Jag tycker TS ska vara nöjd trots allt! Alternativet missnöjd köpare med efterföljande tvist om skäligt belopp för att åtgärda syllarna och tvist om det ens föreligger något fel hade kunnat bliv både jobbig och kostsam. För oavsett vad man anser om en öppen besiktningsklausul måste man förstå vad alternativet innebär.
 
Asson skrev:
Jag tycker TS ska vara nöjd trots allt! Alternativet missnöjd köpare med efterföljande tvist om skäligt belopp för att åtgärda syllarna och tvist om det ens föreligger något fel hade kunnat bliv både jobbig och kostsam. För oavsett vad man anser om en öppen besiktningsklausul måste man förstå vad alternativet innebär.
Ja nu återstår alla dolda fel 😎
TS missade 750 000 på leken mäklare organiserade....

Varför denna partiska diskussion om stackars köpare på en sälj tråd????
 
Fairlane
byggarätt skrev:
Moderator agera nu och plocka bort köparfansen från TS Säljtråd...
Det är solklart att säljaren förlorade på öppen besiktningsklausul
Argumenten mot TS hör hemma i generell köparargumentation inte i en tråd om hur sälja hus fungerar
Säljaren har ju skrivit på ett kontrakt med den klausulen och frågade om hjälp. Dina inlägg om att klausulen hjäpler väl inte TS mer än andras som försöker förkalra fördelarna med den?

Du har skrivit många inlägg i tråden med klagomål på hur säljprocessen allmänt går till, men inte levererat något alternativ. Binda upp folk vid sina bud med skadestånd etc kräver självfallet ett avtal innan budgivning.

Att påstå att säljaren skulle fått 2,95 utan besiktningsklausul visar nog på att du inte riktigt har koll på hur det fungerar. Köparen hade nog aldrig lagt budet på den nivån om de inte vetat om möjligheten att besikta utan att riskera annat än kostnaden för själva besiktningen. Den kostnaden är tillräcklilgt hög för att folk inte ska "leka". Lika gärna som att de tär stackars säljare i trångmål så kan det vara köpare i trångmål. Om det nu är så att det är TS objekt som sålt för 2,2 nu så lär säljprocessen inte tagit längre tid än din variant (vilken den nu är) så att säljarens eventuella problem med skilsmässa och köp av ny bostad försenats pga klausulen är bara löjligt.
 
byggarätt skrev:
Det är solklart att säljaren förlorade på öppen besiktningsklausul
Vad är det som är solklart?

Jo, säljarens begärda pris var 2,2 milj. kronor och detta får säljaren. Det är solklart att han fått vad han begärde.

Köpare 1 (säger kanske såhär). "Jag är beredd att skriva kontrakt och betala 2,95 milj men då måste jag få ett kontrakt som garanterar att jag får köpa och en besiktningsklausul. Om inte huset är OK så hoppar jag av."
Säljaren: "Nej, jag går aldrig med på en besiktningsklausul!"
Köpare 1 " I så fall bjuder jag endast 2 milj. Risken med ett syll-hus är för stor"
Säljaren " Ok, vi skriver ett kontrakt på 2,95 milj och du besiktigar"
Köpare 1- efter besiktning "Tyvärr, detta var inte vad jag tänkte mig. Jag hoppar av"

Köpare 2 köper för begärt ursprungspris 2,2 milj. Vari uppstår förlusten? Säljaren har fått det pris som han begärde?
 
Det var märkligt hur ni går i stim kring att TS ska vara nöjd med 2,2...begärt pris o fick detta...

Jag är övertygad om att 2,95 budat pris ligger mer kring sanningen...och att resonemanget om att öppen besiktningsklausul är haken kring varför priset hamnade på 2,2...

Sen kan ni dissa mig i tråd efter tråd o tycka att jag är tråkig jag försöker sätta fingret på att TS faktiskt visar upp att det finns problem med nuvarande praxis..dessutom på små orter...och nu med andra intressenter än tidigare

Förlusten är att priset med budgivningen hade inte stannat vid 2,2 även utan öppen besiktningsklausul vilket TS är medveten om.
Detta är sensmoralen att ha hela affären öppen åt båda hållen i stället så slipper vi denna typ av sena avhopp...och varför tror ni förfäderna uppfann handpenning???
Givetvis ska det kosta att avbryta affärer och då inte utgifter som inte syns utan i form av del av handpenning eller hel handpenning.


Detta är enligt min mening solklart...
 
harry73
Förfäderna uppfann mycket mer än bara handpenning. Vad sägs om trälar, dödsstraff och häxbål
 
harry73 skrev:
Förfäderna uppfann mycket mer än bara handpenning. Vad sägs om trälar, dödsstraff och häxbål
seriöst???? :x Vad har detta med tråden att göra????
 
Fairlane
Byggarätt: frågar igen: Hur ska en affär gå till för att ge högsta möjliga pris för säljaren samtidigt som både köpare och säljare känner sig trygga?

Jag kan säga att jag har varit i köparens situation, eller snudd på. Vi hade högsta budet men säljaren var inte intresserade av att vi besiktigade med öppen klausul. Vi släppte då objektet. Menar du att säljaren förlorade mellanskillnaden mellan vårt bud och vad de sen sålde för? Vårt bud var angivet i tron att vi kunde besiktiga utan problem. Kanske var det samma här, att den som la budet utgick från gällande praxis. Om säljaren sagt nej till öppen klausul så vet vi inte om man hade skrivit något kontrakt på 2,95. Jsg tror inte att man hade gjort det och då kan man inte heller räkna det som förlorade pengar.
 
byggarätt skrev:
Det var märkligt hur ni går i stim kring att TS ska vara nöjd med 2,2...begärt pris o fick detta...
Det kan ju finnas en liiiten, liiiten chans att "stimmet" har rätt och du har fel.
Men du kan väl inte tänka dig något sådant förstås ;)

byggarätt skrev:
...
Jag är övertygad om att 2,95 budat pris ligger mer kring sanningen...och att resonemanget om att öppen besiktningsklausul är haken kring varför priset hamnade på 2,2...
Det borde ju inte så svårt för säljaren att ta en ny försäljningsrunda om han/hon tycker att priset är för lågt, eller hur?
Man kan ju också fråga sig varför man annonserar ut en fastighet till ett pris, som man inte vill sälja till.

Lockpriser är väl inte OK längre, efter vad jag har förstått.
 
byggarätt skrev:
Jag är övertygad om att 2,95 budat pris ligger mer kring sanningen...och att resonemanget om att öppen besiktningsklausul är haken kring varför priset hamnade på 2,2...

Sen kan ni dissa mig i tråd efter tråd o tycka att jag är tråkig jag försöker sätta fingret på att TS faktiskt visar upp att det finns problem med nuvarande praxis..dessutom på små orter...och nu med andra intressenter än tidigare
Vad menar du med att 2,95 milj ligger närmare sanningen. Vilken sanning?

Att sätta ett pris på en fastighet beror på många parametrar som påpekats innan i tråden typ läge, skick, efterfrågan, antal spekulanter, önskad försäljningsvillkor (varav besiktningsklausulen är en av parametrarna), ränteläge, bankens amorteringsvillkor, pendlingsavstånd till arbete osv. osv
Att byggarätt tror sig veta vad priset på en fastighet skall vara är förvånande. Byggarätt kan kanske också berätta hur långt ett snöre är ? :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Det kan ju finnas en liiiten, liiiten chans att "stimmet" har rätt och du har fel.
Men du kan väl inte tänka dig något sådant förstås ;)



Det borde ju inte så svårt för säljaren att ta en ny försäljningsrunda om han/hon tycker att priset är för lågt, eller hur?
Man kan ju också fråga sig varför man annonserar ut en fastighet till ett pris, som man inte vill sälja till.

Lockpriser är väl inte OK längre, efter vad jag har förstått.
just det lockpriser är inte ok...varför behövs då öppen besiktningsklausul? o budgivning? o handpenning? Mäklare?
 
roland53 skrev:
Vad menar du med att 2,95 milj ligger närmare sanningen. Vilken sanning?

Att sätta ett pris på en fastighet beror på många parametrar som påpekats innan i tråden typ läge, skick, efterfrågan, antal spekulanter, önskad försäljningsvillkor (varav besiktningsklausulen är en av parametrarna), ränteläge, bankens amorteringsvillkor, pendlingsavstånd till arbete osv. osv
Att byggarätt tror sig veta vad priset på en fastighet skall vara är förvånande. Byggarätt kan kanske också berätta hur långt ett snöre är ? :wow:
På vilket sätt är besiktningsklausulen kopplad till en fastighets pris????

Jag ser den bara som ett sätt att hoppa av en affär utan kostnad för köparen
 
Redigerat:
byggarätt skrev:
just det lockpriser är inte ok...varför behövs då öppen besiktningsklausul? o budgivning? o handpenning? Mäklare?
Men ändå används tydligen lockpriser, men det kanske du inte har förstått?

Hört talas om begreppet att köpa grisen i säcken?
 
KnockOnWood skrev:
Men ändå används tydligen lockpriser, men det kanske du inte har förstått?

Hört talas om begreppet att köpa grisen i säcken?
Hur tänker du nu?
Begärt pris är ju huset sålt för det blev tvärt mot TS önskan sålt till begärt pris?
 
byggarätt skrev:
Hur tänker du nu?
Begärt pris är ju huset sålt för det blev tvärt mot TS önskan sålt till begärt pris?
Ja, då så. Varför skall då säljaren vara missnöjd om det inte var ett lockpris?
Det är klart att man alltid önskar sig mer men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.