är mer ofärdig, att den andre får ta det tyngsta. Jag försöker dock att kompensera detta genom att sköta allt sånt som jag kan så får han hugga i där jag brister. Har även ibland problem med att arbeta med händerna ovan axlarna så sånt åker han också på. Vi har ändå bedömt att det är värt att bo i hus trots allt jobb. Uppgrävd mark runt rött hus väntar på att putsas och krattas, grushög synlig vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
starmanin skrev:
Dag 6. Röret från fördelningsbrunnen ner i diket. Får måla det grönt eller något så det inte syns så mycket. Måste rensa diket också inför vintern.
Har du en stump gammalt kaminrör av gjutjärn kan det passa utanpå plaströret och bli lite mindre synligt så. Har gjort så på min tomt där det stuckit upp stumpar till takavvattningen, som jag "dolt" visuellt med rostigt rökrör utanpå. Syns mycket mindre än ill-orange...
 
Dag 7. Vi visste ju om att det skulle vara en fördelningsbrunn. Trodde dock att den skulle hamna mer vid knuten av huset. Nu hamnade den ganska nära ytterdörren. Vi hade ritat en entréveranda som vi skulle bygga men denna planen får nu skrotas eftersom locket till fördelningsbrunnen skulle ha hamnat under verandan. Nu har vi ritat en ny mycket mindre veranda så att locket hamnar utanför. Lite liten för min smak blir den men vi orkar inte gräma oss utan kör på med vad som funkar istället. Jag kan vara lite väl petig ibland när det gäller åsikter om våra projekt, framförallt det estetisk och noggrannheten i utförandet, men jag vet samtidigt att när det väl gått ett år så känns det inte lika jobbigt längre men det som jag var missnöjd med. Fördelningsbrunn nära ytterdörren på hus med grus och omgrävd jord, hindrar större entréverandas byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.