Ja har du COOP 4 så har du tjänat ihop investeringen efter ca 400 tusen kwh värmeförbrukning...om inte pumpen gått sönder innan dess :)
 
Pasta skrev:
25000-30000 kWh är väl ganska normalt för äldre villor och då kan det vara ekonomiskt fördelaktigt med marvärme och bergvärme trots högre investeringskostnad än föt tex fjärrvärme.

CarMan du ger ju alltid råd att installera markvärme även vid nybyggnad oavsett storlek på hus eller beräknad värmeenergiförbrukning.

Hur många kWh tycker du att en nybyggd villa på ca 160m² bör ha i tappvatten och värmeenergiförbrukning för en normalfamilj?

Var tror du brytgränsen i kWh går där det inte längre lönar sig jämfört med fjärrvärme eller elpanna som har betydligt lägre investeringskostnad och längre livslängd?

När man räknar livscykelcostnader LCC för lönsamhets bedömning så räknar man Årlig besparing x Livslängd / Investering > 1,33
eller
Livslängden / Payofftid > 1,33
Mao så måste du räkna upp den ökade investeringen med 1,33 för att täcka kapitalkostnader.

/Patrik

JAg ahr dåliga uppgifter på vad nya hus drar. det enda jag lagt märke till är att dom drar mer än vad man tror, dom är inte så snåla som ryktet påstår.

om man tittar på dom som har nya hus så gör dom ju av med bort åt 18 000kW inklusive hushålsel, & då värms husen med frånluftsvärmepump.
vad tror ni på om det här?
enplans villa 150 m2 total el förbrukning 18 000kW
6 000kW hushåls el = 12 000kW, men sen tar vi bort vad frånluftsvärmepumpen gör o då hamnar vi på 16-17 000kW

Jag har ju räknat på energi siffror från min komun, fjärvärmen kostar ju olika !!!
det jab minst gillar med fjärvärmen är att den rörliga delen är låg, jag kan inte vara med o påverka >:(
 
När jag säger energisnålt nytt hus så tänker inte jag på ett prefabhus som knappt klarar BBR kraven där frånluftsvärmepumpen ar det som räddar upp kravet.

Jag menar snarare väl isolerat med FTX ventilation mao under 10 000 kWh inkl tappvarmvatten.

Om vi då använder dina siffror med en låg energiförbukning 10 000 kWh och gör en LCC beräkning:

Investering Markvärme 140 000
Investering Fjärrvärme 50 000
Skillnad 90 000:-

Energipris fjärrvärme 70 öre kWh
Energipris VP Cop 33 öre kWh
Skillnad 37 öre kWh

Vid en förbrukning 10 000 kWh och en teknisk livslängd på 30 år (inte så troligt men OK)

Årlig besparing 3700:-

Om vi tillämpar LCC för lönsamhets bedömning så räknar man Årlig besparing x Livslängd / Investering > 1,33

3700:- x 30år / 90000 = 1,23 MAO investeringen lönar sig inte det skall vara över 1,33 men det ligger inte så långt ifrån men då har jag inte tegit hänsyn till att fjärrvärmecentralen har längre livslängd vilket gör att den har ytterligare lite bättre ekonomi.


Det jag vill säga med detta är att den långsiktigt bästa investeringen man kan göra är att bygga energisnålt (isolering och fönster) eftersom den investeringen har lång livslängd i förhållande till investering. Sedan kan man dimmensionera värmeanläggning och välja energikälla.

Värmepump är ett utmärkt sätt att sparaenergi i mer energikrävande hus men är inte per automatik alltid det bästa valet.

Snart gäller dom nya reglerna för energihushållning
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50489
och då måste man bygga energisnålt och ha återvinning på ventilationen och då blir valet av energikälla inte lika avgörande för LCC kostnaden investeringkostnaden för värme anläggningen får större betydelse.

/Patrik

 
Pasta skrev:
När jag säger energisnålt nytt hus så tänker inte jag på ett prefabhus som knappt klarar BBR kraven där frånluftsvärmepumpen ar det som räddar upp kravet.

Jag menar snarare väl isolerat med FTX ventilation mao under 10 000 kWh inkl tappvarmvatten.

Om vi då använder dina siffror med en låg energiförbukning 10 000 kWh och gör en LCC beräkning:

Investering Markvärme 140 000
Investering Fjärrvärme 50 000
Skillnad 90 000:-

Energipris fjärrvärme 70 öre kWh
Energipris VP Cop 33 öre kWh
Skillnad 37 öre kWh

Vid en förbrukning 10 000 kWh och en teknisk livslängd på 30 år (inte så troligt men OK)

Årlig besparing 3700:-

Om vi tillämpar LCC för lönsamhets bedömning så räknar man Årlig besparing x Livslängd / Investering > 1,33

3700:- x 30år / 90000 = 1,23 MAO investeringen lönar sig inte det skall vara över 1,33 men det ligger inte så långt ifrån men då har jag inte tegit hänsyn till att fjärrvärmecentralen har längre livslängd vilket gör att den har ytterligare lite bättre ekonomi.


Det jag vill säga med detta är att den långsiktigt bästa investeringen man kan göra är att bygga energisnålt (isolering och fönster) eftersom den investeringen har lång livslängd i förhållande till investering. Sedan kan man dimmensionera värmeanläggning och välja energikälla.

Värmepump är ett utmärkt sätt att sparaenergi i mer energikrävande hus men är inte per automatik alltid det bästa valet.

Snart gäller dom nya reglerna för energihushållning
[länk]
och då måste man bygga energisnålt och ha återvinning på ventilationen och då blir valet av energikälla inte lika avgörande för LCC kostnaden investeringkostnaden för värme anläggningen får större betydelse.

/Patrik

140 000:- var referens siffra till en bergvärme anläggning i ett äldre hus.
i ett nytt hus så ska man köra markvärme & om man förlägger slangen isamband med dom andra markarbetena så är det mycker prisvärt.

du måste skilja på vad huset har för energi årgång & vad man kan få ner energi årgången till !!!

dom flästa hus som bygs idag är inte så energisnåla som vi tror, det är alla "maskiner" runtikring som gör så man tror det (man jämför äpplen & päron)

om vi tar huset som jag visa som drog 16 000kWh/år sen instalerar vi en FTX för (har ingen aning avd deta agrigat kostar, vi tar inte med rörsystemet för det behövs oavsett värmekälla)
då har vi fått ner energiförbrukningen till ??? 11-12 000kWh/år?
fjärvärmen kostar 50 000:- + FTX = 70 - 80 000:-
ytjordvärme (pump 50 000:- markslinga, inka allt! 10 000:- FLM 10 000:- ) = 70 000:-

Sug på den då  ;)

men dom flästa hus säljs med frånluftsvärmepump, för att hålla ner investeringen.
en sån ligger på 35 000:- & minskar energiförbrukningen från 16 000kWh/år till 11 - 12 000kWh/år


-------------------------------
Fjärrvärme + FTX: investering 80 000:- drift 8640:-/år livslängd 60 år
Ytjordvärme + FLM: investering 70 000:- drift 5400:-/år livslängd 20 år
Frånluftsvärmepump: investering 35 000:- drift 8500:-/år livslängd 10 år
 
Nya BBR kommer kravet på energiåtervinning på frånluften även vid Markvärme och bergvärme FLM kommer inte att gokännas därför räknade jag inte kostnaden för ventilationsanläggningen .

Byggnaden bör förses med lämpligt dimensionerad, med hänsyn tagen till
distributionsförluster och förekommande drivenergi, ventilationsvärmeväxlare
som överför värme från frånluften till tilluften med lägst 70 % temperaturverkningsgrad
eller frånluftsvärmepump som ger motsvarande besparing.
Jag har skiljt på energiförbrukning och vad man på det sättet att jag räknade samma värme behov för huset eftersom återvinningen blir obligatorisk.

Äppen och päron? Hmm Jag skrev att jag inte ser ett taskigt isolerat prefabhus med frånluftvärmepump som energisnålt. De flesta prefabhus kommer inte att klara nya BBR kraven med generella U-värden.
Men tyvär så kommer frånluftsvärmepumparna även i fotsättningen göra att det går att räkna hem mindre välisolerade hus med en värmefaktor 2 trots hög energiförbrukning under den kalla perioden tack vare att den får tillgodoräkna sig återvinningen.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Nya BBR kommer kravet på energiåtervinning på frånluften även vid Markvärme och bergvärme FLM kommer inte att gokännas därför räknade jag inte kostnaden för ventilationsanläggningen .

Byggnaden bör förses med lämpligt dimensionerad, med hänsyn tagen till
distributionsförluster och förekommande drivenergi, ventilationsvärmeväxlare
som överför värme från frånluften till tilluften med lägst 70 % temperaturverkningsgrad
eller frånluftsvärmepump som ger motsvarande besparing.
Jag har skiljt på energiförbrukning och vad man på det sättet att jag räknade samma värme behov för huset eftersom återvinningen blir obligatorisk.

Äppen och päron?  Hmm Jag skrev att jag inte ser ett taskigt isolerat prefabhus med frånluftvärmepump som energisnålt. De flesta prefabhus kommer inte att klara nya BBR kraven med generella U-värden.
Men tyvär så kommer frånluftsvärmepumparna även i fotsättningen göra att det går att räkna hem mindre välisolerade hus med en värmefaktor 2 trots hög energiförbrukning under den kalla perioden tack vare att den får tillgodoräkna sig återvinningen.

/Patrik

om man inte får andvända FLM, hur komerdigsej att man får andvända frånluftsvärmepumpar?
jag har inte koll på dom där reglarna du pratar om, men om vi räknar bprt återvinninen & tar din energiförbrukning så blir det:

huset drar 10 000 kWh/ år (fjärvärme 72öre, el 1krona)
fjärvärme investering 50 000:- drift 7200:-/år
ytjordvärme investering 70 000:- drift 3300:-

redan efter 5 år har man tjänat in den dyrare investeringen, man fjärvärmen lär hålla 3 ggr så länge, men markslingan behöver inte bytas när värmepumpen kastas ut, mara dit men en nu pump !

på 40 år har fjärvärmen kostar 338000:- (investering + drift)
Mot ytjordvärmens 252000:- (investering + drift + yttligare en värmepump)
ytjordvärmen blir ju billigare ävan om vi räknar med 2 extra pumpar!
man kan desutom vid nyinstalation dimensionera radiatrosystem & värmepump så man får lika bra COP om jag har 4+ !!!!
 
Är på väg att ansluta till fjärrvärmen , liten investering 49000:- 0.60/kwh med fast
avgift inräknad , bekvämt ,utrymmessnålt och oändlig tillgång till varmvatten utan
att toppa med elpatron i en stor extra beredare .
men om jag hade Fortum Stockholm som leverantör skulle jag inte välja fjärrv.

mvh/sae
 
sae skrev:
Är på väg att ansluta till fjärrvärmen , liten investering 49000:-  0.60/kwh med fast
avgift inräknad , bekvämt ,utrymmessnålt och oändlig tillgång till varmvatten utan
att toppa med elpatron i en stor extra beredare .
men om jag hade Fortum  Stockholm som leverantör skulle jag inte välja fjärrv.

mvh/sae

Nä det är ju stor skilnad på dom olika levrantörerna & mina uträkningar bygger på Kartineholms priser.

Det finns ju några komuner som har ett riktigt bra pris !

När jag för 2 år sedan köppte deta hus så var jag inne på fjärvärme eller bergvärme.
då man har många andra utgifter när man köper hus så hade fjärvärme kortsiktigt varit bra. Jag försökte förhandla lite angående instalations kostnaden, men dom var mycket trögfattade o förstod Nol !

vi har här ingen bindningstid & kan köper själva värmeväxlaren, det är altså bara inkopplingan som kostar fjärvärmelevrantören pengar.

Jag tyckte att dom kunde bjuda på större delan av denna kostnad, mot att jag skrev på att avtal om att ha fjärvärme i X antal år.
men det gick dom inte med på & då förlora dom mig som kund. & det är väll det bärta jag gjort nu med facit i hand, tur att dom inte gick med å det!
 
jag fick erbjudande om fjärrvärme i sommras anslutnings avg.40K o 93 öre/kw


på 40 år har fjärvärmen kostar 338000:-
jag tror att priset driften lär ju gå upp på 40år
 
P
Fick ett pris av Södertörns Fjärrvärme för att installera i vårat hus i Stuvsta. Värmeväxlaren var billig, tror det var 23 000:- inklusive demontering av gamla elpannan. Det som var dyrt var grävningen, 2500:-/meter så totalpriset skulle bli ca 75-90 000:- med en uppvärmingskostnad på ca 17 000:-/år för de 28 000 Kwh vi gör av med på exlusive hushållsel.

Det blev ingen fjärrvärme, beställde VP istället.
 
ByggareBob99 skrev:
jag fick erbjudande om fjärrvärme i sommras anslutnings avg.40K o 93 öre/kw


på 40 år har fjärvärmen kostar 338000:-
jag tror att priset driften lär ju gå upp på 40år

Jag har inte räknat med prishäjninf på varese fjärvärme eller el.

men om priset gårt upp så är det bar till fördel för ytjordvärmen.
går priset för el upp 3ggr så mycke som för fjärrvärmen så blir höjningen lika mycke/kWh (värme) eftersom värmepumpen har ett årscop på 3 så måsta den ju höjes 3ggr så myck för att göra samma "skada" som en kWh på fjärväremn
 
Jag citerar från http://www.goteborgenergi.se/ :

Vad kostar fjärrvärme?

Med hänsyn till den höga leveranssäkerheten och vår underhållsgaranti vågar vi påstå att fjärrvärmen är mycket prisvärd. Så här ser våra fyra finansieringsalternativ ut. Samtliga priser är inklusive skatt och moms.

Priserna gäller från och med 1 januari 2006.
   

Fjärrvärmepaket Investering Fast avgift Energipris Underhålls-
garanti
Fjärrvärme 1 0 kr 325 kr/mån 76,8 öre/kWh -
Fjärrvärme 2 31 000 kr 0 kr 76,8 öre/kWh 95 kr/mån
Fjärrvärme 3 82 000 kr 0 kr 51,5 öre/kWh 95 kr/mån
Fjärrvärme 4 130 000 kr 0 kr 35,5 öre/kWh 95 kr/mån
         
         
Trygg med prisgaranti

Med vår Prisgaranti kan du binda det rörliga energipriset i 3 år mot ett tillägg på +2 öre/kWh eller 5 år mot ett tillägg på +3 öre/kWh.

Enkelt och bekvämt med underhållsgaranti

Underhållsgarantin är ett tillval som ger dig:
Felavhjälpning.
Arbete och material vid reparation.
En ny anläggning när den gamla har gjort sitt.
Tittar man på en annan av deras sidor så ser man att de räknar med 25000 kWh som normal förbrukning. I GP har de uppgivit 7% avkastnings krav.

I alternativ 1 hyr man anläggningen.
I alternativ 2 köper man abonent centralen.
I alternativ 4 köper man hela anläggningen.

När jag för ett tag sen räknade på det så kunde jag konstatera att man skrev av abonentcentralen på 10 år, och hela anslutningen på 30 år. Det beräknat på 25.000 och 7%, samt prisskillnaden på kilowatten.

Man brukar räkna med 30 års livslängd på nedgrävda PUR-isoleraderör.

Sedan får var och en räkna på sina egna förutsättningar på den egna orten.

Sedan ska man ju tänka på att även fjärrvärmen är beroende av mer eller mindre bizzarra politiska nycker, både på det lokala planet och i riksdagen. Lika lite som olje- eller elbolagen rår för skattehöjningarna på dessa energislag rår fjärrvärmen över de höjningarna men även de berörs.
 
Förutsättningar:
Elpanna och vattenburet värmesystem, elförbrukning för värme och varmvatten 25 000kw/år = 25 000 kr. Elpanna 90% effektivitet = värme och varmvattenbehov på 22 500 kw. Systemet är 10 år och beräknas hålla i tio år till.

Investeringsalternativ                   Kostnad           Besparing/år
1. Luft/luftpump                              20 000 kr                   5 000 kr
2. Ny elpanna                                40 000 kr                    1 000 kr
3. Fjärrvärme (0,6kr/)                    50 000 kr                  10 000 kr
4. Dockad luftvatten                       70 000 kr                  14 000 kr
5. Luftvatten ny elp/ack                100 000 kr                  14 000 kr
6. Pellets typ "Nohands"                100 000 kr                  12 500 kr
7. Markvärmepump                      120 000 kr                  16 000 kr
8. Bergvärmepump                       140 000 kr                  16 000 kr

Payofftid/investeringbidrag
                                               Payofftid/år    Förtjänst vid 10 år
1. Luft/luft                                      4                             30 000 kr
2. Ny elpanna                               40                            -30 000 kr
3. Fjärrvärme                                 5                             50 000 kr
4. Dockad luftvatten                       5                              70 000 kr
5. Luftvatten ny elp/ack                  7                              42 000 kr
6. Pellets typ "Nohands"                  8                              25 000 kr
7. Markvärmepump                       7,5                            40 000 kr
8. Bergvärmepump                        9                              16 000 kr

Efter 10 år får man räkna med att visst material är förbrukat eller behöver omfattande service/utbyte/reparation såsom fläktar, kompressorer, pelletsdelar.
Luft/luftpumpen är helt förbrukad och där behövs en ny!

Vad har vi för medelkostnad/år på investeringen och förbrukad energi under 10 år?
250 000 kr skulle det ha kostat om vi inte gjort någonting och elpannan hållit i 10 år till.
Jag räknar/tänker så här: 250 000 – (besparing x 10) + investering delat på 10 år = medelkostnad.

1. 200 000 + 20 000 = 220 000 kr/10 år = 22 000 kr/år
2. 240 000 + 40 000 = 280 000 kr/10 år = 28 000 kr/år
3. 150 000 + 50 000 = 200 000 kr/10 år = 20 000 kr/år
4. 110 000 + 70 000 = 180 000 kr/10 år = 18 000 kr/år
5. 110 000 + 100 000 = 220 000 kr/10 år = 22 000 kr/år
6. 125 000 + 100 000 = 225 000 kr/10 år = 22 500 kr/år
7. 90 000 + 120 000 = 210 000 kr/10 år = 21 000 kr/år
8. 90 000 + 140 000 = 230 000 kr/10 år = 23 000 kr/år

Detta är verkligheten och den innebär att för de flesta är det inte så lätt att tjäna pengar på uppvärmningen av sitt hus. Sedan kan vi diskutera investeringskostnader och besparingfaktorer i all evighet.  

rogge

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.