S
Hej alla kloka, jag har sökt och sökt men inte hittat ett svar i alla miljoner tidigare trådar om ventilation.

Kortfattat: Är nybliven ägare till fritidshus. Längst upp i innertaket där det är öppet till nock syns fuktfläckar på panel och limträbalken. Har fått förslag på åtgärd, undrar om det är rimligt.

Huset är 75 kvm med ryggåstak. Är närmast kvadratiskt i yttermått: ena halvan av huset har tre sovrum, hall och toa. Toan har separett med fläkt som alltid går. I denna del av huset finns innertak och oisolerad vind. Andra halvan öppet vrum + kök. Här har tidigare ägare öppnat till nock. På utsidan på denna halva av taket finns luftspalt, öppet vid takfot och nyligen monterad längsgående ventil på taknock.

Ventiler: Två nära nocken. Den vid yttervägg går via ett utrymme (överhäng på taket över altan) ut i det friska. Den andra in på vinden i andra delen av huset. På vinden finns sedan gavelventil vid andra gaveln.

Huset fick nya fönster i alla rum utom vrum+kök och ny ytterdörr för ca 3 år sedan. Verkar ha stått kallt under vintrarna.

Förslaget är att sätta tilluftsfläkt på en av ventilerna vid nocken för att få den fuktiga varm luften som samlas där att röra på sig.

Är det vettigt? Tips på lösning? Tips på fläkt? Alla förslag och infall välkomnas! Tummen sitter på rätt ställe men jag är oerfaren.
 
Är det takstolar där det är öppet upp till nock? Vad är det för yttertak?
 
S
Hej! Det är tre limträbalkar där det är öppet till nock, takstolar i andra delen av taket. Yttertak takpapp.
 
S
Puffar upp frågan--många har väl öppet till nock, hur löser ni ev ansamling av fuktig luft upp mot nocken? Tilluftsventiler nära nock verkar inte göra tillräckligt, vad jag förstår, men vad är bäst lösningen för detta?

Se gärna första inlägget för mera info!
 
Tror du behöver fota eller rita för att man skall förstå. Har du öppet upp till nock måste du ju ventilera ovan isoleringen på något sätt. Eftersom det är takstolar kan du inte ha gavelventiler.
 
S
Ok, vi kör. Hoppas ritningarna är förståeliga, visar huset från två vinklar. Har i ritningen tagit bort närmaste tak och vägg. Taket med fuktfläckar är i allrum, där det syns fläckar på furupanelen invid och på nockbalken.
Ovanpå furupanelen i allrum är det isolering, luftspalt, spont och så takpapp.
Har ritat in de ventiler som finns.

Undrar om någon haft liknande situation, och erfarenheter av åtgärder. Förklarar gärna närmare om det behövs.

Arkitektonisk skiss av ett hus visat från två vinklar med delvis borttaget tak och vägg, highlighting luftspalt och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med borttaget tak och vägg som visar interiören och allrummet med fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dina ventiler ligger ju innanför innertaket som jag ser det. Du måste ju även ha mellan isolering och yttertak.
 
Hur ser ventilationen ut i övrigt med tilluft/frånluft?
Det skulle vara bättre att vända på fläkten och köra frånluften uppe vid nocken kan jag tycka, men det beror såklart på.
Passa dig dock för att skicka ut luften till en kallare vind.
 
S
Bra funderingar.
Noseone skrev:
Dina ventiler ligger ju innanför innertaket som jag ser det. Du måste ju även ha mellan isolering och yttertak.
Gavelventilerna sitter innanför innertak, stämmer. Ovanpå innertak är det isolering, sedan luftspalt, sedan spont och papp, så det är ventilerat. Luftspalten har öppet vid takfot och sedan en månad också vid taknock. Fläckarna på nockbalken, som jag ser när jag står på golvet, måtte väl komma från inneluften.

sblixten skrev:
Hur ser ventilationen ut i övrigt med tilluft/frånluft?
Det skulle vara bättre att vända på fläkten och köra frånluften uppe vid nocken kan jag tycka, men det beror såklart på.
Passa dig dock för att skicka ut luften till en kallare vind.
Tilluft: Ingen tilluftsfläkt finns i dagsläget. Nya fönster och dörr så det är nog rätt tätt in utom de ventiler som jag ritat in. Inga ventiler/fläktar i övriga rum. Frånluft: Finns separett på toa med ständigt gående utblås, tror inte jag vill ha en till frånluftsfläkt för att riskera att det börja lukta från separetten i huset.?

Jag tänker att det går väl att sätta en tyst fläkt på ventilen som drar in lite extra luft vid nocken, alltså sätta den på befintlig ventil som går genom överhänget. Men ibland har man otur när man tänker.
 
Redigerat:
Kan du lägga upp en bild på fuktfläckarna?

Jag har aldrig sett extra ventilation för att hantera stigande fukt i rum med full takhöjd. Kan det vara så att balken är dåligt isolerad och därför blir så kall att det bildas kondens på den? Det borde få att kolla med termometer eller värmekamera
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
S
toolman77 skrev:
Kan du lägga upp en bild på fuktfläckarna?

Jag har aldrig sett extra ventilation för att hantera stigande fukt i rum med full takhöjd. Kan det vara så att balken är dåligt isolerad och därför blir så kall att det bildas kondens på den? Det borde få att kolla med termometer eller värmekamera
God idé om kylan. Huset har stått ouppvärmt på vintrarna, gör det att din hypotes blir rimligare? Ska ordna bilder. Oklart när jag skulle mäta temp på balken--det är ju rätt varmt i mellansverige nu.
 
Har du ingen tilluft alls? För att ventilerna i nock ska fungera som självdragsFRÅNluft så måste luft komma in nånstans. Om du kör frånluften på toa kommer den suga in luft från nock. Jag kanske missförstår dig men en lösning kanske kan vara att montera friskluftsventiler vid fönstren.
 
Är du säker på att fuktfläckarna i nock inte kommer utifrån?
Min erfarenhet är att fuktfläckar i allmänhet inte kommer från kondens utan från läckage.

Eftersom luften är varmast och lufttrycket högst uppe vid nock så agerar ev ventiler där frånluftsventiler, oavsett vad den som monterat dem tänkt. Kanske är det bättre att montera en takfläkt som trycker ned den varma luften vid nock? (En sådan där propellerfläkt som finns överallt söderut.)

En ventil mellan kallvind och innerutrymme kan rimligtvis inte vara bra. (Varm och fuktig inomhusluft trycks ut i kallvinden och kondenserar.)
 
Du ska ALDRIG montera in tilluftsfläktar, för får du övertryck i huset får du med tiden garanterat fuktproblem i väggarna. Blir det fuktutfällning i taket pga luftfuktigheten ska du ventilera UT mera luft och kanske tilläggsisolera så att "takytorna" inte blir lika kalla. Och som sagt rumsluften får inte ta sig ut till utrymmet mellan yttertak/yttervägg och isoleringen, för då får du kondens på dom kalla yttervägg/tak ytorna.
 
Det bästa är nog att sätta en frånluftsfläkt på kanalen som går direkt ut.
Tilluften får du ju genom självdrag
Problemet är ju att varm fuktig luft stannar för länge vid nockbalk, så den vill du suga bort.
 
  • Gilla
david4321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.