Det pratas mycket Husky och CanVac här. Men hur står sig AEG/Electrolux gentemot dem?
För övrigt känns centraldammsugare förhållandevis ovanligt. Har det aldrig slagit eller är det inte så bra som jag föreställer mig?
 
Centraldammsugare är mycket bra ur alla perspektiv. Orsaken till att man inte installerar det i nya hus kan man ju verkligen undra på. Men det är ju lite trixigt och så kostar det en slant. Dessutom kommer ju ingen att se att man har centraldammsugare om det är bra gjort=(ingen skrytfaktor). Så troligen är det kostnaden och "svårigheterna" vid montage samt att folk i allmänhet inte riktigt förstår fördelarna. Fabrikat är av mindre betydelse dom flesta är bra men lite olika.
 
Fördel är att man får ut returluft , men dom slangarna jag använt har varit totalt värdelösa och ljudet värre än en vanlig damsugare.
 
Som med allt annat finns de bättre och sämre "apparater" men ur städhänsyn är dom nog oslagbara, titta bara på en "vanlig" dammsugare i motljus från en lågt stående sol så fattar alla.
 
Är inte robotdammsugare ett bättre val i de flesta nybyggda hus?
 
Jag gissar att de flesta hustillverkare erbjuder centraldammsugare. Men när man sitter där med sin budget och ska göra alla val, kanske just en sån sak inte vinner fokus över kakel i köket eller färg på badrumskommoden. Man behöver liksom uppleva fördelarna med CD, för att veta hur otroligt överlägsen den är en vanlig vrål-on-a-rope. Att man inte pratar CD är heller inte så konstigt, den liksom ingen plats i tillvaron, den bara tyst utför sin uppgift.
 
Roboten öppnar inga dörrar.
 
mmmmagnus skrev:
För övrigt känns centraldammsugare förhållandevis ovanligt. Har det aldrig slagit eller är det inte så bra som jag föreställer mig?
Folk är för snåla, de har "klarat sig utan förut" som det alltid heter när nya oundvikliga saker kommer som tex. servo/ac/vinterdäck/ välj själv i bilen.

De stretar emot in i det längsta ist. för att njuta från dag ett...
 
Vid nybygge finns ingen anledning att skippa cd. Planera antal uttag så det räcker med 8m slang, så faller lång-slang-argumentet. Rör och uttag är billiga. Det är stor skillnad mellan 8 och 12m. Jag har provat båda, och föredrar vanlig dammsugare framför 12m, men inte framför 8.
 
Jag ÄLSKAR min centraldammsugare, skulle jag bygga nytt vore det det första jag skulle beställa och planera in. Jag bor i ett gammalt torp och själva maskinen sitter nere i källaren, bara rör rakt upp genom undervåningen (fick bygga en liten garderob, rören till toan uppe går i den också) upp till golvet i övervåningen.

Den är köpt begagnad för ca 20 år sen, jag har bytt sugslang en gång, den gamla började spricka, inte så konstigt kanske efter 20+ år? Sen började den suga dåligt för några år sedan, då fick jag hjälp här såklart, det var en dammtuss som satt som ett lock i maskinen. :p Good value for money verkligen, särskilt när man bor på landet med en massa hundar i ett litet hus, så skönt att slippa få tillbaka unken luft inne när jag dammsuger och slippa byta dammsugarpåse var och varannan vecka (dyrt!)

När jag renoverar köket kommer jag dra en förgrening för ett sockel-utsug också, så smart.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Ska jag någon gång ha centraldammsugare så ska det vara med hide-a-hose, så att slangen förvaras inne i röret.
Detta var nytt från mig men ser klart intressant ut när jag googlar på det. Verkar finnas två tillverkare, Hide-a-Hose och Retraflex där endast den senare finns att köpa i Sverige och EU. Någon som har detta i drift som kan dela med sig av erfarenheter gällande installation och användning?

Schematisk illustration av en centraldammsugares rörsystem installerat över två våningar, inklusive väggenhet och elkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isometrisk illustration av en centraldammsugare installerad i en byggnad med två våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tolar och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.