Tjena kör RFXtrx433E med Domoticz och köpte en sådan här ringklocka https://www.kjell.com/se/sortiment/...or/tradlos/rubicson-tradlos-dorrklocka-p50120 som går på 433 mhz i förhoppning om att den skulle gå att fungera ihop med RFXtrx433E men den reagerar inte och jag har inte hittat något läge som funkar ihop med den. Slår man på undec on som gör att den ska ta emot alla signaler så märker den av när ja trycker på ringklockan men det går ju inte att använda den i det läget. Hade vart guld om det gått att få igång den på något sätt då ljudnivån är väldigt bra och jag gillar den i övrigt.

Är det Nexas ringklocka som gäller annars? Något annat tips? Gillar inte utseendet på knappen på nexas variant.
 
Bybon skrev:
Tjena kör RFXtrx433E med Domoticz och köpte en sådan här ringklocka [länk] som går på 433 mhz i förhoppning om att den skulle gå att fungera ihop med RFXtrx433E men den reagerar inte och jag har inte hittat något läge som funkar ihop med den. Slår man på undec on som gör att den ska ta emot alla signaler så märker den av när ja trycker på ringklockan men det går ju inte att använda den i det läget. Hade vart guld om det gått att få igång den på något sätt då ljudnivån är väldigt bra och jag gillar den i övrigt.

Är det Nexas ringklocka som gäller annars? Något annat tips? Gillar inte utseendet på knappen på nexas variant.
Hur har det gått? Har du fått igång ringklockan?

Det jag spontant skulle kolla är om du har aktiverat "Rubicson-protokollet" i Domoticz? Den måste vara aktiverad för att min stektermometer från Rubricson ska fungera iaf.
Du kollar det genom att gå till Setup -> Hardware -> Tryck på "Set Mode" för RFXCom.
 
AndreasBj skrev:
Hur har det gått? Har du fått igång ringklockan?

Det jag spontant skulle kolla är om du har aktiverat "Rubicson-protokollet" i Domoticz? Den måste vara aktiverad för att min stektermometer från Rubricson ska fungera iaf.
Du kollar det genom att gå till Setup -> Hardware -> Tryck på "Set Mode" för RFXCom.
Hej!

Nej har tyvärr inte fått igång den. Rubicsson är aktiverat sedan tidigare.
 
Det gjorde ingen skillnad att bocka ur AC.

Ingen som har förslag på rolig ringklocka?
 
316097
Bybon skrev:
Det gjorde ingen skillnad att bocka ur AC.

Ingen som har förslag på rolig ringklocka?
Rolig ringklocka vet jag inte, men jag har som gjort som så här...

Nexa Ringklocka skickar signal Rfx:en som i sin tur är kopplad till en Vera Edge, där körs en scen som skickar ett Pushbulletmeddelande till min telefon som jag i sin tur kör en "intercept" på med appen AutoNotification (och Tasker), som i sin tur då skapar en ny snyggare notification och spelar en melodi, om jag vill, samtidigt som TinyCam Monitor (tror jag det heter), skickar upp en bild på telefonen från kameran som har utsikt över trappan och den som då ringer på.

Det är ett sätt att göra det på :D
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
316097 skrev:
Rolig ringklocka vet jag inte, men jag har som gjort som så här...

Nexa Ringklocka skickar signal Rfx:en som i sin tur är kopplad till en Vera Edge, där körs en scen som skickar ett Pushbulletmeddelande till min telefon som jag i sin tur kör en "intercept" på med appen AutoNotification (och Tasker), som i sin tur då skapar en ny snyggare notification och spelar en melodi, om jag vill, samtidigt som TinyCam Monitor (tror jag det heter), skickar upp en bild på telefonen från kameran som har utsikt över trappan och den som då ringer på.

Det är ett sätt att göra det på :D
Det är i princip så jag tänkt göra också :) Dock gillar jag inte nexans knapp och ljudvolymen var riktigt bra på Kjells variant.
 
316097
Jag använder bara själva knappen, inte själva klockan, bättre att koppla till valfritt ljudsystem och/eller telefoner, plattor etc :)
 
Har precis samma problem med Biltemas dörrklocka, syns bara vid undec on. Irriterande, det finns inget sätt runt detta med RFXen? Kör OpenHAB.
 
Då har jag också skaffat mig lite fina grejer.

En raspberry pi 2, rfxcom, ett gäng sensorer från oregon
Kör raspbian os, home assistant, skickar vidare sensordata till influxdb och presenterar i grafana, riktigt kraftfullt verktyg.

Hur reagerar ni kring luftfuktighet i krypgrund och vind? Jag har någon gång läst att det krävs 75% luftfuktighet i två veckor innan mögel ens kan växa. Då är frågan hur man ska bete sig ifall det ibland går upp till 70-75 men sedan ned igen..?
 
kontorsråttan
Glöm inte temperatur över 10 degC

Nyttig läsning http://www.lfs-web.se/fukt.htm

Under 75% & 10 degC är lugnt, men lite toppar då och då är ingen fara.

Med mätning kommer förmågan att styra, mät absolut/relativ luftfuktighet inne & ute, ventilera sedan när det ger resultat, d.v.s när inkommande luft inte kondenserar p.g.a inne temperaturen.
Komplettera med luft-sol-fångare & en avfuktare som drar igång över 75% & 10 degC.

Eller köp färdigt system av ex. http://www.penthon.com/

Eller få panik så fort det är över 75% & 10 degC. Spring och köp en krypgrundsavfuktare.

Arbeta med eller mot naturlagarna, elräkningen bestämmer ;)
 
kontorsråttan skrev:
Glöm inte temperatur över 10 degC

Nyttig läsning [länk]

Under 75% & 10 degC är lugnt, men lite toppar då och då är ingen fara.

Med mätning kommer förmågan att styra, mät absolut/relativ luftfuktighet inne & ute, ventilera sedan när det ger resultat, d.v.s när inkommande luft inte kondenserar p.g.a inne temperaturen.
Komplettera med luft-sol-fångare & en avfuktare som drar igång över 75% & 10 degC.

Eller köp färdigt system av ex. [länk]

Eller få panik så fort det är över 75% & 10 degC. Spring och köp en krypgrundsavfuktare.

Arbeta med eller mot naturlagarna, elräkningen bestämmer ;)
Jaa fan sugen på köpa en avfuktare och bara skita i det, det är så mycket att hålla reda på ...
Anticimex ska ha 50,000 för sin, packat och klart. Kan man tjäna på anlita någon annan kanske...
 
Vi fick betala 34000 installerat och klart för våran, som vi installerade för tre år sen. Vi fick hjälp av FST (Fukt- och Saneringsteknik). Men i priset ingick en del annat, de rättade till "plasten" som ligger under grunden med mera
 
316097 skrev:
Jag använder bara själva knappen, inte själva klockan, bättre att koppla till valfritt ljudsystem och/eller telefoner, plattor etc :)
Jag använder en egen knapp som går till en nexa-sändare istället. Så löste jag det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.