Hej

Jag har sett på forumet en diskussion om att fälla in lampkontakter i fönsterkarmarna och håller på med något liknande. Jag har källarfönster där jag vill ha lampor underifrån men funderar på hur man skall göra med elen.

1) Dra en kanel direkt ut i nederdelen av karmen från ett rör i väggen
2) Sätta någon form av lampkontakt, men jag hittar inga lämpliga och detta kräver ju även en dosa...? Hrm? Sen är ju dessa lampkontakter 15*15 stora
3) Montera någon form av fast lampa i karmen.

Hur gjorde ni?
 
Hej,

När jag donade med detta så satte jag 2 doser i karmen. En där uppe för hängande taklampor och en nere vid förnsterbrädan för stående dito.

Sedan satte jag det minsta vanliga infällda väggutag jag kunde hitta med 1st gjordat uttag.

Själv byggde jag med lättbetong och då var det en barnlek att fräsa in.

Spottar i fönsterkarmen är klart en god idé. Tyvärr hade jag armerade bjälkar över fönstrena så det lät sig inte gjöras.

Dessutom ville min fru kunna byta lampa alltefter årstid etc.

Till detta kortade jag alla lampors sladdställ till rätt längd och plockade bort strömbrytaren då uttagen är styrda genom IHC.
 
Lovskog.

Har du ngn bild och/eller länk på de lamputtag fu använde. De jag hittar är gigantiska för mitt lilla 70*30 fönster.

/N
 
Hej,

Det skall jag fixa. Just nu sitter jag på SK 909 mitt ute över atlanten, men så fort jag kommer tillbaka skall jag bottanisera eller ta några nya för den delen.

 
NiB skrev:
Lovskog.

Har du ngn bild och/eller länk på  de lamputtag fu använde. De jag hittar är gigantiska för mitt lilla 70*30 fönster.

/N
Vi sätter följande spottar

Kolla www.elbutiken.se

Håltagning ca 60 mm
 
  • spot.jpg
Mitt uttag uppe i karmen med lampan hängandes ...



(Som synes ett vanligt uttag. Tyvärr så små och smidiga som går med nuvarande regelverk)
 
  • uttag_uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nere ...

 
  • uttag_nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ByggaNytt skrev:
Spottar i smygen, såklart ;)

[länk]
[länk]
Snyggt.
Vilken spott har du där 12V 230 V ? Samt hur gör du med luftspalten här, fanns det utrymme för det ? Och hur är det med skenet, jag är lite orolig för att det ska reflekteras för starkt i fönsterutan ?
 
Tackar för bilderna TLovskog... Tänkte inte på att man faktiskt kunde ha ett vanligt uttag. Jag funderade på mer på lamputtag, du vet de med tre hål i triangel. Jag ser redan nu ett hinder jämfört med min lösning. Jag har små 40*70 källarfönster så det kommer att se klumpigt ut med ett blaffigt uttag (även om det är litet). Sen har jag även svårt att få in en dosa i regelverket då jag har betong + 2 cm luft + en 70 regel sen gips. Vill inte sätta uttaget utan dosa bland trä och isolering.

Hrm , får fundera lite... Det finns små utanpåliggande uttag och lamputtag. kanske får bli ett sådant om man fräser ut lite i fönsterbrädan.

By the way, blev det några affärer över pölen? Sist jag flög västerut hade de precis infört surfning över Grönland - och då var min dator i lastutrymmet :'(

/N
 
Hej,

Tänkte inte på att man faktiskt kunde ha ett vanligt uttag. Jag funderade på mer på lamputtag, du vet de med tre hål i triangel.
De uttagen monterade min elektriker först ... vilket han dagen efter fick göra om ... på 34 ställen.

Själv hade jag sett ut en betydligt mindre kontakt med ok dimensioner från fisher. Fast det visste jag iofs redan från början var regelvidrigt och därför omöjligt. Det är ju tvunget att använda 100år gammal kontakt som garanterat klarar ett par tusen watt och säkert det med god marginal.

By the way, blev det några afförer över pölen? Sist jag flög västerut hade de precis infört surfning över Grönland - och min dator i lastutrymmet
Jag hade tänkt köpa mig en Suunto D9, men han inte med det. Det blev en del prylar till ungarna istället.





 
  • D9_medium_13121.jpg
Jag har ett uttag för utanpåliggande montage, och tillhörande stickpropp, liggandes, som borde passa. Problemet är bara att jag vet sjutton inte var det är köpt och om det fortfarande tillverkas eller liknande. Uttaget är kvadratiskt och väl kanske 5cm brett, och bygger ut kanske 1.5cm från ytan det monteras på. Stickproppen sticks in från sidan i ett försänkt uttag så måttet är i princip detsamma med stickproppen istoppad. Det är ett trepoligt ojordat uttag. Det har varit installerat just i ett fönster en gång i tiden, installerades nån gång på 80talet och togs bort vid flytt eftersom det råkade vara 0.75mm2 lampsladd för den fasta installationen nån meter fram till uttaget (INTE jag som gjorde den installationen).

Tyvärr hittar jag inte på var jag har uttaget + stickproppen just nu, men dyker det upp i samlingarna så kan jag nog skriva lite mer om det och ev. skicka med en bild...
 
ByggaNytt skrev:
Spottar i smygen, såklart ;)

[länk]
[länk]
Snyggt! Är det 12volts spottar då och hur många watt ?
Hur stor var din målarburk som du satte ovanpå ?

I dag på en 35watts 220volts spott ska det tydligen vara ett TEFAT !! i alu på 33cm i diameter och 13cm i djup !!!
 
ByggaNytt skrev:
Nix, 230V och 35 W f.n. men skall minskas till 20 W vid tillfälle!
[länk]

1 lit. målarburk + 45mm regel, 22 mm färdig smyg:
[länk]

Ahhh, jag har kört mina 35 W i 48 h, full kräm och visst blev det varmt i MDF-smygen men inget "farligt" händer. Nu kör jag alltid smygspottarna på dimmer eftersom det ger det mysigaste ljuset ;)
Ok tackar.
Ja 20W är max vad jag tänker köra när det gäller spottar i smygen, men med tanke på dom stora TEFATEN som dom nu rekommenderar börjar man ju undra om ska ha spottar i smygen överhuvudtaget. Kanske är det fiberoptik som gäller :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.