Tak med isoleringsplattor ojämnt lagda, mittenbräda sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla bilder jag ser så är de skarvade och ligger på en rak rad. Här ligger mittenbrädan ovanför?!

Duken ska den värmas/limmas/fästas på nåt sätt i skarvarna så det blir helt tätt?
 
Vad ska det vara. Plåt eller tegel?

Vad heter pappen?
 
huggan skrev:
Vad ska det vara. Plåt eller tegel?

Vad heter pappen?
Det är duk,sticketak under. Ska vara betongpannor.
 
Ska det vara pannor, så måste läkten ligga rakt och jämt, eftersom det är den som styr hur tegelraderna blir att se ut ;-)
Så om allt är spikat på detta viset, är det bara att göra om, göra rätt.
Undra vad det är för klåpare som gjort detta?
 
Det är väl lite tidigt att kalla de för klåpare, de är ju uppenbart inte klara än. (Eller tror du Perra att pannorna är typ 1 meter långa?) Jag antar att läkten bara är provisoriskt spikade för att ha något att gå på när de rullat duken.

På frågan angående skarvarna kan du ju börja med att läsa anvisningarna från tillverkaren. Google är ett hett tips eller så letar du lite bland skräpet och kollar om det står på förpackningen. Har aldrig använt duk så jag vet inte.
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Surly skrev:
...Jag antar att läkten bara är provisoriskt spikade för att ha något att gå på när de rullat duken.
...
Hur tänkte du där?
All läkt, både den tvär- och längsgående ligger ju ovanpå takduken.
Alltså monterad efter att duken lagts ut, för att förtydliga ;)

Men de längsgående läkten kan ju vara provisorisk för att ge fotstöd när de riktiga bärläkten skall spikas.
 
KnockOnWood skrev:
Hur tänkte du där?
All läkt, både den tvär- och längsgående ligger ju ovanpå takduken.
Alltså monterad efter att duken lagts ut, för att förtydliga ;)

Men de längsgående läkten kan ju vara provisorisk för att ge fotstöd när de riktiga bärläkten skall spikas.
Ja, jag ser att det är monterat ovanpå duken. Nu syns det inte på den suddiga bilden men ströläkten kan ju vara skarvad flera gånger, och att de alltså har spikat dit provisoriska bärläkt för att ha något att gå på allteftersom de rullat ut en ny våd.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det kan nog vara så att det som ser ut som "bärläkt" som är lagd omlott, bara är stöd för gubbarna när de lagt takduken. Den riktiga bärläkten har inte börjat läggas ännu.

När jag la duk åt en kompis, så var det klisterkant på den. Den hålls fast endast av ströläkten, så man sätter ströläkten i bitar som är ungefär lika långa som bredden på rullen med duk. Om det är lagt så så ser du det på skarvarna på ströläkten, som är strax under skarven på duken.

Det jag reagerar på här är framförallt avstånden på ströläkten. Den bör ju ligga på takstolarna. Är det så varierande längd mellan takstolarna som ströläkten antyder? Det ser lite hattigt ut.
 
thomasx skrev:
Det kan nog vara så att det som ser ut som "bärläkt" som är lagd omlott, bara är stöd för gubbarna när de lagt takduken. Den riktiga bärläkten har inte börjat läggas ännu.

När jag la duk åt en kompis, så var det klisterkant på den. Den hålls fast endast av ströläkten, så man sätter ströläkten i bitar som är ungefär lika långa som bredden på rullen med duk. Om det är lagt så så ser du det på skarvarna på ströläkten, som är strax under skarven på duken.

Det jag reagerar på här är framförallt avstånden på ströläkten. Den bör ju ligga på takstolarna. Är det så varierande längd mellan takstolarna som ströläkten antyder? Det ser lite hattigt ut.
Ja jag vet inte,nedersta raden är rak,alltså ingen konstig skarv. Så kanske det är så.

Hur vet man om ströläkten är spikad i takstolar? Det är så stora "rutor" ska det inte vara fler ströläkt el det kan vara så långt emellan?
Det är sticketak under.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Ströläkten ska spikas i varje takstolarna plus mellan takstolarna så att det är max cc 60 cm emellan. Kan du lägga upp en bild där man ser större delen av taket och se till att du får med takfoten (slutet på taket nedtill).
 
S
"tillfälligt monterad läkt" vad gör man isåfall med hålen i duken som blir när man drar ut spiken?
 
SueCia skrev:
"tillfälligt monterad läkt" vad gör man isåfall med hålen i duken som blir när man drar ut spiken?
Den är spikad i läkten.
 
S
huggan skrev:
Den är spikad i läkten.
De gånger jag sett snickare spika bärläkt så har dom gjort det med spik som är lång nog att gå igenom både bär och ströläkt och en liten bit i råsponten. Beror kanske på hur tjock läkt man använder också iofs.
 
SueCia skrev:
De gånger jag sett snickare spika bärläkt så har dom gjort det med spik som är lång nog att gå igenom både bär och ströläkt och en liten bit i råsponten. Beror kanske på hur tjock läkt man använder också iofs.
Ja, så gör man när man sätter bärläkt. men det vi ser på bilden är sannolikt inte bärläkt. De är antagligen inte heller spikade fast, utan skruvade, för att de ska vara enkla att ta bort igen när man sätter läkten.
 
Ja jag kan försöka ta bättre bild imorgon. Ville få med skarvarna sist bara.
Svårt att få bra bild så man ser,jag vågar inte klättra upp på ställningen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.