Elkludde skrev:
Max 18 m till slinga står någonstans i Worx manual
Tycker jag lusläst alla manualer till WG790E.1 men har inte hittat någon uppgift. Men rent logiskt sett så måste det ju finnas en viss gräns för hur pass långt ifrån en begränsningsslinga som roboten kan detektera signalen.

Spontant skulle jag kunna tänka mig att det är svårt att ange en siffra på maxavståndet, den måste bero mycket på hur mycket övrigt elektromagnetiskt brus det finns i omgivningen i det aktuella fallet tex från grannars robotinstallationer.

Har man problem med att roboten stannar någonstans i mitten av området och säger att den är "utanför arbetsområdet" och det är över säg 15 meter till närmsta begränsningsslinga så kan man ju testa om det går att anordna en liten ö mitt i problemområdet så att man krymper ner maxavståndet på så vis.
 
Corpes skrev:
Så betedde sig min också när jag hade fw 2.01. Ladda i den nyaste från hemsidan, det har jag gjort och nu går den som en klocka.
Åh, tack. Tryckte i FW2.21 nu så får jag hoppas att det ordnar sig.

Började kalla klipparn för stig, för den gjorde stigar i det höga gräset. Nu är gräset kort o fint men namnet förtjänas än för det är en stig runt hela tomten pga följningen tillbaks till laddstationen, ärovarven samt ut till zonklippningen.
 
Harald Blåtumme skrev:
Tycker jag lusläst alla manualer till WG790E.1 men har inte hittat någon uppgift. Men rent logiskt sett så måste det ju finnas en viss gräns för hur pass långt ifrån en begränsningsslinga som roboten kan detektera signalen.

Spontant skulle jag kunna tänka mig att det är svårt att ange en siffra på maxavståndet, den måste bero mycket på hur mycket övrigt elektromagnetiskt brus det finns i omgivningen i det aktuella fallet tex från grannars robotinstallationer.

Har man problem med att roboten stannar någonstans i mitten av området och säger att den är "utanför arbetsområdet" och det är över säg 15 meter till närmsta begränsningsslinga så kan man ju testa om det går att anordna en liten ö mitt i problemområdet så att man krymper ner maxavståndet på så vis.
Tror det finns på snabb guiden jag har nog kastat det sen jag gick över till Robomow
 
Bara att konstatera att en del har mycket bra erfarenheter av vad klippare i budgetsegmentet kan prestera idag.

Fortsatt intressant att utforska gränserna för när det inte fungerar så bra längre och där man kanske bör överväga mera avancerade klippare. Här är ev. en sådan grej, att man har väldigt långt mellan begränsningsslingorna och att tex en Worx kan bli stående mitt i klippområdet om den är för långt ifrån gränserna. Oklart hur långt det kan vara men det verkar vara ganska stora avstånd.

Ett annat scenario där jag inte skulle valt en Worx eller andra klippare utan guidekabel är om jag hade väldigt stora öar typ runt en pool etc, eller extremt krångliga passager mellan klippområden. Man måste välja rätt grunka till rätt jobb som alltid.
 
Ni som tycker det blir tydliga "stigar" efter begränsningsslingan, vad görs för att få detta? Är det fler än ett pass per dag (dvs gräsmattor uppåt 1000 - 1500 kvadrat), klipps gräsmattan när den är blöt av dagg etc?

Intressant eftersom jag själv inte upplevt detta men då har jag bara en 500 kvadrat gräsmatta som klipps på tidig eftermiddag 13-15 fem dagar i veckan, lör - sön får gräsmattan vila.

Vad jag själv sett under den korta tid jag haft roboten är att klipptiden är helt avgörande för klippkvaliteten. Gräsmattan ska vara hyfsat torr med så stor sannolikhet som möjligt och det brukar den vara på eftermiddagen. Ok, ibland regnar det men då går den ju in och inväntar bättre tider.

Tycker att man i mesta möjliga mån ska utnyttja styrkan i Works, den behöver inte jobba mer än ett pass per dag fem dagar i veckan för att hålla en 500 kvadrat gräsmatta i perfekt skick. 1000 kvadrat ca två pass per dag och där kan jag ev tänka mig att man kan se antydan av spår efter begränsningsslingan.
 
Någon som har koll på vad som händer med Worx? NetOnNet ska tydligen sluta sälja Worx Landroid enligt personen jag pratade med när jag lämnade tillbaka min, eftersom jag hade fått en 2015 års modell fast det stod 2016 årsmodell på kvittot :eek:
 
Selver skrev:
Någon som har koll på vad som händer med Worx? NetOnNet ska tydligen sluta sälja Worx Landroid enligt personen jag pratade med när jag lämnade tillbaka min, eftersom jag hade fått en 2015 års modell fast det stod 2016 årsmodell på kvittot :eek:
Frågan är väl snarare hur det står till med NetOnNet när de säljer förra årets modell utan att berätta detta för kunderna, tar betalt som om det vore årets modell... finns massvis med andra ställen man kan köpa dessa klippare. Jag köpte tex min på Ica Maxi nere i byn.
 
Harald Blåtumme skrev:
Frågan är väl snarare hur det står till med NetOnNet när de säljer förra årets modell utan att berätta detta för kunderna, tar betalt som om det vore årets modell... finns massvis med andra ställen man kan köpa dessa klippare. Jag köpte tex min på Ica Maxi nere i byn.
Tydligen så hade det hänt flera personer, men NetOnNet sa att de hade förmodligen fått de av Worx och inte kontrollerat vilken modell det var.
Vet inte riktigt vem som är skurken i det här fallet, men antar att både parter har gjort fel.
Så blev lite nyfiken om Worx kanske håller på uppdatera till 2017 årsmodell eller liknande
 
Selver skrev:
... nyfiken om Worx kanske håller på uppdatera till 2017 årsmodell eller liknande
Så är det säkert. Det är ju säsongsvaror det här och kan nog börja bli litet knapp tillgång på sina håll i handeln... nu är det väl snöslungor man börjar lägga upp i lager :)

Ett tips för de som vill köpa på sig en omgång knivar till Worx: Siba har kampanj nu, en 12-knivarssats för 119 kr.
 
Harald Blåtumme skrev:
Ni som tycker det blir tydliga "stigar" efter begränsningsslingan, vad görs för att få detta? Är det fler än ett pass per dag (dvs gräsmattor uppåt 1000 - 1500 kvadrat), klipps gräsmattan när den är blöt av dagg etc?

Intressant eftersom jag själv inte upplevt detta men då har jag bara en 500 kvadrat gräsmatta som klipps på tidig eftermiddag 13-15 fem dagar i veckan, lör - sön får gräsmattan vila.

Vad jag själv sett under den korta tid jag haft roboten är att klipptiden är helt avgörande för klippkvaliteten. Gräsmattan ska vara hyfsat torr med så stor sannolikhet som möjligt och det brukar den vara på eftermiddagen. Ok, ibland regnar det men då går den ju in och inväntar bättre tider.

Tycker att man i mesta möjliga mån ska utnyttja styrkan i Works, den behöver inte jobba mer än ett pass per dag fem dagar i veckan för att hålla en 500 kvadrat gräsmatta i perfekt skick. 1000 kvadrat ca två pass per dag och där kan jag ev tänka mig att man kan se antydan av spår efter begränsningsslingan.
Kör Du på konstgräs ?
 
Elkludde skrev:
Kör Du på konstgräs ?
Haha... :)

Givetvis kan det variera under säsongen hur många pass som behövs för given storlek på gräsmattan. Svärmor tex kör 6 timmar per dag fem dagar i veckan på hennes 1200 kvadrat med WG796E, litet extra procent drifttid på det när det växer som mest.

Men frågan var om man kunde hitta några mönster i vad som producerar dessa hjulspår utmed kanterna man ibland kan se på robotar som går efter begränsningsslingan hem. Min gissning är som sagt att det har väldigt mycket att göra med hur många pass per dag som roboten behöver gå och när man schemalägger detta under dygnet, och om man låter gräsmattan få vila ett par dagar mellan klipperioderna eller ej. Vore bra om man kunde få fram litet av erfarenheterna kring detta. Tex kan det ju innebära att man bör överväga en större modell om det krävs mer än x antal pass om dagen, även om den mindre modellen klarar ytan.
 
Efter att jag ringde Worx supporten så fick jag reda på att det antingen var transformatorn eller kretskortet i laddstationen som lagt av. Idag fick jag en ny transformator i brevlådan och nu går min robot igen 😀 Välbehövligt kan jag lova eftersom den la av söndag 4/9.


P-Wall skrev:
Jag har en WG790E/.1 som jag köpte i Juni. Jag har fått problem med att roboten säger "Utom arbetsområde" när han står mitt på gräsmattan. Dioden på laddstationen lyser inte. Jag har då kontrollerat att eluttaget är som det ska och det är inga problem där. Det är andra gången detta händer för mig. Sist gång så drog jag ur kabeln och satte tillbaka samt lossade kopplingen efter transformatorn några gånger och helt plötsligt hoppade den igång. Detta har inte hjälpt idag.
Det konstiga är ju att allt fungerade klockrent i ca 2 månader och helt plötsligt dök problemet fram när roboten var ute och klippte. Och nu händer samma sak igen.......
Någon som har varit med om samma sak?
 
P-Wall skrev:
Efter att jag ringde Worx supporten så fick jag reda på att det antingen var transformatorn eller kretskortet i laddstationen som lagt av. Idag fick jag en ny transformator i brevlådan och nu går min robot igen 😀 Välbehövligt kan jag lova eftersom den la av söndag 4/9.
Gott att det ordnade sig såpass komfortabelt och raskt! Bra att veta att det finns support om man skulle behöva det.
 
K
Vad tror ni om worx minsta modell som ska lansereras 2017? Vad kan priset bli på den? Har ca: 200 m2 gräsmatta som behövt en liten klippare.

Vet ni vad som blir de stora skillnaderna mellan 500 och 790E de har ju samma yttermått
 
Kallebo skrev:
Vad tror ni om worx minsta modell som ska lansereras 2017? Vad kan priset bli på den? Har ca: 200 m2 gräsmatta som behövt en liten klippare.

Vet ni vad som blir de stora skillnaderna mellan 500 och 790E de har ju samma yttermått
Enligt specen så har den 1,5 Ah batteri istf 2,0 Ah, kortare driftstid och laddningstid, fyra knivar istf tre, ljudnivå 67 dB istf 63 dB, samt ett kilo lättare än WG790E.1 ca. https://www.worxlandroid.com/sv-SE/products/landroid-m-500-wg754e

Med tanke på att 790E.1 (800 kvadratmeter) sålts för ca 7000 kr på de flesta ställen och modellen över för en tusenlapp ytterligare så kanske man kan gissa på 500 - 1000 kr billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.