Du kopplar bara fasen via IHC-reläerna, men själva röret kommer innehålla alla kablar. Inte för att det måste, men nollan och jorden ska ändå till samma central, så det är logiskt.
 
Hej

Har försökt läsa mig fram till hur mycket man behöver för att förse min gillestuga med IHC.

Så här är det. Jag bygger om och har planerat två slingor med spottar, en trappbelysning med dimmer samt en taklampa med dimmer. All el hamnar på ett ställe och jag hade planer att bygga enligt den "gamla" arkitekturen med dosor och 200 ner till brytaren.

Nu vill jag ha IHC istället.

Det jag vill veta är vilka delar är minimum för att detta skall kunna byggas. Jag har kikat på den danska sajten billigIHC men där finns ju 100+ produkter. Jag vill ha en inköpslista för att bygga in IHC till ca 4-5 grupper med dimmer. Allt skall manövreras från 1-2 brytare och gärna med IR också.

Vad behöver jag?
 
NiBaBaD skrev:
Hej

Har försökt läsa mig fram till hur mycket man behöver för att förse min gillestuga med IHC.

Så här är det. Jag bygger om och har planerat två slingor med spottar, en trappbelysning med dimmer samt en taklampa med dimmer. All el hamnar på ett ställe och jag hade planer att bygga enligt den "gamla" arkitekturen med dosor och 200 ner till brytaren.

Nu vill jag ha IHC istället.

Det jag vill veta är vilka delar är minimum för att detta skall kunna byggas. Jag har kikat på den danska sajten billigIHC men där finns ju 100+ produkter. Jag vill ha en inköpslista för att bygga in IHC till ca 4-5 grupper med dimmer. Allt skall manövreras från 1-2 brytare och gärna med IR också.

Vad behöver jag?
Prova med :

1 * Controller 128 In & Out 120 B 1202
1 * Strömförsörjning 72W 120 B 1062
4 - 5 * UniDimmer 400W 120 B 1240
1 * Input 24V 120 B 1010

Om du endast skall ha dimmer grupper behöver du ingen output enhet då du direkt kopplar signalerna från inputenheten till UniDimmern. Utgången från dimmern kopplar du direkt till trafon eller spottarna om 230V

Vill du dock ha IR styrning tillkommer:

1 * Output 24V 120 B 1021

Beroende på vilken designlinje du väljer så väljer du där 16-kanalig fjärr med IR mottagare på de platser du väljer kunna styra systemet från.

Typ Senso, väljer du lämpligen från Elbutik:

1 * Senso handsändare IHC 1736541
X * Senso IR mottagare IHC 1736531 (vit, finns i andra färger)
2 * Senso Senso Manöver enhet 1736511 (vit, finns i andra färger)

Till detta behövs X meter, för din applikation 6-linkkabel + mellan IR mottagaren och inputenheten X meter 10-linkkabel.

Detta är endast ett exempel på en installation med den tänkta funktionen.
Dock är detta ett MYCKET dyrt dimmringssystem, IHC är ju tänkt för så mycket mer än dimmring.

Mvh
TDK
 
Tack för snabb feedback, och ursäkta mitt sena svar.

Ok, det verkar vara lite dyrt för att dimma mim gillestuga. Men vad finns det för alternativ?

Min krav bild är...
> Ska dimma 4 slingor
> Vill ej ha 4 dimmrar. 2 maximalt så jag behöver "dubbeldimmer"
  Är detta ett alternativ? http://www.martek.nu/product_view.asp?id=5&key=2
> Möjlighet att styra remote.
> Den/de skall vara snygg
> Gärna vanliga knappar i samma serie

Det börjar brännas du...skall snart stänga väggen vaggen.jpg

/N
 
NiB skrev:
Tack för snabb feedback, och ursäkta mitt sena svar.

Ok, det verkar vara lite dyrt för att dimma mim gillestuga. Men vad finns det för alternativ?

Min krav bild är...
> Ska dimma 4 slingor
> Vill ej ha 4 dimmrar. 2 maximalt så jag behöver "dubbeldimmer"
  Är detta ett alternativ? [länk]
> Möjlighet att styra remote.
> Den/de skall vara snygg
> Gärna vanliga knappar i samma serie

Det börjar brännas du...skall snart stänga väggen [bild]

/N
Du har inte funderat på dessa billiga trådlösa system, typ NEXA eller GIRA?
 
Tjena

Var och kollade på classes system idag men delarna (framförallt fjärrarna och brytarna) är ju fruktansvärt fula.

Sen sökte jag lite på Gira och fastnade direkt för designen, men jag hittar väldigt lite om deras radiobuss system. Varken någon bara information och/eller vilka som är återförsäljare.

Vet någon det. Var man kan höra sig för?. Jag behöver nog en eller två multibrytare (3 kanals touch sesor) sen dimmer mottagare eller om det är en central - vet ej...
 
Tostarp skrev:
PS Glöm inte att dra uttag till fönstersmygarna (Enligt TLövskogs tidiga arbeten och inlägg...). Jag har gjort det till varenda fönster och frun fullkomligt ÄLSKAR  :pdet.
Hur har ni gjort här? Ett uttag på varje sida nere vid fönsterbrädan och ett i mitten längst upp?

Om ni har flera uttag i samma fönster har ni kopplat dem till samma utgång i IHC då? Jag hade en tanke på att låta alla "låga" uttag gå på en utgång/dimmer och alla "höga" på en annan.
Några foton?

/Marcus
 
Hej,

Kolla foton längre ner på första sidan i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24179

Jag har det övre och undre uttaget till olika utgångar på IHC (och alla fönster i seig till olika utgångar). Detta är dock igentligen en missuppfattning av elektrikern. Finns liksom ingen anledning, då jag inte har både hängande och stående lampa samtidigt.

 
IHC kommer snart som trådlös variant med radiosändare
det är redan på gång i danmark men släpps i sverige efter nyåret.
läs mera om framtiden för IHC på:

http://www.intelligenthouse.se/omihc.htm

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.