Det går så klart att stänga även ett mekaniskt system. Det är som sagt bara att plugga ventilerna. Fuktskador påverkar också andra delar av huset 😉
 
Okej. Vi får tejpa ventilen. Problemet är att fuktskadan inte är begränsad till bara badrummet. Utan även utanför....
 
thomasx skrev:
Det går så klart att stänga även ett mekaniskt system.;
Utan att påverka andra lägenheter????? Visst går det att stänga fläktarna det är naturligtvis självklart. Men det är inget som kommer att godkännas eller göras för ett helt bostadshus för då får du påverkan på alla lägenheter och det kommer därför aldrig att ske.
 
Ok ska jag inte stänga igen? Haha. Vet inte riktigt vad jag ska göra...
 
Nu pratar "thomasx" och jag om att stänga fläktar i huset.....

Jo du ska stänga ventil/er i toaletten genom att tejpa igen dom, hålla dörr och fönster stängda till det utrymme du avfuktar och låta avfuktaren jobba därinne :)
 
Okej tack. Men hur gör jag ifall man behöver använda toaletten/duscha? Det här kan ju ta väldigt lång tid förstår jag det som!
 
SAWA skrev:
Okej tack. Men hur gör jag ifall man behöver använda toaletten/duscha? Det här kan ju ta väldigt lång tid förstår jag det som!
Då gör du som man brukar göra när man behöver gå på toa.......går in stänger dörren om sig och gör vad man ska och går sen ut igen.
 
SAWA skrev:
Ok ska jag inte stänga igen? Haha. Vet inte riktigt vad jag ska göra...
Du ska inte stoppa eventuell utsugningsfläkt som finns gemensamt för många lägenheter, oftast placerad i gemensamma utrymme eller på tak.
Då kommer du att få problem med styrelsen mer än du redan har.

Du ska plugga/tejpa igen din egen ventil i ditt badrum. Detta kommer marginellt att påverka andra lägenheter och då att dom får större utflöde = bättre ventilation. (Fläkten har konstant flöde som fördelas på ett mindre utsugsdon = högre flöde på övriga). Med högre flöde i de andra lägenheterna kan det bli marginellt högre ljud i systemet men det kommer förmodligen inte att vara av sådan art att det blir en olägenhet.
 
roland53 skrev:
Du ska inte stoppa eventuell utsugningsfläkt som finns gemensamt för många lägenheter, oftast placerad i gemensamma utrymme eller på tak.
Nu skrev TS såhär:

Ekonörden skrev:
FTX-ventilationen vi har är separat till varje lägenhet, slutet system..
Det är därför jag misstänker att det har med just vår ventilation att göra?
Vilket skulle kunna innebär en egen fläkt, vad vet jag. Har TS bytt "namn" eller är jag förvirrad (mer än vanligt)?
 
Alfredo skrev:
Nu skrev TS såhär:


Vilket skulle kunna innebär en egen fläkt, vad vet jag. Har TS bytt "namn" eller är jag förvirrad (mer än vanligt)?
Du är i fel tråd.
 
Ville_Vessla skrev:
Du är i fel tråd.
:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised:
 
oceanis skrev:
Nu pratar "thomasx" och jag om att stänga fläktar i huset.....

Jo du ska stänga ventil/er i toaletten genom att tejpa igen dom, hålla dörr och fönster stängda till det utrymme du avfuktar och låta avfuktaren jobba därinne :)
Tala för dig själv du, jag har inte sagt ett ord om att stänga av några fläktar i hela huset. Jag skrev "Det är som sagt bara att plugga ventilerna. "
 
För att försöka sammanställa det hela lite

Sätt igen all ventilation i badrummet, genom att stänga till ventilerna om det går, tejpa igen dem, eller blockera dem på annat vis så att inte luften kan cirkulera den vägen. Ofta finns även en ventilation via dörren, ex.vis en ventil på dörren, eller en öppning under dörren eller liknande. Sätt även igen den.

Håll alltid dörren in till toaletten stängd.

Använd toaletten som vanligt, men håll alltid dörren stängd (fast man får så klart öppna och stänga den när man ska in ut.

Hela grejen är den att en luftfuktare avfuktar luften i rummet. Den torkar luften helt enkelt. Det gör i sin tur att det som är fuktigt inne i badrummet, tak, väggar, golv etc, torkar upp så sakteliga eftersom den omgivande luften är väldigt torr.

Men, om man har ventilationen öppen. Då kommer det hela tiden in ny frisk fuktig luft ifrån omvärlden, och avfuktaren får liten eller ingen funktion, eftersom den avfuktade luften den genererar åker ut genom ventilationen.
 
thomasx skrev:
Tala för dig själv du, jag har inte sagt ett ord om att stänga av några fläktar i hela huset. Jag skrev "Det är som sagt bara att plugga ventilerna. "
Du vet ju inte vad du själv skriver uppenbart men läs ditt eget inlägg 256.
Eftersom du kommenterade mitt inlägg om att stänga av mekanisk ventilation i ett stort bostadshus som TS bor i och att det visst gick så får man nog anta att det var det du och jag kommenterade.
 
thomasx skrev:
För att försöka sammanställa det hela lite

Sätt igen all ventilation i badrummet, genom att stänga till ventilerna om det går, tejpa igen dem, eller blockera dem på annat vis så att inte luften kan cirkulera den vägen. Ofta finns även en ventilation via dörren, ex.vis en ventil på dörren, eller en öppning under dörren eller liknande. Sätt även igen den.

Håll alltid dörren in till toaletten stängd.

Använd toaletten som vanligt, men håll alltid dörren stängd (fast man får så klart öppna och stänga den när man ska in ut.

Hela grejen är den att en luftfuktare avfuktar luften i rummet. Den torkar luften helt enkelt. Det gör i sin tur att det som är fuktigt inne i badrummet, tak, väggar, golv etc, torkar upp så sakteliga eftersom den omgivande luften är väldigt torr.

Men, om man har ventilationen öppen. Då kommer det hela tiden in ny frisk fuktig luft ifrån omvärlden, och avfuktaren får liten eller ingen funktion, eftersom den avfuktade luften den genererar åker ut genom ventilationen.
Bara en upprepning på vad som sagts av andra tidigare. Så det var inget nytt i ditt inlägg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.