Lexington skrev:
Verkar funka nu (y)
Ska prova docka någon gång till o se så allt stämmer!
Får hoppas det funkar nu då. Ibland kan det vara enklare än vad man kan tro ;-)
 
Jo, tycker dock den är något trög fortfarande, eller iaf hakar upp sig på något, men den lyckas iaf trycka sig förbi nu!

[video=youtube;-VNqdmC0RAM]https://www.youtube.com/watch?v=-VNqdmC0RAM[/video]
Eller det är kanske så det ska se ut?
 
Redigerat:
Tycker det ser ganska normalt ut. Men fortfarande en aningens trögt kanske. Den brukar inte glida in riktigt förens den trycker till andra gången för sig.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Då är jag lugn nu :)
 
Har en 315 som till och från åker omkring utan att klippa.
Trodde från början att detta berodde på att den sökte laddstationen men det kunde hända även med fullt laddat batteri.
Har kommit på den att köra runt i 20 minuter utan att klippa och sedan gå till laddstationen, mycket ineffektivt
Den startar alltid när den lämnar laddstationen men sedan kan det hända något så att klippen kopplas från, har en del slänter men detta ska inte påverka. Startar jag om klipparen manuellt med powerknappen så börjar den klippa igen.

Känns definitivt som om detta är en bugg i mjukvaran, fick min klippare i maj.
Har sett att andra i denna tråden haft liknande problem, någon som fått detta åtgärdat?

Anders
 
Har själv sett detta hos min granne på hennes 310, ger inget felmeddelande så ÅF vill inte tro på detta.

Som ÅF säger, är gräsmattan klippt och inget felmeddelande så är inget fel.

Tror precis som du att det är en bugg.

Kan även notera att den är ute längre innan den går på laddning efter att knivdisken stått stilla en tid, vilket markerar att batterier då förstås räcker längre.
 
Vilken härlig inställning den ÅF har, att det saknas felmeddelande tycker jag är beviset för en bugg.
Han har helt rätt gräset klipps ändå med tiden men jag kör nu varje dag 10h för att den ska klippa överallt och om detta fel inträffat kanske jag kunde jag kanske dragit ner på klipptiden.

Jag ska ta kontakt med min ÅF och se om det finns någon uppdatering. Vet inte om man kan kontakta Husqvarna direkt om detta.
Anders
 
  • Gilla
Kadey
  • Laddar…
Kadey skrev:
Har själv sett detta hos min granne på hennes 310, ger inget felmeddelande så ÅF vill inte tro på detta.

Som ÅF säger, är gräsmattan klippt och inget felmeddelande så är inget fel.

Tror precis som du att det är en bugg.

Kan även notera att den är ute längre innan den går på laddning efter att knivdisken stått stilla en tid, vilket markerar att batterier då förstås räcker längre.
Det är inte vädertimern som känner att gräset inte behöver klippas, och därefter går hem igen för laddning? Testa slå av den för att utesluta den i så fall.

Vädertimer
Med denna funktion kan man låta robotgräsklipparen automatiskt anpassa sina
klipptider efter hur snabbt gräset växer. När vädret är gynnsamt för grästillväxten
kommer den att klippa oftare och när grästillväxten är långsammare kommer den
automatiskt att spendera mindre tid på gräsmattan.
 
Vädertimer finns inte på 310 - bara på 315 så för Anders.H del kan det vara förklaringen, men inte för Kadeys granne.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kadey
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Vädertimer finns inte på 310 - bara på 315 så för Anders.H del kan det vara förklaringen, men inte för Kadeys granne.
Jag har aldrig haft den funktionen påslagen så de kan uteslutas, tack för tipset ändå.
Ringde min ÅF men dom hade ingen info om detta problem, dom erbjöd iallafall en uppdatering av mjukvaran för att se om det gör någon skillnad, Får se om jag hinner köra dit i närtid annars så väntar jag tills den ska in för vinterförvaring så får vi se.
Anders
 
  • Gilla
hsandstrom och 2 till
  • Laddar…
Funderar på att skaffa mig en 310 eller en 315. Har bara 400kvm gräs att klippa så båda skulle funka.

Men går 315 fortare än 310? Eller är det bara inställningar i menyerna som skiljer.

Är det värt de extra kronorna för en 315?
 
hbspeedshop skrev:
Funderar på att skaffa mig en 310 eller en 315. Har bara 400kvm gräs att klippa så båda skulle funka.

Men går 315 fortare än 310? Eller är det bara inställningar i menyerna som skiljer.

Är det värt de extra kronorna för en 315?
315 kostar typ 1600 mer än 310 och 420 en tusenlapp ytterligare!
Jag hade själv helt valt bort 315 o valt mellan 310 o 420! Som sagt, skillnaden är "bara" 2600, men du får absolut valuta för dom pengarna!
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Lexington skrev:
315 kostar typ 1600 mer än 310 och 420 en tusenlapp ytterligare!
Jag hade själv helt valt bort 315 o valt mellan 310 o 420! Som sagt, skillnaden är "bara" 2600!
Så sant. Men hur villig är lokala ÅF att hjälpa till med maskiner man köpt på nätet? Kan man mata in uppdateringar själv eller måste man lämna in för det.

Jag har närmst till Gårdsman i Jönköping. Där skiljer det ca 5000 på 310 och 420.
Lite tråkigt att behöva skicka iväg sin klippare till den man köpt den hos om det skulle vara problem.

Alla ÅF kanske är skyldiga att ta emot maskiner om det gäller garanti ärenden.
 
Ja, jag kollade bara Liljekvists, har ni inte dom i närheten?
Har inte heller någon erfarenhet av hur det är o köpa på nätet o lämna till återförsäljare, samtidigt får du ju betala för det så gissar att det inte bör vara några problem!

Edit: såg att dom bara fanns i södraste Sverige :)
 
Redigerat:
Jag har en halvknepig tomt medca 350 kvm gräsyta och har en 310 som klarar detta galant. Kan utan problem välja att köra endast nattetid eller dagtid, beroende på om man jobbar eller är ledig, och ändå klämma in en eller två vilodagar i veckan.

Jag skulle säga att 420 är kraftigt overkill för 400 kvm och tycker inte heller att 315 är värd de extra pengarna. Vissa tycker nog t.o.m att 310 är overkill men jag skulle säga att den är perfekt till den ytan om man inte vill att den ska behöva uppehålla gräsmattan alltför många timmar per dag.

310 går nu att få för under 13000 kr inkl det mellanstora installationspaketet om du beställer från lindar'n. Jag köpte därifrån för två månader sedan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.