Håller på med en renovering där jag rivit ner ett badrum för utöka vardagsrummets yta(med badrummets golvyta.) Planen är att lägga ett nytt golv sen över gamla parketten och spånet som jag tänkte lägga där badrummet var.Har ett problem och det är för att komma upp på samma nivå som resten av vardagsrummet så får jag plats med max 45x45 reglar. 70x45 var är för höga.
Har redan lagt några 45x45 och fick höja dessa med plåtvinklar för att golvspånet ska hamna i nivå med resten av rummet. Jag har använt plåtvinklar med ca 1m mellanrum så det blir 3x2 plåtvinklar per regel.
Jag tänkte lägga några kortlingar också.
Vad tycker ni om denna konstruktion? Jag vet att 45x45 är för klent för golv egentligen men kanske på denna lilla yta så funkar det? Bifogar en bild, där jag provisoriskt lagt ut några golvspån och testat att gå
på dom. Verkar stabilt iafl. Vad händer med 45:surprised:rna med tiden när de torkar ut, kommer de vrida sig något?
Renoveringsprojekt med provisoriska golvspån och nivelleringsreglar i ett utvidgat vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
45x45 duger utmärkt som golvreglar, det enda problemet är att man måste ha mycket tätare mellan uppläggen eftersom regeln i sig själv inte bär över några nämnvärda spännvidder. Den stora frågan är om plåtvinklarna är starka nog att bära upp krafterna.

Du ska väl isolera golvet innan du skruvar igen det så at du slipper både golvdrag och ljud till våningen under (om det finns).
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Ok bra att höra att 45 funkar nu när jag redan har lagt flera på plats :) Japp tänkte lägga isolering, just nu har jag bara lagt skivorna provisoriskt för att se att de är i plan med resten av golvet.
Har använt två olika plåtvinklar, började med såna här Förstärkt plåtvinkel för byggkonstruktion med markerade dimensioner. men sen insåg jag att det vore bättre med förstärkta plåtvinklar så jag fortsatte med förstärkta plåtvinklar likt denna: Förstärkt plåtvinkel med flera hål använd i byggprojekt för att förbinda reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu har jag hälften av varje. Duger dessa ? Eller borde jag byta ut de första mot de förstärkta?
När du säger tätare mellan uppläggen menar du att jag ska ha tätare mellan reglarna eller fler plåtvinklar eller både och?
Vad bör jag köra som cc mellan reglarna? Antar att 60cm är för stort?
Tänkte även lägga lite kilar under reglarna för avlastning.
 
Reglarna på cc 60 cm.

Plåtvinklarna kan du ta cc 1 m men du måste ha mellanlägg under regeln på cc 50 cm om dom inte ligger dikt an golvet.
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Tänk på att lägga papp under regeln så den inte ligger mot betongen.
 
Reglarna ligger helt i luften, ligger inte mot betongen någonstans. Blir att lägga mellanlägg varje 50cm då. Vad tror ni om plåtvinklarna jag använt. Funkar dessa? Det känns stabilt iafl när jag provlagt skivorna..
 
Jag är visserligen lekman, men låter lite risky för ett våtrum där man ska ha tätskickt och helst ha så lite rörelse som möjligt om du "hänger" golvet i skruvarna på plåtvinklarna känns det som att det kan röra sig en del.
 
Lutande skrev:
Jag är visserligen lekman, men låter lite risky för ett våtrum där man ska ha tätskickt och helst ha så lite rörelse som möjligt om du "hänger" golvet i skruvarna på plåtvinklarna känns det som att det kan röra sig en del.
Om du läser igen så var det ett badrum som ska bli vardagsrum.
 
Det ser ut som du redan kilat under (gröna kilar). Det är perfekta mellanlägg. Jag hade säkrat dem med lim så de inte tör sig med tiden. Sen är ju vinklarna bra att hålla regeln på plats.
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Japp, har använt biltemas gröna plastkilar. Vilket lim rekomenderas om man ska limma dom mot betongen?
 
Något montagelim, typ pl400.
 
Blanda bruk och tryck in under regeln överallt så det blir stumt.
 
smurfen72 skrev:
Blanda bruk och tryck in under regeln överallt så det blir stumt.
Varför? Mer omständigt och bruket får inte vara i direktkontakt med trä.
 
Man lägger naturligtvis papp mellan regeln och bruket och använder bruk som krymper minimalt. Visst är det kanske omständigt men det blir en massa vinklar annars om golvet ska bli stumt och förbli så.
 
Du borde nog både sala under ordentligt och skruva ner reglarna så att de vare sig sviktar eller reser sig. 45x45 kan ibland slå och vrida sig rejält. Förslaget att gjuta under, med syllpapp mellan regel och betong, tillsammans med genomgående skruv eller lämpliga vinklar vore mitt val (om det inte är en tillfällig lösning). Du vill inte ha svikt eller knarr i golvet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.