Hej

Jag och min sambo står inför lite svårigheter med planlösningen av sovrum.
Tidigare har vi klarat oss bra men med utökning i familjen så vill vi gärna ha ett sovrum till.

I nuläget så är det två sovrum och klädkammare som vi vill göra tre sovrum av, problemet är att ett av rummen blir i hörnet och åtkomsten till det rummet blir lite kärvt.

Stora hallytor är det redan så helst vill vi inte bygga ännu en hall, dock så ser vi inte så många alternativ.
Jag tror vi har fastnat lite i våra tankegångar och skulle nu vilja ha lite synpunkter från utomstående.

Tanken med de tre rummen är följande
1 Vårat sovrum, säng 180x200, sängbord, garderober (vi använder nu 3m lång o 60 djup för oss två)
2 barnrum, upp till 120 säng, 1-2 garderober möbler etc
3 barnrum/gästrum 120 säng, 1-2 garderober etc.

Den gråa kuben är två garderober, i största mån vill vi ha kvar dem då förvaring är ett plus.
Första bilden är nuvarande planlösning

Har aldrig gjort detta innan så säg till om bilderna är små eller något är fel.
Jag ska ge mig på att rita in möblemang, men jag är inte så bra på dessa ritprogram.
Bild 1
Ritning av nuvarande planlösning med två sovrum och mått för varje rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2
Planritning över befintliga sovrum och klädkammare med måttangivelser, markerad potentiell passage till nytt sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3
Ritning av en planlösning med två sovrum och en klädkammare som ska omvandlas till tre sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 4
Planritning över två sovrum och en klädkammare med måttangivelser.
Bild 5
Planlösningsskiss med tre sovrum på 13,29 m², 12,8 m², och 9,31 m² samt indikerade dörröppningar.
 
Redigerat:
JAg tycker variant 2 räknat uppifrån känns som den vettigaste. Det är ju också möjligt att hänga dörrarna så att de går inåt men åt andra hållet. Nu blir det en "u-sväng" för att komma in i 10,15m2 rummet.

Den sista varianten blir ju minst korridor men känns konstig, fungerar säkert men det är inget normalt sätt att bygga.

Kan du inte sätta siffror på dina olika alternativ så blir det lättare att hålla isär kommentarerna
 
Jag tycker också att alternativ 2 uppifrån verkar bäst. Hur du ska hänga dörrarna beror ju också lite på hur du ska möblera rummen.
 
Hej

Tack för synpunkter. La till bild nr som nu kan vi benämna dem #1 #2 osv.
Vi är inne på bild #2 alternativ #4, det verkar som att vi inte kommer ifrån att bygga mera hall.
Ska ge mig på lite möblering, men jag ritar streck för streck så det tar lite tid.
Fråga dock, innerdörrar mått? Vi har nu 900mm breda dörrblad, med karm blir det då 950?
Känns det trångt med 800 breda dörrar och vad är då själva byggmåttet man ska använda när man ritar in en dörr?

Mvh
 
Är det bottenplan eller övervåning? 80 cm är ett helt normalt dörrmått, men 90 cm är numera krav för rullstolstillgänglighet.
 
Hej Anna

Det är bottenplan, huset är ett 1 planshus.
Är det strikta regler ang rullstolstillgänglighet eller är det mer som riktlinjer?
Vi bor inte i ett detaljstyrt område, så bygglov för ombyggnad inomhus behövs ej.

Mvh
 
Om ni bara bygger om innomhus och inte behöver bygglov så skulle jag göra det lätt för mig och inte fråga om handikappanpassade dörrbredder.

Vi har 80 breda karmar och det fungerar bra, själva dörrhålet blir ca 70cm. En toalett har 70 karm och det är väl litet men fungerar till en liten toalett eller garderob där man ändå måste planera nästa steg för att inte gå in i något. Det känns dock väldigt konstigt att gå i full fart genom ett hål som bara är 60 cm brett (provade just att rusa in på muggen :) ). 70 är dock inga probelm
 
Ni har ingen bild på hela planlösningen så man kan få sig en mer överskådlig bild av hur rummen mot dessa rummen ser ut?
 
Jodå här är den delen av huset
Ritning av en husplan som visar möblering och dörrstorlekar för hall, sovrum, WC och kök.

Jobbar på möblemang, men det är svårt att visualisera hur det kommer se ut, de blir nog att möblera och sätta upp fejkväggar i rummen för att se hur dem blir invändigt. Hallen in till dem blir svårare att simulera i verkligheten, då måste vi börja riva.

Då kanske det blir att byta till 80 dörrar, en ide, eftersom vi har 90 dörrar, är att bygga efter 90 och sen sätta in dem, blir de för stora så kan man väll bara regla ut på vardera sida karmen så en 80 dörr passar, känns enklare att gå från stor till liten än tvärtom.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gillade också förslag två, men skulle valt att inte ha dörren på sneväggen utan "andra" väggen.. i ena barnrummet (så många dörrar där ändå..plus att det gör rummet intressant att kunna möblera vid en snevägg (personlig åsikt bara) :)
 
BirgitS
För att enkelt lägga in möbler och få en 3D-vy som man kan "gå" omkring i brukar jag använda Sweet Home 3D: http://www.sweethome3d.com/sv/

Du kan ju ha kvar en dörr på 90 cm så blir det i alla fall ett rum som är tillgängligt för rullstol.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ritning av husplan som visar förslag till omstrukturering med rödmarkeringar för att behålla klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


detta är ett alternativ annars, hade ev möjliggjort att fortfarande ha kvar klk till det större sovrummet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.