ett tips är blästersand i färgen dock inte för mycket åt gången.
på detta sätt kan man även fixa partier som blivit smutdsiga genom att blanda lite till =)
ser snyggs ut i föräldrarnas hus så det är ett tips till.
 
  • Gilla
Joey124
  • Laddar…
Det går att köpa strukturmedel som blandas i vanlig färg med förhållandet ca 1 del färg och 0,6 delar medel. Det finns även färdig strukturfärg men det blir mycket dyrare. Säljer själv medlet för 20 kr per liter och sedan blandar man det i vilken takfärg som helst. Måla utanpå alltihop sedan med en väggfärg i önskad kulör. Kanonsnyggt!
 
Vad heter detta "medel"????
 
Här är en vägg på övervåningen som jag gjorde till "falsk murstock" med en lite nisch bestående av ett par gamla nerfrästa 45x95 plankor. Väggen är i OSB.

Jag rörde ner strukturmedel "medium" i vanlig vit väggfärg och rollade på. Fina grejer.
jag var rädd att jag skulle få en pizzeriavägg, men det är förvillande likt puts. :)
nisch.jpg
 
Du kalledussin - kan man få strukturen ännu finare? Jag tänker alltså fortfarande på mina stuckaturtak. Vad innehåller grejsimojset? ::)
 
Det här var ju "medium", det finns ju "fin" också. Men jag har svårt att tro att den är så fin som stuck.
 
Tack för snabbt svar - tur att man har nätterna till att drömma ... men det finns nog ingen genväg ... trodde inte jag skulle behöva fixa taken en gång till ... men nu har jag slutat röka! :D
 
grodan skrev:
Vad heter detta "medel"????
Medlet heter strukturmedel.
 
Tack för tipset, CC! Kul att se att det är många fler än jag som gillar strukturfärg!
Vad kostar en liter av den där Akvaling-färgen, ungefär?
 
Michailoff och KarlXII:
Om man går in i en färghandel och säger:
-"Jag vill ha den där ljusgröna väggfärgen fast kan du blanda strukturmedel i den?!?" - kommer de att begripa vad man menar då?
Finns det strukturmedel för en massa olika ändamål så det är risk att det blir fel?
 
Det behöver du inte, det är löjligt lätt att röra i den själv.
Och då menar jag löjligt lätt.

Det finns vad jag vet bara två varianter, medel och fin. Det enda som skiljer är hur "grov" ytan blir.
 
Fattar du inte vad du menar så har du gått till fel färghandlare.. För övrigt stämmer Karl XII:s inlägg klockrent.
 
Som jag sa tidigare så heter Alcrod sandfärg: Akvalin Accent...så det är det som du säger. Inget lustigt. Priset är dock ca det dubbla. Men resultatet blev lysande. Vi ville inte ha "pizzeria" stuket som visades i tidigare inlägg utan isället en gövre färgstruktur - med just sandkänsla. Vi är helnöjda!

Detta finns att läsa om produkten Akvalin Accent är en helmatt och tålig väggf
ärg med en mycket fin sandstruktur och kan
målas på de flesta underlag inomhus.
Accenten har egenskaper som gör den reptålig
och tvättbar
 
Tack för den passningen, CC. :p
 
Michailoff skrev:
Fattar du inte vad du menar så har du gått till fel färghandlare.. För övrigt stämmer Karl XII:s inlägg klockrent.
Menar förståss fattar DE inte vad du menar.. Sorry! :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.