Hej,

Vi har nyligen byggt nytt hus (nyckelfärdigt med husfirma). Vi anlitade sedan en separat firma för markarbetet (en enmansfirma där personen ifråga senare visade sig totalt inkompetent...) Jag förklarade för honom att jag ville lägga kullersten runt huset, dels för att jag förstått att man inte ska ha gräs/rabatter runt grunden och dels för att jag tycker det är snyggt. Javisst sade han och körde hit ett lass 0-8 som han sade att jag kunde sätta kullerstenen i. Sagt och gjort...

Nu när jag har lärt mig lite mer om husgrunder och dräneringar förstår jag att detta var urbota korkat. Att slänga 0-8 rakt på makadamen runt hela huset måste varit det dummaste råd jag fått. Nu är jag rädd att jag har sabbat vår dränering helt och hållet, och behöver lite råd. Behöver jag gräva upp allting och ta bort sanden? Hur stor skada kan dräneringen ha tagit på ca ett år, dvs hur mycket sand kan ha tagit sig ner i dräneringsrören? Och hur ska man egentligen göra för att kunna lägga sten runt huset, räcker det att lägga en fiberduk mellan makadamen och sanden?

Grunden består av 30 cm cellplast och marken runt om består av lera.

Tacksam för hjälp

/Husägare med ångest
 
Du har väl lagt rören i matta hoppas jag. Isåfall så ska inte sanden kunna ta sig ner till röret.
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
shomakie skrev:
Du har väl lagt rören i matta hoppas jag. Isåfall så ska inte sanden kunna ta sig ner till röret.
Hm, vi var inte med när de gjorde grunden, vi köpte som sagt nyckelfärdigt. Vad menas med att rören är lagda i matta? (Är total nybörjare på det här med hus!) Det enda jag vet är att de grävde ur för grunden, lade singel under och runt grund och dränering. Dräneringsrören kan man gräva sig ner till genom singlet.
 
shomakie menar markduk/geotextil. På shacktbotten där dränrören ska ligga läggs en markduk, ovanpå denna läggs dränrör och ett lager makadam. Markduken viks runt och ovanpå så det blir som ett paket. Markduken hindrar annat material att ta sig in i makadamen. Ungefär som ett kaffefilter.

Men oavsett det så är det klantigt gjort av markkillen att inte lägga markduk mellan makadam och 0-8.
 
mexitegel skrev:
shomakie menar markduk/geotextil. På shacktbotten där dränrören ska ligga läggs en markduk, ovanpå denna läggs dränrör och ett lager makadam. Markduken viks runt och ovanpå så det blir som ett paket. Markduken hindrar annat material att ta sig in i makadamen. Ungefär som ett kaffefilter.

Men oavsett det så är det klantigt gjort av markkillen att inte lägga markduk mellan makadam och 0-8.
Okej, jag vet att de har lagt markduk underst, men det vetekatten om de har vikt det runt dräneringen som du beskriver. Då borde vi väl inte kunna gräva i singlet och komma direkt till dräneringsrören?

Jag tror att det är lagt två olika dräneringar, ett rör för dagvattnet från stuprören och ett till för det som regnar på marken. Vilket det är vi kan gräva oss ner till vet jag inte, men om jag förstått det rätt så borde byggfirman lagt markduk runt detta oavsett?
 
Dagvattnet bör ligga överst och har inga krav på duk runt. De rören ska vara täta och ingen sand ska kunna leta sig in där.
 
fiskbuggaren skrev:
Dagvattnet bör ligga överst och har inga krav på duk runt. De rören ska vara täta och ingen sand ska kunna leta sig in där.
Gick ut och kolladeoch tyvärr är det hål i de rören :/ Har de använt fel rör då?
 
För att förtydliga, dräneringsrören är perforerade och ligger normalt underst, de ska ligga strax under husets bottenplatta eller krypgrund. Det är också de som har makadam och markduk runt sig.

Svart, perforerad dräneringsrör av plast för användning under husets bottenplatta eller i krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagvattenrören är de som leder bort vattnet från stuprören från taket, dessa ska inte vara perforerade, dessa kallas markavloppsrör.
Rött icke-perforerat markavloppsrör avsett att leda bort dagvatten från stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
För att förtydliga, dräneringsrören är perforerade och ligger normalt underst, de ska ligga strax under husets bottenplatta eller krypgrund. Det är också de som har makadam och markduk runt sig.

[bild]

Dagvattenrören är de som leder bort vattnet från stuprören från taket, dessa ska inte vara perforerade, dessa kallas markavloppsrör.
[bild]
Helt rätt! Kolla sen så det inte är gråa avloppsrör. Dessa är endast för inomhusbruk.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
De som ligger ytligast är svarta med hål i, som bilden du bifogade längst upp. Gick igenom bildarkivet och hittade några bilder från när de gjorde grunden, vet inte om det hjälper er att se om något ser knas ut?

Jag tycker det ser ut som att de lagt rören från stuprören längre ner än de svarta dräneringsrören... Den sista bilden är från garaget, där ser det ju nästan ut som att de lagt singlet direkt på leran :eek:

Svart dräneringsrör ovanpå grus vid en grund under konstruktion, med synlig vit isolering och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete med synliga rör och slangar på grusunderlag vid byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbeten med vit fiberduk och singel på marken, grävmaskin och högar av grus i bakgrunden.
 
Tyvärr ser det ut som dem gjort helt fel. Finns ingen matta där som dem kan dra runt dräneringsrören :confused:
 
Såhär såg min ut när jag byggde mitt garage. Duken sticker utanför och sen så viker jag in duken mot plattan och sen fyllde jag på med dränergrus över. då är röret skyddat och endast vatten kan tränga in då markduken hindrar sand och små partiklar att komma ner.


Grundarbete för garage med markduk som sticker ut vid betongplatta, omgiven av dränergrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riddle skrev:
Gick ut och kolladeoch tyvärr är det hål i de rören :/ Har de använt fel rör då?
Om stuprören är anslutna till de svarta, perforerade rören är det kalasfel. Om rören bara ligger i omvänd ordning är det lite oväntat men väl grovt räknat inget fel. Dräneringsrören måste ner tillräckligt djupt (relativt grunden) för att göra nytta medan dagvattnet bara behöver ligga med lämpligt fall. För att inte behöva gräva djupare än nödvändigt leder det till att dräneringen tenderar att ligga underst. Det kanske finns andra skäl också som jag inte känner till.
 
Har nu varit ute och kollat i brunnen och där ser man att det orange röret kommer ut nederst, övriga svarta strax över det. Så förmodligen har de väl lagt dagvattnet underst av någon anledning då. Dräneringsrören ligger strax under kantblockens underkant. Men är det ett fel i entreprenaden att det inte är markduk vikt runt dräneringsrören, dvs är det någon byggstandard som byggaren struntat i? Eller är det bara en "rekommendation"?

Och tillbaka till ursprungsfrågan då, vad bör jag göra åt mitt misstag att lägga 0-8 på singlet när vi nu konstaterat att ingen markduk finns...? :/
 
Borde inte vara så svårt att gräva upp de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.