Hej,
Vi har precis köpt ett en äldre delvis oisolerad villa utanför Alingsås som senaste 20 åren används som sommarställe och inte fått något underhåll eller kärlek alls.
Tanken är att renovera upp huset (själva) och använda det som permanent bostad.

Innan vi sätter igång med renoveringarna så känns det som en bra grej att ta dit en yrkeskunnig person som kan göra en ordentlig översyn och kan stolpa upp vilka delar som behöver fixas till.

Frågan är var man bäst hittar en dylik fackman? Det finns gott om överlåtelsebesiktningsmän men vi skulle vilja ha en lite mer gedigen genomgång och någon form av åtgärdsplan/underhållsplan, gärna detaljerad så det blir enklare att själva beta av listan (som kommer bli rätt lång).
En byggfirma kanske skulle kunna vara ett alternativ, men de är väl inte så vana vid att skriva åtgärdsplaner utan vill kanske helst fakturera för åtgärderna?

Vad har vi för alternativ?

Tack
 
Det protokoll som en överlåtelsebesiktningsman skriver är en mycket bra början till det ni vill ha. Mitt råd skulle vara att hitta en sådan som du tycker verkar bra och sedan vara tydlig med vad det är för tjänst du vill köpa. Besiktningsmän har ju dessutom översiktlig kunskap om alla viktiga delar av en byggnad och är vana att se till helheten. En slumpmässigt vald byggare ser förmodligen mest till de saker som denne brukar arbeta med.
 
Hitta en duktig snickare, gärna en som kanske har eget men utan allt för många anställda, tala om vid första kontakten vad det gäller, att du vill ha en genomgång av huset och en åtgärdsplan och att du naturligtvis betalar för tiden.
Får du inte napp på första försöket så fråga om denne vet någon du kan ringa.

Du kommer troligtvis att behöva hjälp i framtiden med något / några moment och då vet du vart du kan vända dig, passa även på att fråga om han vet någon bra elektriker och rörmokare som du kan anlita framöver
 
Låter som att du behöver ett besök av argasnickaren :)
 
Risken med att anlita någon som själv tjänar på att renovera huset är ju uppenbart att denne föreslår en massa saker bara för att få jobb. Ungefär som att fråga en bilförsäljare om han tycker att man behöver köpa ny bil.

Besiktningsmän brukar vara övernitiska när det gäller fel, och minsta liten riskkonstruktion låter ofta som att det är akut att fixa en massa saker.

Mitt tips är att ta det lugnt, prova att bo ett tag i huset innan det blivit för kallt och lär känna huset. Gå igenom bekantskapskretsen/släkten, någon som har lite rutin inom området finns säkert som kan hjälpa till.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
Hur gammalt är huset? Är det ett gammalt timmerhus från sekelskiftet bör man ta in en som är duktig på det, är det från 60-talet så tar man in en snickare som är omtyckt i byn.

Brukar finnas minst en duktig snickare i varje by utanför Alingsås ;)
 
M
Och just det - ni behöver inte gå in med allt vad ni orkar nu direkt.
Kolla på överlåtelsebesiktningen och kryp runt i husets vrår när det regnar. Gå gärna runt och inspektera huset utvändigt när det regnar också.
Är huset tätt och fasadfärgen i någorlunda skick så kan man sova ganska gott och fundera vidare på de andra delarna.

När det gäller isoleringen så är det framförallt bjälklagen och vinden ni skall fokusera på.
 
lbgu skrev:
Risken med att anlita någon som själv tjänar på att renovera huset är ju uppenbart att denne föreslår en massa saker bara för att få jobb. Ungefär som att fråga en bilförsäljare om han tycker att man behöver köpa ny bil.

Besiktningsmän brukar vara övernitiska när det gäller fel, och minsta liten riskkonstruktion låter ofta som att det är akut att fixa en massa saker.
Ja det är precis de farhågorna jag har. Men att det behöver göras saker i huset är det inget tal om. För att undvika extrakostnader gäller det ju att göra sakerna i rätt ordning med.

Tack och lov har man inte tummen mitt i hand, även om det här kommer bli det största projektet någonsin :)
Väldigt synd man inte har någon snickare i släkten eller ens i bekantskapskretsen.

Oavsett så känns det som rätt ände att börja i, få en ordentlig genomgång av huset. Efter det kan man prioritera och ta en sak i taget (i rätt ordning).

toolman77 skrev:
Låter som att du behöver ett besök av argasnickaren :)
Haha, nej, inte ännu. Han kanske kommer om några år men jag tror vi ska klara av det ;)

Huset är ett lösvirkeshus byggt -36. Inte alls original eller bevarat. Jag riskerar kanske att svära i kyrkan nu, men vårt mål är inte att bevara/återskapa varje detalj utan att skapa ett hem som vi trivs i. Det är till exempel klätt i plåt för tillfället, den ska bort :D Speciellt tätt är det inte heller, ett par fuktskador där regn har trängt in... Ja, ni hör, ett projekt.


Tänker jag galet nånstans uppskattas om nån påpekar det! :)
 
Behöver ni en fackman på plats i första skedet?
Jag skulle prioritera att fukt och vädersäkra kåken. Är taket bra och tätt? Det är första steget, sedan andra riskområdrn som ni skrev, tidigare skador. Är dessa åtgärdade?

Fungerar värme och ventilation? Sanera mögel?
Egentligen är prioriteringsordningen enkel, man gör det som behövs först och det man vill sist.... :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Snål-Jocke, jag gillar ditt namn! :)
Ja, tak och väggar behöver fixas. Taket för att det läcker och väggarna för att de är fuktskadade (antagligen från läcka i tak) och oisolerade. Sen finns det nog en hel radda med saker som behöver ordnas. Det är just den raddan med saker jag behöver lite hjälp med. Jag vill ju inte byta fasad för att om några år upptäckta att stommen är skadad den med. Eller byta tak och sen upptäcka att skorstenen behöver muras om.
Rent instinktivt känns det som att lägga en del pengar på en bra genomgång av huset kan betala tillbaka sig mångfalt.
Lyckas jag dessutom få en åtgärdsplan som ger detaljer så kommer jag ha god hjälp av den när jag gör det mesta jobbet själv. Så det jag spenderar här får jag tillbaks med råge där.

Men du tycker det är bättre att bara köra på? :)
 
Har du köpt storgrisen i säcken utan besiktning? ;) Finns bilder?
 
Jag kanske skrev ogenomtänkt. Min tolkning var väl ungefär den att om ni själva hade tänkt att renovera kåken så borde ni själva också se vad som behöver göras.

Det är trots allt enklare att titta på ett ruttet innertak än att byta ut/reparera det. :) Kanske utgick jag ifrån att ni hade koll :)
Men nu frågade du ju här trots allt, så lite osäker borde du då vara. Det är kanske ändå inte fel att släpa ut någon ändå.

Får vi se en projekttråd?
 
Bu har jag aldrig gjort den här resan själv men prioordningen brukar väl vara:

- tak
- dränering/grund/källare
- badrum
- kök
- ytskickt
 
Det är inte så enkelt. Man måste hitta problemen först för att sen avgöra när de behöver åtgärdas. Trist att t.ex. måla panelen och sen inse att syllen måste bytas...

Jag har träffat flera besiktningsmän som tidigare varit byggare eller byggnadsingenjörer. Ring runt och beskriv vad du är ute efter, fråga efter deras bakgrund. Borde gå att hitta kunnigt folk, utbudet lär ju vara ok så nära Gbg. Snåla inte nu, du lär tjäna igen det med bra hjälp....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.