Hej!

Jag har köpt ett gammalt trähus utan isolering i väggarna, bara 13cm trä. Tänkte tillägsisolera utvändigt. Om jag har en luftspalt mellan träväggen och isoleringen, dock ej i ytterkanterna samt runt fönster, där det blir helisolerat för att inte kyla ska komma in i luftspalten. Detta borde väl inte bli sämre isolervärde än utan luftspalt, förutsatt samma isolertjocklek?
 
Det blir mycket sämre med isolerspalt eftersom även om luftspalten inte luftas så kommer luften att snurra runt och det gör att det kyls ner fortare.
 
  • Gilla
Philluy
  • Laddar…
I teorin blir det inte sämre utan bättre eftersom stillastående luft isolerar väldigt bra. Nu kommer det aldrig att bli tillräckligt tätt i praktiken så isoleringsförmågan kommer att bli dålig, lägg luftspalten på rätt sida av isoleringen (utsidan) istället om du har möjlighet.
 
Finndjävel skrev:
I teorin blir det inte sämre utan bättre eftersom stillastående luft isolerar väldigt bra. Nu kommer det aldrig att bli tillräckligt tätt i praktiken så isoleringsförmågan kommer att bli dålig, lägg luftspalten på rätt sida av isoleringen (utsidan) istället om du har möjlighet.
Ja men luft står inte stilla i en luftspalt, det är det som är problemet. Fenomenet kallas konvektion.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Ja men luft står inte stilla i en luftspalt, det är det som är problemet. Fenomenet kallas konvektion.
Fast påverkar det verkligen isoleringsförmågan så länge inget luftutbyte sker "utifrån"?
 
Finndjävel skrev:
Fast påverkar det verkligen isoleringsförmågan så länge inget luftutbyte sker "utifrån"?
Ja det påverkar u-värdet av hela konstruktionen, dock inte u-värdet på isoleringen. Det blir en köldbrygga som gör att väggen kyls ner fortare.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tveksamt. T.ex. SPU har en polyuretan-isoleringsskiva som innehåller en sluten luftspalt inne i skivan. Denna påstår de ska komma ner i ett U-värde på 0,017 gentemot vanlig polyuretanisolering som "bara" har 0,023.
 
konvektion ökar värmetransporten mellan isoleringen och väggen men om spalten är väldigt liten så att konvektionen motverkas så ökar isoleringen...detta fenomen är viktigt i fönster där spalten mellan glasen ska vara större än visst mått men mindre än ett annat.

Så svaret är att om det är tekniskt möjligt så är det bättre med en lagom spalt än ingen eller för stor spalt!
 
Tack för era svar.

Jag är inte ute efter bättre isolervärde. Så länge det inte är påtagligt sämre så är jag nöjd.

Tycker dock inte konvektion borde påverka då energiflödet genom isoleringen inte borde påverkas så länge det inte sker något luftflöde genom isoleringen. Temperaturen på luftspalten borde ju bli detsamma oavsett om luften rör sig eller inte. Eventuellt att det skulle kunna bli något varmare i toppen och svalare i botten men medeltemperaturen bör vara detsamma tycker jag.

Har svårt att tro att det skulle bli bättre isolervärde om man sätter gipset på insidan av väggen direkt mot isoleringen än att regla upp så det blir en luftspalt i mellan. Samma princip. Eller ett hus där luften står stilla gentemot ett där luften rör sig av människors rörelse.


Luftfickor i isoleringen är ju en annan sak. Då minskar ju isolertjockleken. Skulle man jämföra en vägg med luftspalt med en lika tjock men där luftspalten är ersatt av isolering så är det ju klart den har bättre isolervärde. Men det jag menar är samma isolertjocklek men med eller utan luftspalt.

Luftspaltens storlek kan göras liten, ner till 10mm känns praktiskt genomförbart.
 
Man kan tro och man kan veta. Lite ni inte på Paroc som gör isoleringen så kan inte jag hjälpa er.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Kanalplast är ett material där hela isoleringsprincipen bygger på slutna luftspalter. Och flerglasfönster förstås, där använder man däremot argon istället för luft mellan fönsterna numera eftersom argon har ett ännu bättre isolervärde än luft.
 
Microkatten
Stillastående luft isolerar. Dock är det oerhört svårt att få stillastående luft i ett gammalt hus.

Om du skall isolera på utsidan stommen så anger t.ex. Isolinas konstruktionsexempel att isoleringen sitter direkt an mot trästommen. Antagandet är att du gör en konstruktion som kan andas.
 
Varför ska du ha luftspalten på insidan, mellan isolering och trävägg?

Man har vid undersökningar (jag tror det var vid Fuktcentrum) visat att vid kraftigt slagregn kan fukt tränga igenom träfasaden och vidare in i isoleringen. Det är delvis därför man vill ha luftspalten direkt bakom träpanelen. Har man ingen luftspalt så kommer isoleringen bli svart, mögla och få försämrad isolerförmåga.

Edit:

http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/vaggar/utfackning/fukttekn/fuktkallor/Sidor/default.aspx

Handritad sektion av en väggstruktur med luftspalt, isolering och trävägg med slagregn som illustrerar fuktinträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rekommendationer:

Säkerställ att spalten har goda möjligheter till ventilation, dränering samt att liggande
läkt inte ansamlar eller stoppar upp vatten.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...UpBy4uRFYq6QEUEJz_v-oQ&bvm=bv.133178914,d.bGs

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:474206/FULLTEXT01.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
FG skrev:
Varför ska du ha luftspalten på insidan, mellan isolering och trävägg?

Man har vid undersökningar (jag tror det var vid Fuktcentrum) visat att vid kraftigt slagregn kan fukt tränga igenom träfasaden och vidare in i isoleringen. Det är delvis därför man vill ha luftspalten direkt bakom träpanelen. Har man ingen luftspalt så kommer isoleringen bli svart, mögla och få försämrad isolerförmåga.
Nja, luftspalten är nog till för att skydda panelen ifrån fukt och röta. Blir isoleringen svart av mögel beror det nog snarare på avsaknad av fuktspärr och/eller undermålig ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.