Hej alla,

Har börjat kolla på små hus och sånt och har börjar bli intresserad av självaste ömbet bygg.

Jag undrar bara hur man räknar ut BOA om jag förstått det rätt står det för Boarea? Räknas då förådet som boyta?, skulle vara tacksam för förklaring steg för steg på hur man räknar ut.


Här kommer ritningen.: http://jorntrahus.se/produkt/talltoppen-90/

Tack för all hjälp
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
[länk]

[länk]

Lös och lär :)

PS
Där står ju angivet BOA på ritningen.
Och välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!
Hej, tack för svaret.


Jo jag har varit inne på hemsidan och jag vet att det står angivet. Men jag vill gärna lära mig hur jag räknar det själv. Försöker göra det hemma men förstår inte alla förklaringar.

Med det menar jag vad ska jag räkna och sånt.
 
Om "förrådet" ligger inom den uppvärmda bostaden som en integrerad del, som t.ex. klädkammaren på ritningen du länkade till, så ingår det i boarean.
Om det däremot är en oisolerad "utbyggnad" som inte är uppvärmd så är det med största säkerhet biyta.

Men vilket förråd tänker du på?
 
Hej, tack för svaret :)

Det var de jag menade. Jag har försökt plussa och det men jag kommer ingen vart.

Men det är apännade att läsa om det :)
 
BirgitS
Du kan kanske vara mer detaljerad med vad du gör och på vilket sätt det inte stämmer?
Då kan det bli lättare att förstå.
 
Hej

Jag plussar ihop alla kvadratmeter på rum där man kan värma upp.och får det till 77.8, jag använder säkert fel formel och regel, sen är jag inte bra med siffror.

Hur fick de den till 81.1m^2 + 14.7m^2. På alla sidor står det om innerväggarnaas tjocklek och sånt men jag kan inte hitta någon fakta på sidan.

Ledsen för all tjatande
 
Redigerat:
Du kan inte bara räkna ihop rumsytorna.
Även mellanväggarna ingår i boytan.

Läs dokumenten jag länkade till, där förklaras detta!

Och tjata på! Innan man förstår har man ju inte lärt sig något :)
 
Bland annat räknas väggar tunnare än 60 cm (om jag minns rätt) in i boarean med

Edit: 30cm ska det vara
 
Redigerat:
Jag har läst men förstår bara inte hur jag lägga till alla siffror. Försöker hitta en färdig uträkning så jag ser och lär mig men hittar inte det.

Jag har lärt mig nu vad som ingår i boarea och som inte gör det. Men när det kommer till räknandet tar det helt stopp.
 
Redigerat:
Du har inte all info i den länken, men i princip så är det bara längden*djupet på huset och sen dra av lite för ytterväggar och så som inte ingår i BOA
 
Hej,

Menar du att jag inte kan räkna boarean med infon på länken? Inte ens en del?

På levernesbeskrivningen står det lite om väggar. Korsknutsstomme av Norrlandsfura 58x136 mm, Mineralullskiva 120 mm. men det är bara isolering?

Modeller över 90 m2 innehåller dessutom +45mm regel samt +45 mm isolering.


Detta är vad jag får fram. Fan jag känner mig så dum och tjatig då jag är ny på detta forum. Men vill gärna lära mig det igenom en regel eller kolla på ett exempel.
 
Du har ju yttermåtten på huset, 10.700 mm x 8.420 mm.
Byggnadsytan är alltså ca 90 kvm.
Hur tjocka är ytterväggarna?
De är ca 240 mm tjocka.

Alltså får du (10,700 - 2x0,240) x (8,42 - 2x0,240) = 81,1468.
Alltså ca 81,1 kvm boyta.

Jo, lite siffror är det ju, men det är ju det som är kul :)

PS
Ollehoff skrev:
...
På levernesbeskrivningen står det lite om väggar. Korsknutsstomme av Norrlandsfura 58x136 mm, Mineralullskiva 120 mm. men det är bara isolering?

Modeller över 90 m2 innehåller dessutom +45mm regel samt +45 mm isolering.
...
58 (timmer) + 120 (isolering + 45 (inre isolering) + 13 (gipsskiva) = 236 mm.
Stämmer ju rätt bra med min beräkning :cool:
 
Redigerat:
Oj jag skulle aldrig gissat på det där. Finns det någon regel eller formel för sånt?www.sis.se verkar ha böcker man kan köpa men de kostar ganska mycket, men det är kanske värt och man vill lära sig då jag på senaste tiden har kollat på bygge och tänker renovera och sånt.

Förstår jag rätt?

1.: för att få fram Byggnadsytan så tåg du 10.700 mm x 8.420 mm.=90kvm?

2: Men hur tåg du fram tjockleken på ytterväggarna?

3: Sen undrar jag vad står 14.7m^2 hur fick de fram det?. är det taken?

Siffror är kul det håller jag med och när man lyckas lösa ett mattetal så får man ett leende och speciellt för en som mig som har svårt för det. :)

Tusen tack.
 
Ollehoff skrev:
Oj jag skulle aldrig gissat på det där. Finns det någon regel eller formel för sånt?www.sis.se verkar ha böcker man kan köpa men de kostar ganska mycket, men det är kanske värt och man vill lära sig då jag på senaste tiden har kollat på bygge och tänker renovera och sånt.

Förstår jag rätt?

1.: för att få fram Byggnadsytan så tåg du 10.700 mm x 8.420 mm.=90kvm?

2: Men hur tåg du fram tjockleken på ytterväggarna?

3: Sen undrar jag vad står 14.7m^2 hur fick de fram det?. är det taken?

Siffror är kul det håller jag med och när man lyckas lösa ett mattetal så får man ett leende och speciellt för en som mig som har svårt för det. :)

Tusen tack.
1: Ja, så enkelt är det!

2: Jag itererade med ökande väggtjocklek tills jag kom ner till BOA ca 81,1 kvm.

3: De 14,7 kvm är övervåningen. Något slags sovloft verkar det som. Halva huset är ju öppet upp till nock.
För att veta hur stor den reella golvytan är där uppe måste man titta på takhöjd och takvinklar.
Det framgår klart av dokumenten jag länkade till hur man räknar vid snedtak.

Snart är du nog en boyte-expert skall du se (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.