Man bör även tänka på att tjänsten koster ca 500 kr och då kör dom hem maskinen, bär in den och stoppar in den på plats samt kopplar slangarna, tar med sig den gamla inkl emballage

Bara den delen som avser hemkörning och bortforsling är värd pengarna..
 
De få gånger jag köpt nya vitvaror i affär (ej felgiganten) har jag faktiskt fått det hemkört gratis. Bara att säga att man inte köper det ifall de inte kör hem det.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
O
Olle i Stureby skrev:
Vad som är begripligt varierar nog från person till person utifrån referensramar och erfarenheter. Jag anser att EG:s beskrivning av tjänsteinnehåll och förutsättningar för tjänsten kan bli betydligt tydligare och samtidigt mer kortfattad. Tror TS skulle hålla med om det.
Som du själv skriver det varierar från person till person. Hur tydlig ska man då vara? Ska det stå med fet text överst?
Men om man inte ens kan läsa det som står om tjänsten, hur ska man då kunna använda diskmaskinen?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
O
lbgu skrev:
De få gånger jag köpt nya vitvaror i affär (ej felgiganten) har jag faktiskt fått det hemkört gratis. Bara att säga att man inte köper det ifall de inte kör hem det.
Vitvaror har jag börjat handla enbart på nätet, då ingår hemkörning... nu när man bor i villa så kör de ända fram till ytterdörren.
 
Odjuret skrev:
Vitvaror har jag börjat handla enbart på nätet, då ingår hemkörning... nu när man bor i villa så kör de ända fram till ytterdörren.
Ja men normalt ingår bara leverans till tomtgräns. Att bära upp en maskin flera våningar brukar inte ingå i leveransen om man inte beställer det som extra tjänst.

Jag gör som du beställer via nätet men klarar av att bära in det själv...:)
 
O
oceanis skrev:
Ja men normalt ingår bara leverans till tomtgräns. Att bära upp en maskin flera våningar brukar inte ingå i leveransen om man inte beställer det som extra tjänst.

Jag gör som du beställer via nätet men klarar av att bära in det själv...:)
Jag har haft tur att jag får det så de kör fram till ytterdörren... Men det är inte så många meter i från vägen. Tidigare när jag bodde i lgh tog jag uppbärning åxå...( 4 trappor smal hiss och jag är lat...:p )Värt vartenda öre... Man sparar några kronor när man slipper beställa uppbärning...
 
D
Olle i Stureby skrev:
Det är bra om de är tydliga, det underlättar. Fast för mig kvarstår funderingen om hur en sådan här tjänst kan ha en efterfrågan överhuvudtaget. Om det bara handlar om att ansluta slangar och sladdar är den ju helt ointressant. Det gör man själv. Det är när det ska skäras, borras, donas och modifieras som man kan behöva hjälp, om man är bekväm. Och det kan man ju få vara, även om man har garaget fullt av verktyg och maskiner.
Hur tycker du de ska vara mer tydliga? Själv tycker jag man som kund ändå har ett ansvar och att i alla fall läsa klart den texten som finns om just vad som ingår.

Folk är ju olika vad man vill och kan göra. Sedan tror jag spelar också roll hur man bor. Själv hade jag känt lite extra säkerhet när man bor i lägenhet och man får den inkopplad om det skulle bli en vattenläcka och kan då ärligt säga den installerades av en firma.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
lbgu skrev:
De få gånger jag köpt nya vitvaror i affär (ej felgiganten) har jag faktiskt fått det hemkört gratis. Bara att säga att man inte köper det ifall de inte kör hem det.
Hur har priserna varit jämfört med Elgiganten där du krävt få gratis hemkörning?
Låter mer som de bakar in det i priset om de är så villiga ge grattis hemkörning.
 
Daniel_82 skrev:
Hur tycker du de ska vara mer tydliga? Själv tycker jag man som kund ändå har ett ansvar och att i alla fall läsa klart den texten som finns om just vad som ingår.
De flesta kunder har nog knappt sett texten, skulle tro att efter säljaren lyckats kränga diskmaskinen till kunden så kommer han med ett erbjudande om att för endast 500:- kör vi hem den och installerar den åt dig och tar med din gamla maskin därifrån. Då tror nog många att de inte behöver göra något själva.


Daniel_82 skrev:
Folk är ju olika vad man vill och kan göra. Sedan tror jag spelar också roll hur man bor. Själv hade jag känt lite extra säkerhet när man bor i lägenhet och man får den inkopplad om det skulle bli en vattenläcka och kan då ärligt säga den installerades av en firma.
Hade jag varit din hyresvärd/ordf i Brf så hade jag inte varit så imponerad ifall du försökte skylla ifrån dig på elgiganten när det blev vattenläcka. Det hade låtit bättre ifall du sagt att du ringde mamma som kom och kopplade in maskinen.
 
Daniel_82 skrev:
Hur har priserna varit jämfört med Elgiganten där du krävt få gratis hemkörning?
Låter mer som de bakar in det i priset om de är så villiga ge grattis hemkörning.
Nu är det alltid svårt att jämföra vitvaror, men det jag köpt har alltid varit billiga modeller på rea så jag tror inte det varit så stor skillnad på marginaler. Jag skulle tro att du får gratis hemkört på elgiganten med ifall du köper säg en tvättmaskin för 4 till 5 tusen och säger till säljaren att det inte blir något ifall den inte körs hem.
 
D
lbgu skrev:
De flesta kunder har nog knappt sett texten, skulle tro att efter säljaren lyckats kränga diskmaskinen till kunden så kommer han med ett erbjudande om att för endast 500:- kör vi hem den och installerar den åt dig och tar med din gamla maskin därifrån. Då tror nog många att de inte behöver göra något själva.




Hade jag varit din hyresvärd/ordf i Brf så hade jag inte varit så imponerad ifall du försökte skylla ifrån dig på elgiganten när det blev vattenläcka. Det hade låtit bättre ifall du sagt att du ringde mamma som kom och kopplade in maskinen.
När jag pratade med säljare på Elgiganten om inkoppling av diskmaskin åt min mor så var säljaren noga att ta upp att det måste vara förberett. Jag säger det av min erfarenhet, kan säkert skilja från säljare till säljare samt olika butiker.
Men kan du ge exempel på din personliga erfarenhet om det?

Är du seriös? Hur hade det varit bättre om man hade ringt sin mamma för koppla in maskinen om nu inte din mor är vvs?
Har själv erfarenhet av att sitta i styrelsen i Brf och vi var inte så glada när en boende hade själv bytt blandaren i köket men inte dragit åt ordentligt och inte märkt att det stod och läkte. Då hade jag tyckt bättre om en firma installerat för lär ju finnas en chans de har försäkring som täcker deras misstag men är väl rätt få försäkringsbolag som går in och täcker vattenskador när en amatör som gör arbete som kräver behörighet har orsakat skadda?
 
Daniel_82 skrev:
När jag pratade med säljare på Elgiganten om inkoppling av diskmaskin åt min mor så var säljaren noga att ta upp att det måste vara förberett. Jag säger det av min erfarenhet, kan säkert skilja från säljare till säljare samt olika butiker.
Men kan du ge exempel på din personliga erfarenhet om det?
Jag bara byggde det på mina erfarenheter av säljare på elgiganten. De försöker pracka på en det mesta de kan. Rekordet var nog en säljare som tjatade om att jag skulle teckna en försäkring när jag köpte en vattenkokare.(tror den kostade 199 kr) Seriöst, försöker man pracka på någon en försäkring för det så finns det inga gränser för vad de säger för att sälja.

Daniel_82 skrev:
Är du seriös? Hur hade det varit bättre om man hade ringt sin mamma för koppla in maskinen om nu inte din mor är vvs?
Haha, det jag menade var att ifall installatörerna på felgiganten har i närhet av den kompetens som personalen inne i butiken verkar besitta så skulle jag aldrig låta dem koppla in något med vatten eller el hemma hos mig. Jag har några gånger gjort misstaget att försöka få svar på vissa saker om de produkter de säljer, men tyvärr har personalen varje gång visat att de har väldigt lite koll på de produkter de säljer.
 
Vi ska nog inte blanda in våra gamla mammor i det här. De vill ha sin maskin levererad till tomtgränsen, vilket i regel ingår i priset. Sen vill de att sonen fixar in maskinen på plats, visar hur den funkar, och fikar och pratar länge efteråt. Det är iaf min erfarenhet. Ber om överseende med mitt envisa villaperspektiv. Är fortfarande övertygad om att mer än 90 procent av användarna här är villaägare, liksom deras mödrar.
 
D
När jag hör din egen erfarenhet av Elgiganten har jag förståelse får det du skriver. Tänkte först var mot TS erfarenhet.
Kanske skulle göra en undersökning här hur många som har villa mot lägenhet.

Tillbaka mot TS fråga känns det gått lite ur fokus. Jag tycker inte Elgigantens installatör gjorde fel då det är angivet att det ska vara färdigt för koppla in och där det känns missat både hållet och golvet.

Sedan hade jag nog pratat med Elgiganten om att slippa installations avgiften för de var ju även där för att leverera diskmaskinen och blir ju då inte så mycket mer tid om de kollar och ser de inte kan koppla in diskmaskinen. Kan vara värt ett försök. Alternativ höra om man kan får beloppet som tillgodokvitto om de först inte kan tänka sig ta bort installationen.
 
Troligtvis kommer de inte gå med på det om det är en annan firma som utför installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.