Känns skönt att man har Bostik VTbF och VTgF i badrummet :p I övrigt föga förvånad.
 
Klent resultat, och då har inte ens hantverkarens skicklighet och noggrannhet vägts in i bilden. (Man får anta att prepareringen av resp tätskikt i provlådan är så nära optimal man kan komma.)

Det skulle alltså vara intressant av ett kompletterande test av resp tätskikts robusthet för hantverksmässig "hafsighet". Ett tätskikt som tål smärre avvikelser i monteringen har ju större sannolikhet att hålla tätt i fler verkliga badrum än ett tätskikt som kräver absolut precision i varje detalj.
 
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
Synd bara att det inte står vilket system som är vilket? Det står bara nummer i rapporten. Eller är det jag som är blind? Skulle vilja se alla värden för de ovan nämna systemen.
 
Intressant att båda PVC systemen läcker som ett soll..

Det som beställdes på internet gick ju bra också.. :D Totalskada! :wow:
 
Men finns det ingenstans där det står vilket system som är vilket, det är bara nummer? Eller är jag blind?
 
Jag antar att de i rapporten valt att anonymisera resultaten.
 
G
Då var det dags igen. Hur många gånger ska länsförsäkringar hålla på att skrämma upp människor i onödan. Vi har en branschorganisation som är till för att hålla koll på detta och ändå fortsätter länsförsäkringar med att skrämma folk med tester som inte det inte finns någon relevans i skaderapporter eller annat. För er som oroar er tycker jag att ni ska hålla er till byggkeramiksrådets tester och vad dom anser godkänt istället. Länsförsäkringar vill enbart använda hängslen och livrem samtidigt för att säkerställa att ytskikt ska klara även orimliga händelser i ett badrum. Det är säkert bättre med två taklager också men vem vill betala hur mycket som helst för att säkra sig mot precis allt. Ni som har tätskikt från leverantörer som BKR godkänt ska nog inte oroa er allt för mycket. Får ni 10 cm med vatten i badrummet lovar jag att ni får andra saker att oroa er för än badrummet. Min tröskel är bara 3 cm hög och då kommer vattnet ut i andra rum.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
De där 10 cm vatten är ju tänkt att simulera flera års användning.

Byggkeramikrådet är en branchorganisation, deras främsta uppgift är att främja sina medlemmar (inte medlemmarnas kunder). Den dag de garanterar ersättning om ett godkänt tätskikt visat sig läcka så kan man lita på deras utlåtanden.
 
  • Gilla
swealp och 7 till
  • Laddar…
Chaly
Ja. Synd att de gjort så då det skulle vara intressant att se hur de olika systemen presterade. Har för mig att det vid förra testet kom fram vilka de respektive systemen var.

De testade systemen är iallafall (enligt Länsförsäkringars hemsida):
Byggmax foliesystem för våtrum
Ardex Tricomsystem med Ardex 7+8
Forbo Flooring AB Golv: Forbo Aqualon. Vägg: Forbo Onyx
LIP Folie system 25
System Schönox Folie 1
Sopro AEB 640 Tätskiktsystem
Weber Tec Foliesystem
Alfix våtrumsmatta monterad i Alfix 2K Tätningsmassa
Biltemas foliesystem
Centros TM# F-System (tätskiktsfolie)
Probau Tätskiktsystem SE1
PCI VG2014
Mira Tätskiktsystem SE1
Tarkett Tarkodry Floor och Tarkodry Wall
Kerakoll foliebaserade konstruktion Kerablock TEX 750
CC Höganäs Foliesystem V12-3 och G12-3
Mapei Mapeguard WP90 foliesystem
Knauf våtrumssystem folie
Bostiks tätskiktsystem Wet room foil system (VT vF & VT gF)
Kiilto KeraSafe Folie System
 
jahapp då dröjer de väl inte länge innan dessa folietätskikt inte tillåts av försäkringsbolagen...!
 
När ja byggde badrum för några år sen körde ja lip vill ja minnas, och vill även minnas att de klarade ety liknande test för några år sen, hur kan de blivit sämre? Nya test?

Håller denna undersökning / test lika lågt som folksams färgtester,
 
men de är ju ändå tillverkarna som varit på plats och monterat tätskikten.....
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Det våras för våtrumsmattan! Är helt plötsligt nöjd med 90 tals lösningen i mitt badrum med klinker på våtrumsmatta ;)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Om dom gjort det, så undrar jag hur dom i Byggahus artikeln visste vilka det var som var godkända? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.