raindance skrev:
Som jag förstått det så gick man till stor del över från linolja till alkydfärger för att det var någon fördel med alkydfärg.
Utan att veta detta exakt, så har jag HÖRT att målarna vill gärna att färgen ska torka snabbt och blandar då i terpentin, och från att vara nåt man står och myser med och mår gott så blir linoljefärgen till nåt man mår dåligt av, terpentin är väl inte alls nyttigt för målarens hälsa, men i kravbalanseringen snabbt eller skadligt så vann snabbt och mer cash in till firman, När det sen kom en färg man INTE mådde pyton av som torkade snabbt så var väl målarnas val enkelt... Men målar man hemma och inte har bråttom så går det ju bra att exkludera terpentinet och därmed är färgen inte skadlig. Men jag skulle behöva måla en sockel hemma men med små barn så kommer det vara svårt med linoljefärg i ett rum man inte kan "stänga av". Det får bli modern färg, jag har redan målat lite annat med modern färg där... Men allt som GÅR praktiskt ska jag måla med linoljefärg... utomhus för husets skull, inomhus för kultur och hälsa... :)
 
JohanLun skrev:
Jag trodde detta var fördelarna med linoljan, den flagnar inte av, den är "öppen" så träet kan torka, men oljan tränger in på djupen och skyddar träet...
Det var nog i samband med målning av metall som jag läste detta om linolja har jag för mig. Vad är nackdelarna med linolja? (Förutom torktid)
 
Jämfört med Akrylatfärg så bleks mörka kulörer mycket snabbare och man måste måla flera skikt.
 
hsd
Målning på metall blir bäst om man har ett rostskydd på metallen före linoljfärg
Linoljefärg måste strykas ut ordentligt annars skrynklar den när den härdar
Verktyg rengörs med såpa och vatten
Linoljefärg fäster på alla underlag
Linoljefärg mattas med åren men kan återfå sin glans med utspädd linolja
Linolja är miljövänligt 😋
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det jag läst (ingen egen erfarenhet) så mattas/slits färgen fortare, men å andra sidan så slipper man det tidsödande arbetet att skrapa bort lager av färg som måste bort för att applicera ny olja när den moderna färgen är "slut".

Att färg måste vara tät för att funka skulle ju innebära att alla falu-röd-färgs-målade hus skulle ruttna bort direkt. Men det har de ju inte gjort. De hus där fasaden ruttnat bort är väl antingen felbyggda, eller där stuprör, beväxning eller annat gjort att de ständigt blivit blöta - eller hus målade med modern färg?

Men då, förutom att färgen inte "håller sig" snygg lika länge, vad är nackdelen? Hur är det med mögel på ytan?
 
Många verkar blanda 50% linolja och 50% terpentin som grundolja vilket gör det till en lösningmedelsburen produkt.

Det verkar vara lite svårare att måla med linolja och lång torktid utan terpentin.

Jag har för mig att linolja inte fick så bra betyg när det gäller påväxt i Folksams test.

Här är en expert som inte är så positiv till tjära och linolja och tydligen är inte tjära någon miljövänlig produkt.
https://www.byggahus.se/renovera/280382-varfr-det-r-s-tyst-om-tjra-linolja-och-terpentin
 
Vattenbaserade färger innehåller akrylat och ger en yta som håller sig fin längre till priset av stor risk för rötskador på längre sikt.

Alkydfärger måste målas om fortare men har betydligt mindre risk för rötskador.

Linolja ger intrycket av att vara lite mer svårmålat och är inte så bra enligt experten ovan. När jag läst om linolja verkar det som en del har mögelproblem. (Om man har mögelproblem borde det gå att blanda in gifter i linolja också?) Vidare så står det om flera olika teorier vilken linolja/blandning som är bäst. Linoljeindränkta trasor har brandrisk.

När det gäller impregnering av balkongstolpar så har det varit svårast att dra några slutsatser. Tjära, linolja, motorolja, cuprinol, båtfärg eller järnmönja? Kan man använda tryck virke så ser det ut att vara ett säkert kort men är inte lika bra om det ska målas.

Falu rödfärg har jag inte läst så mycket om men ser ut att ha många förespråkare.

Lasyr ska jag också utforska mer om.

Not 1. Alla färghandlare jag har talat med om fönstermålning har rekommenderat vattenburna färger. Flera kallade färgerna som är en mix av alkyd/akrylat för alkydfärg. En sa i förbigående att det finns fortfarande en del som vill köpa lösningsmedelsburna färger.

Not 2. Kan Folksams tester påverka så att det säljs färger med dåligt rötskydd? Det är tydligen enkelt att blanda in bekämpningsmedel i vattenbaserade färger. Färgtillverkarna använder därför hellre vattenbaserade färger där de kan blanda in mycket bekämpningsmedel som förhindrar påväxt/mögel. Då får de bra resultat i Folksams tester men istället så uppstår på längre sikt omfattande rötskador.
 
raindance skrev:
Vattenbaserade färger innehåller akrylat och ger en yta som håller sig fin längre till priset av stor risk för rötskador på längre sikt.
Va? Nej min vän, du har fortfarande detta om bakfoten. Du får skilja på vattenburen alkyd respektive akrylat. Det finns ju toluenspädd akrylatfärg också (eller fanns i alla fall).

Att använda en ren akrylat på trä medför risk för röta. En alkyd beter sig som en alkyd oavsett vad du späder den med. Hybrider är svårare att kategorisera generellt, men jag vill påstå att de som har en relativt liten halt med akrylat (gissningsvis de som har en högre glans) överlag beter sig som en alkyd, speciellt när den har ett par år på nacken.
 
Hellre lite matt yta med några svarta prickar på än rötskadat trä och flagnande färg... Folksams test kan man nog strunta i i detta fall, tror det testar helt fel saker. Vad hjälper att färgen ser fin ut efter 2 år om fönstret är ruttet efter 15?

Varför vill färghandlarna sälja vattenbaserad fönsterfärg???
 
raindance skrev:
Som jag förstått det så gick man till stor del över från linolja till alkydfärger för att det var någon fördel med alkydfärg.
Nästan bara fördelar. Snabbare torktid, lättare applicering, fler användningsområden, snyggare ytor. Som mycket annat, så var det till stor del 2:a världskriget som skjutsade på utvecklingen inom området. Innan alkydfärgerna så hade i princip ingen större utveckling skett inom målarfärg sedan linoljefärg blev normen på 1800-talet.

Flödesschema som visar utvecklingen av alkydfärger från växtfett, torkande oljor och andra komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns MÅNGA vittnesmål om vattenburna färger med problem även om man följt fabrikantens system med grundfärg/grundolja.

Så här skriver Alcros fasadexpert.
"De nya vattenbaserade alkydfärgerna är egentligen en blandning av alkyd och alkrylat."
http://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/bygga--fixa/fargguiden-mala-huset-med-ratt-farg/

När jag ringde till Beckers sa de att även grundfärgen innehåller akrylat om den är vattenburen.

Så här skriver signaturen malarmaster.

"livslängden för en lacknaftaburen alkydoljefärg är 10-15 år.Sedan börjar sprickbildningen då alkydoljan blir spröd med åren.Detta oavsett om den utsätts för UV-strålning eller ej.
För de moderna systemen med vattenbaserad alkydoljefärg mindre då den vattenburna alkydoljefärgen också den innehåller akrylat och alltså inte är vattentät.
de snabbaste skadorna uppkommer på det virke som är målat med system som är helt vattenburna,dvs där grundolja/färg också de är vattenburna."

"Vattenbaserad färg är inte heller tät mot vatten utifrån utan släpper in fukt men andas inte ut den igen.Det är därför färgfabrikanten rekommenderar en grundolja,Är grundoljan också vattenbaserad innehåller den också akrylat och då funkar inte det systemet.Det är ett stort feltänk från fabrikantens sida. "
 
Fördelen med linolja är att den tränger in djupt in i trä. En del har problem med påväxt/mögel. Jag tror att vissa tillverkare av linoljefärg blandar in bekämpningsmedel.
 
Fast hur många får egentligen alger eller mögel på fönsterbågar eller fönsterkarmar?

Fönstren brukar ju, pga sämre isolering, vara såpass mycket varmare än omgivningen att det aldrig blir något kondenserat vatten på dem och därför inte heller någon påväxt. Jag har problem med alger på fönsterblecken i norrläge men absolut ingenting på fönstren.
 
Om man målar något annat än fönster med fönsterfärgen är det däremot ett helt annat läge.
 
raindance skrev:
Det finns MÅNGA vittnesmål om vattenburna färger med problem även om man följt fabrikantens system med grundfärg/grundolja.

Så här skriver Alcros fasadexpert.
"De nya vattenbaserade alkydfärgerna är egentligen en blandning av alkyd och alkrylat."
[länk]
Det finns många vittnesmål som (egentligen) refererar till 70-talet när man målade på akrylat utomhus utan alkydgrund under (det var i sig färgtillverkarnas fel). Det finns säkert ett par vittnesmål från modern tid då man har målat med akrylat på väldigt gamla fasader. Det kvarstår mycket klagomål på vattenburen färg generellt eftersom det i princip är det enda som finns att klaga på idag, och vi har tagit till internet för att vittna om våra erfarenheter.

Experten skriver också att: "Hållbarhet: Helt beroende hur utsatt för väder och vind huset är men 10-15 år."

Ja, de flesta vattenburna alkyder har en liten mängd akrylat i sig, men det har ju modern silikatfärg också. Akrylaten finns där för att ge fördelar, inte för att göra färgen sämre. Jag vill hävda att det är lösningsmedlet som i vissa fall gör den största skillnaden, men att det i de allra flesta fall inte spelar någon större roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.