Mikael_L skrev:
Kolla på tomtkartan på mäklarens sida ... ! :)

Det är lätt hänt att den brandkårsövningen blir en större övning än tänkt. :eek:
Jo självklart, om möjligt att elda upp kåken bör man ju ta ner buskaget innan. Men det får man ju reda på om man ringer till dessa om det är möjligt :)

Min även om man river kåken, är det troligt att man eldar upp allt på annan plats i stället. Beror på hur lätt möglet sprids (om det är mest rötter eller mer i luften).
 
Stefan N skrev:
Med tanke på placering kommer det inte eldas upp.
Nä troligen inte, utan det rivs troligen med grävmaskin. Men där det är möjligt eldas kåkar upp (om skadan är omfattande samt mögel/svamp som sprider sig lätt i luften tror jag det var).
 
Jag tror inte att man ska ropa god bye ännu.

Är plankstommen relativt intakt så är det oftast enda sättet att få kunna bygga/bo i ett sånt hus idag.
Eftersom planbestämmelserna i de flesta områden numera förbjudet det exakta uppförandet.
Nockhöjd byggnadshöjd, planlösning etc.

Bara att hyra en kontainer, gasmask och sätta igång!

Det hus jag bor i ser inte exakt likadant ut men är byggt på samma sätt och det brann ner år 2000 nästan helt till grunden, samtliga bjälklag byttes ut, tak, fönster, el, vvs m.m.
Det är bara plankstommen, murstocken och två ytterväggar är kvar.
 
Det är i varje fall trendriktigt helvitt inne, ser det ut som. Alltid en lockande egenskap på visningen.
 
M
Huddingebo skrev:
Jag tror inte att man ska ropa god bye ännu.

Är plankstommen relativt intakt så är det oftast enda sättet att få kunna bygga/bo i ett sånt hus idag.
Eftersom planbestämmelserna i de flesta områden numera förbjudet det exakta uppförandet.
Nockhöjd byggnadshöjd, planlösning etc.

Bara att hyra en kontainer, gasmask och sätta igång!

Det hus jag bor i ser inte exakt likadant ut men är byggt på samma sätt och det brann ner år 2000 nästan helt till grunden, samtliga bjälklag byttes ut, tak, fönster, el, vvs m.m.
Det är bara plankstommen, murstocken och två ytterväggar är kvar.

Bara nyfiken - det verkar som att du hade ett gammalt trähus som brann ner?
Hur gör man då med återuppförandet, försöker man använda samma teknik som huset hade, eller skarvar man bara och bygger med moderna metoder?
Är mest nyfiken för att jag själv har ett gammalt timmerhus och funderar på hur man gör med sånna. Går ju säkert att mygla ihop någon annan lösning än att timra upp något skadat liksom :)
 
Ska bli kul att se vad det går för. Tomter i betydligt finare lägen på Hisingen går billigare... När man kollar gatuvy på hitta.se så såg det mkt finare ut när de bilderna togs! Något har ju hänt på kort tid!
 
Fastigheten har bytt ägare 2002 genom dödsbo eller liknande. Men överlåtelsen noteras i lokaltidningen 2014, hur kan det bli så?

I övrigt så är Porschen på en av bilderna registrerad på en man i 40 års åldern med koppling till en boende i grannhuset...
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Rummet man skymtar indörröppningem th om kakelugnen ser ju nästan oskatt ut, konstigt att man inte visar bilder på det?

Någon har sågat hål i golvet i vardagsrummet, th i bilden, undrar om det är därför de "vet" att bjälklag etc är oskadat :)
 
D
emmlar skrev:
Ska bli kul att se vad det går för. Tomter i betydligt finare lägen på Hisingen går billigare... När man kollar gatuvy på hitta.se så såg det mkt finare ut när de bilderna togs! Något har ju hänt på kort tid!
Det beror ju på vad man menar med "finare lägen". Det är ju centralt och i ett områden där det knappast finns obebyggda tomter till salu. Det som jag tycker kommer närmast gick för 1,5M 2012. Därmed inte sagt att jag tror att man kommer få utgångspriset.
 
Tanken slog mig. Det är den del som har takkupa som verkar vara i sämst skick. Frågan är om kupan är något fuskbygge eller bara dåligt utfört av en hantverkare? Eller bara rent av murken läckande papp. Köket i sig kan vara en separat vattenskada pga frusna rör.
 
Huddingebo skrev:
Jag tror inte att man ska ropa god bye ännu.

Är plankstommen relativt intakt så är det oftast enda sättet att få kunna bygga/bo i ett sånt hus idag.
Eftersom planbestämmelserna i de flesta områden numera förbjudet det exakta uppförandet.
Nockhöjd byggnadshöjd, planlösning etc.

Bara att hyra en kontainer, gasmask och sätta igång!
Hur hårt sätter sig mögel egentligen?

Om man får stopp på fukttillskottet, torkar upp huset och river bort ytskikten så borde väl tillväxten av mögel upphöra helt? Och därmed spridningen av sporer.

Och sen kanske klor- och ozonbehandling? Då borde ju eventuellt kvarvarande mögel dö.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Äsch, sån't där fixar väl Martin Timell eller Ernst K. på en vecka?

(Ursäkta tramset :surprised: )
 
pelpet skrev:
Hur hårt sätter sig mögel egentligen?

Om man får stopp på fukttillskottet, torkar upp huset och river bort ytskikten så borde väl tillväxten av mögel upphöra helt? Och därmed spridningen av sporer.

Och sen kanske klor- och ozonbehandling? Då borde ju eventuellt kvarvarande mögel dö.
Beror på vilken svamp/mögel, vissa sorter ska man riva 1x1 meter runt svampen minst (bara för rötterna sprider sig över stor yta). I detta fall vet jag inte vilken sort det handlar om, men varenda vägg bör man riva (inte stommen utan ytskick och isolering), sen är frågan om det är värt att ens försöka rädda huset.
 
Jag tycker inte utsidan ser ut att vara i så dåligt skick för att skapa en sådan insida.

Om man t ex använt huset som växthus under en längre tid skulle väl liknande skador lätt uppnås? Tänker typ regnskogsklimat, konstant varmt och fuktigt.
 
carlbanan skrev:
Om man t ex använt huset som växthus under en längre tid skulle väl liknande skador lätt uppnås? Tänker typ regnskogsklimat, konstant varmt och fuktigt.
Traktens ungdomar har använt huset som drivhus för opiumplantering medan tanten var på sjukhem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.