Hej,
Efter några veckors jobb börjar det dra ihop sig.

  • 117m2 marksten.
  • Gånggrind.
  • Två motordrivna skjutgrindar.
  • Belysning

nedlagd tid ca:200h and counting...
Kostnad: runt 65k and counting...

Innan:
Vy över en villa med platt tak och vit fasad omgiven av grön gräsmatta och marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Panoramavy av ett hus med nylagt marksten på uppfarten och pågående utomhusprojekt.
Panoramabild av uppfart med ny lagd marksten och en husfasad, bil parkerad till höger.

Belysning:
Nyinstallerad markbelysning längs stenlagd uppfart med bil och häck i mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss på grindar:
3D-skiss av hus med marksten och motordriven skjutgrind i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat gräva ner stolparna till gånggrinden:
Installation av grindstolpar på en uppfart med marksten och trädgårdsverktyg i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av skjutgrind 1:
Omonterad skjutgrind liggande på marksten framför en byggnad under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår:
  • Montering av skjutgrind 2
  • Gräva hål för stolpar
  • Gjuta
  • Gräva ner ström
  • Montera beklädnad på grindar
  • Belysning till grindar




Fotsättning följer.. (y)
 
  • Gilla
Eddza och 9 till
  • Laddar…
Motordrivna grindar är något jag har drömt om länge. Det ska bli intressant att se hur du löser det!
 
Stiligt (y)
 
Vad är det för belysning du lagt i marken och vad är det för skjutgrindar?
 
Med motordrivna grindar är det viktigt för trivseln i kvarteret med grannar att grinden öppnar så snabbt att bilen inte står o väntar på gatan.....Att stå och blockera vägen för grannar medan grind öppnas är verkligen att be om trubbel !

En annan sak är snöröjningen som riskerar ploga slask så att grinden inte går att öppna...smart är då att installera styrning på grinden att den är i öppet läge när det är frysrisk ,snö

kul med motorstyrda grindar ger lite Dallas känsla
 
:)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Egentillverkade grindar i aluminiumprofil ? Vad har du för lösning på motordriften av grindarna ?
 
@MM77
Tack:)

@Jessnet
Belysningen i Marksten Glassten D-LM2004 & Spot D-LM2000 finns här
Grindarna kommer från Bauer Systemtechnik GmbH finns här

@byggarätt
Ja kanske i Stockholmsområdet är det ett problem:). På min gata där det knappt går någon trafik ser jag det inte som något direkt problem. Det ska kopplas ihop med min HC2 så att jag kan öppna innan jag åker från jobbet (5min) :) Då är det redan öppet när jag är hemma. Dom ska även öppnas med automatik den dagen sophämtning sker. Samma sak med snö, det kan jag sätta upp i HC2:an baserat på temp osv.:cool:


@NetNut
Grindarna kommer från Bauer Systemtechnik GmbH finns här Dom har även drivning. I mitt fall har jag två sådana här
 
Redigerat:
Projekt uppdatering:
Monterat grind 2.
Lagt ut räls.
Kollat lite vart stolparna ska monteras.


Lite fler bider på :
Delvis monterad metallgrind med räls och ouppackade delar vid en häck på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterad grind med räls på en uppfart, en person står bredvid och en verktygsvagn syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vet inte alls om det funkar men hade det inte varit fräckt att haft den plattraden lite nedsänkt (bara ngn cm) för att skydda rälsen. Kanske en elslinga också för att smälta bort snön :)
 
Perfekt med välkomstautomatik...att grindarna öppna när du kommer hem och när du åker...det jag menade med att stå och vänta på grinden är att det är lägre livskvalitet ...som att bygga rödljuskorsning mitt på landet...

Människor behöver automatik som är anpassad till hennes tempo o humör...som en klocka som tickar lite för fort i stället för behagligt rogivande...eller rapplig knapp i bilen...kan förstöra en i övrigt perfekt bil

Ska bli kul att se vad du gör med styrningen av grind o bil (motorvärme+kupe)

Sopbilsöppet låter som om ni har sopgubbar som går in på tomten..i stockholm är vi snart framme med att man får möta sophämtning o tippa elva behållare i tjugo olika bilar ;-) Miljövinsterna ser vi i nästa liv
 
@Olofh
Inte så dum idé med värmeslinga i rälsen. Kanske skulle den kunna monteras under rälsen. Dock osäker på effekten som behövs för att effektiv få snösmältning. Att däremot montera markstenen nedsänkt tror jag inte är att rekommendera då allt kommer samlas där. Svårt att få bort.. :rollekes:


@byggarätt
Yes det kommer bli trevligt. :) Förhoppningsvis kommer Fibaro stödja HomeKit så allt blir ännu trevligare.
Siri I am coming home: Grind öppnas, ytterdörr öppnas, lampor i hallen sätts på osv... :)

Yes sopgubbarna går in & hämtar :)
 
Sant att nedfällt kan mkt mög samlas i. Men då får du bygga en städautmation ;)

Men jag har sett inlägg här där folk lagt ngn värmeslinga under plattgångar för att slippa sanda så kanske kan va ngt att kolla upp
 
@Olofh
Jo jag är sett olika lösningar med värmeslingor under marksten. Dock räknade jag på det och tyckte inte det var värt pengarna. Tur att man bor i mellansverige där mycket snö sällan kommer på senare år.

Idag har jag börjat planera för att måtta in stolparna korrekt.
Längdmärkning av stolpar på en gräsmatta för ett byggprojekt, med måttband och metallprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
I brist på tid hann jag inte så mycket idag.;)

4/5 stolphål klara.
Delvis grävda stolphål och byggmaterial på en uppfart med skottkärra och mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällsbild på en uppfart med fyra av fem grävda stolphål, verktyg och gjutningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon grävs det sista och eventuellt påbörjas gjutning. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.