Ah! Sant. Hur borde jag tänka då med tröskeln. Överväga att ställa hela dörrkarmen på en regel när jag bygger innerväggen kanske.

Dom vita där är ifrån Rhinoceros 3D, och animationen är gjord i Cinema4d. Jag jobbar med sånt till vardags, annars tror jag dom är lite överkvalificerade för sånt. Sketchup är ju trevligt men jag har ingen vana i det så det blir att jag tar till dom verktyg jag kan bäst.
 
bjorn_s skrev:
Hittade även en fuktbeständig spånskiva för dubbla priset avsett för golv under badrum. Det kan väl knappast vara någon poäng det det eller? Den ligger ju under tätskiktet[bild]

Den var 2400 istället för 1800mm så i mitt fall hade jag behövt skarva mindre med den.
Vitsen med en sån fukttrög spånskiva tror jag främst är att den tål fukten som uppstår vid flytspacklingen bättre, så att den inte sväller och orsakar bom mellan flytspackel och spånskiva sen när skivan torkar igen.
 
Insåg det nu också efter att jag lusläst några trådar på forumet. Men magkänslan efter jag gjort det var ändå att man kan skippa det. Det står inte omnämt i senaste BBV iaf. Viktigt att prima ordentligt?.
 
BirgitS
bjorn_s skrev:
Precis som du säger, pannrummet och avloppet är precis i den lilla nischen. Men vi jobbar på 3 parallella koncept fortfarande faktiskt, och i ett av dom kör vi duschen i nischen istället. Lite osäker på hur vi göra med avloppet då. Känns inte som en bra idé att borra 110mm-hål i varenda regel direkt. Kanske om man har en vägghängd toalett och bygger någon slags kulvert/halvvägg som leder bort mot nischen.

[bild][bild]
Blir det inte svårt att komma i och ur duschen om du har toaletten precis framför duschdörren?
 
  • Gilla
Wirrun
  • Laddar…
Bra poäng! Jo antagligen. Antingen får man tänka sig nån sorts skjutdörr tror jag, eller så tittar vi på en variant där toaletten står i det tomma hörnen där till nedre vänster i samma bild. Det luriga är dock hur jag ska dra avloppet för jag har bara 145mm-reglar i bjälklaget så det blir inte tal om att borra ett 125mm hål i dom tyvärr.
 
bjorn_s skrev:
Också kommit igång med förstärkningen av bjälklaget men blir lite fundersam vad det gäller spånskivan. Alla bilder och videos på nätet jag tittar på har spontade spånskivor men dom jag köpte har ingen spont. Går det bra ändå?
Spånskivorna du köpt utan spont måste du byta. Dessa bygger man möbler och hyllor av, har annan hållfasthet/densitet och är inte gjorda för golv.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Tack för info! ovärderligt. Har redan beställt nya. Körde Beijer denna gången, hittade inte ens några på bauhaus. För övrigt hade Beijer en väldigt smidig tjänst där man beställer på nätet, betalar på nätet, får det ihopplockat och kan hämta ut det med ett lånesläp dagen efter. 10% rabatt via villaägarnas riksförbund blev en rabatt på 300 kronor som motsvarade hela medlemsavgiften för ett år.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
bjorn_s skrev:
Ah! Sant. Hur borde jag tänka då med tröskeln. Överväga att ställa hela dörrkarmen på en regel när jag bygger innerväggen kanske.

Dom vita där är ifrån Rhinoceros 3D, och animationen är gjord i Cinema4d. Jag jobbar med sånt till vardags, annars tror jag dom är lite överkvalificerade för sånt. Sketchup är ju trevligt men jag har ingen vana i det så det blir att jag tar till dom verktyg jag kan bäst.
GVK
Läs i PDFen man hittar där hur man bygger.

Ah, kul. Själv jobbar jag i både Sketchup och Autodesk AutoCAD.
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Ah GVK, den ser mycket mer utförlig ut än BBV. Har bara läst BBV än med det här blir kvällens lunta helt klart.
 
bjorn_s skrev:
Ah GVK, den ser mycket mer utförlig ut än BBV. Har bara läst BBV än med det här blir kvällens lunta helt klart.
Säkert vatten
en till sida att hämta info från. BBV är bara riktlinjer. Dessa två är det som branschen(vi) arbetar efter...
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Min spontana tanke utan att vara nån form av expert, dock så har jag ett badrum som jag funderar på att göra iordning och har forskat lite:
1: Jag skulle direkt regla upp tätare i golvet. Annars finns det risk att golvet rör sig och du får sprickor i flytspackel och klinkers som lossnar. Jag har idag ett golv liknande ditt med 22mm golvspån och plastmatta. Där har en hel skarv lossnat och ligger och knarrar under mattan, dock inte i "duschuttrymmet" som väl är. Även om det blir flytspacklat så tror jag att det kan röra sig när man gått fram och tillbaka på golvet i ett antal år.

2: Tretexten hade åkt omgående. Även om du gipsar utanpå så är Tretex så mjukt att det kommer att röra på sig under gipset och sluta med att du får kakel som ramlar ner. Plus det olämpliga att ha organiskt material i badrummet. Nu är ju iofs väggarna av trä, men det är styvare än Tretexen iallafall och därmed enklare att få "still". Dessutom om du river ur Tretexen så får du ju garanterat några kvadratcentimetrar extra utrymme i badrummet. :)

Jag kommer iaf riva ur Tretexen ur mitt badrum, och i alla andra rum som jag renoverar framgent. Om inte annat så för att minska risken vid en ev. brand.

Well, that was my 5 cents on this... :)
/Jari
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
jivanoff skrev:
Min spontana tanke utan att vara nån form av expert, dock så har jag ett badrum som jag funderar på att göra iordning och har forskat lite:
1: Jag skulle direkt regla upp tätare i golvet. Annars finns det risk att golvet rör sig och du får sprickor i flytspackel och klinkers som lossnar. Jag har idag ett golv liknande ditt med 22mm golvspån och plastmatta. Där har en hel skarv lossnat och ligger och knarrar under mattan, dock inte i "duschuttrymmet" som väl är. Även om det blir flytspacklat så tror jag att det kan röra sig när man gått fram och tillbaka på golvet i ett antal år.

2: Tretexten hade åkt omgående. Även om du gipsar utanpå så är Tretex så mjukt att det kommer att röra på sig under gipset och sluta med att du får kakel som ramlar ner. Plus det olämpliga att ha organiskt material i badrummet. Nu är ju iofs väggarna av trä, men det är styvare än Tretexen iallafall och därmed enklare att få "still". Dessutom om du river ur Tretexen så får du ju garanterat några kvadratcentimetrar extra utrymme i badrummet. :)

Jag kommer iaf riva ur Tretexen ur mitt badrum, och i alla andra rum som jag renoverar framgent. Om inte annat så för att minska risken vid en ev. brand.

Well, that was my 5 cents on this... :)
/Jari
Man får ha vanliga gipsskivor utanför zon 1 men som som du säger så är Tretex olämpligt bakom badrumsväggar.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det var precis det jag ville få fram, bort med Tretexen, sen lämpliga gipsskivor i de olika zonerna.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja ha Treetex i mitt badrum.

Är råsponten styv och rak (skämta gärna) skulle jag skruvat 15mm plywood direkt på. Vet dock inte om det är godkänt?
 
Intressant. Tack för alla synpunkter. Tror jag kommer ta bort tretexen då. Och möjligen skruva plywwod + gips utanpå. Men frågan är om plywooden behövs. Råsponten är ju rätt grov i sig. Jag tänker för infästningar.

Har jag förstått det rätt om det numera är fritt fram med kartongips även i zon 1 ?

Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.